Energisparartråden

Jag vet att jag alltid är otrevlig, skriver otydligt, fel och som bäddat för att missuppfatta och reta upp sig på. Jag ber om ursäkt och ska leta fram artikeln och citera ordagrant.
Jag ber om ursäkt.

Jag har inte på något sätt påstått något som ens är i närheten av det du anför ovan.

Jag har kommenterat innehållet i ditt inlägg. Det var inte otydligt, det var inte otrevligt, det var inte fel (vad jag kan veta), det finns inget som kräver ett citat, jag är inte uppretad och det innehöll inget som skulle göra en ursäkt meningsfull.

Jag förstår verkligen inte alls var det där kom ifrån.

”Hela Europa sparar på elen – Sverige väntar till efter valet”

Suck.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/spara-el-klart-vi-kan

"Om hela Europa skulle minska efterfrågan på el med 5 procent skulle priserna i elområde 3 vara på ungefär samma nivå som hösten 2021, alltså före Rysslands invasion av Ukraina, visar en studie som beställts av Energiforsk. "

"Vem blir först med att spelifiera timpris-modellen så att vi kollar el-appen oftare än Instagram? " @Breaktown

Jag vet att jag alltid är otrevlig, skriver otydligt, fel och som bäddat för att missuppfatta och reta upp sig på. Jag ber om ursäkt och ska leta fram artikeln och citera ordagrant.
Jag ber om ursäkt.

Jag tror du missuppfattade. @sjoberga förklarade bara att mkt få hyreshus om ens ngt värmer med direktverkande el. Därför är det inte jättekonstigt att det inte kommer bli stora ransoneringar på inomhustemperaturen kopplat till elpriserna.

Som tillägg.

Vi som är här i den upplysta delen av vårt land väntar väl inte? Att knuffa till de där minst 5-10 procenten?

Under perioden januari till och med augusti ligger jag i år 21, 55 % (1873 kwh) lägre i förbrukning jämfört med 2021, och 1,98 % (138 kwh) lägre än 2020. Så utan att någonsin ha tyckt att jag kan karakteriseras som en "el-slösa" finns det uppenbarligen lite mer utrymme som går att skruva på.

De största skillnaderna ligger förvisso under januari till och med mars (mest beroende på vinterkyla/avsaknad av vinterkyla + lite pandemikonsekvens med hemarbete början av 2021).

Men med en någorlunda mild/snål november - december, samt medveten aktsamhet med varje kwh, skulle jag ev. kunna klocka in hela året på under 10 000 kwh "köpeel" för första gången. Det är inte så illa för en gård med ett gammalt hus och direktverkande el som uppvärmning. :)

Nu tänker jag att de flesta lägenheter har fjärrvärme och då blir det inte samma ekvation som för elen. Men om det hade varit mer direkt eldriven värme hade det varit ett hån att kalla det "ingen tanke på att snåla" för att man har billig energi, i ett läge där hela Europa har energibrist och behöver hushålla mycket bättre med energi - oavsett om det kostar lite eller mycket för den enskilde eller det enskilda bostadsföretaget.
Jag har elpanna hemma hos mig, den drar sjukt mycket. Har under alla år jag bott där önskat att hyresvärden kunde uppdatera dom mot modernare som drar mindre men värmer lika bra.

Minns jag har skrivit här om mina elpriser långt innan dagens elpriser och då var det många som reagerade på att det var hög förbrukning.

I dagsläget kan jag sitta lugnt i båten, som har kvar mitt bundna avtal tills nästa år och Eon inte har några planer på att säga upp det i förtid.
Men det är klart när avtalet löper ut då blir det intressant vad priset kommer ligga på.

Hemma har jag inte så varmt, släcker när jag går ifrån ett rum, har led lampor.
Duschar inte så varmt heller men inte svinkallt heller, men något kallare än innan.

Finns det fler sätt att spara ström på egenskaper?

”Hela Europa sparar på elen – Sverige väntar till efter valet”

Suck.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/spara-el-klart-vi-kan

"Om hela Europa skulle minska efterfrågan på el med 5 procent skulle priserna i elområde 3 vara på ungefär samma nivå som hösten 2021, alltså före Rysslands invasion av Ukraina, visar en studie som beställts av Energiforsk. "

"Vem blir först med att spelifiera timpris-modellen så att vi kollar el-appen oftare än Instagram? " @Breaktown

Haha finns facebookgrupp där det pågår sedan länge ;)

Den ser ju jättenajs ut! Fårskinnstofflor har varit ett måste i detta hus också tidigare vintrar, så sådana finns det gott om.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig en (kanske inte så avlägsen?) framtidsvision där jag jobbar hemifrån och sitter i köket i skypemöten eller föreläsningar om olika tvångsmedel, tjänstefel eller bedrägerier. Insvept i en filtkokong med torghandlarvantar och yllemössa + i skum belysning med några tända värmeljus. I bakgrunden hörs tupparna gala och kackla utanför. Då och då sveper en kattsvans förbi den lilla kameran i skärmen. I närbild. Till lunch blir det kall kokt potatis, rårivna morötter och kålsallad.

Om någon hade beskrivit detta som en fullt möjlig arbetsmiljö när jag började min yrkesbana strax före millennieskiftet, så hade jag sannolikt undrat lite hur det stod till med den personens mentala status. But - the times they are indeed a-changin'.
Det är i de stunderna du önskar att du hade vedspis i köket :)

För mig som växt upp med en sån var det ett icke förhandlingsbart krav när jag letade stuga :D Vedspis ger en helt annan typ av värme. Den går inte tt jämföra med nåt annat.

Aldrig mer behöver du äta kall mat och blir det strömavbrott är du trygg ändå Enda problemet är att det kan bli alldeles för varmt köket.

Under perioden januari till och med augusti ligger jag i år 21, 55 % (1873 kwh) lägre i förbrukning jämfört med 2021, och 1,98 % (138 kwh) lägre än 2020. Så utan att någonsin ha tyckt att jag kan karakteriseras som en "el-slösa" finns det uppenbarligen lite mer utrymme som går att skruva på.

De största skillnaderna ligger förvisso under januari till och med mars (mest beroende på vinterkyla/avsaknad av vinterkyla + lite pandemikonsekvens med hemarbete början av 2021).

Men med en någorlunda mild/snål november - december, samt medveten aktsamhet med varje kwh, skulle jag ev. kunna klocka in hela året på under 10 000 kwh "köpeel" för första gången. Det är inte så illa för en gård med ett gammalt hus och direktverkande el som uppvärmning. :)
Ja, att ha lägre förbrukning i början av -22 jämfört med samma period -21 var ju ingen direkt utmaning här eftersom det inte var i närheten så kallt... Låg väl på hälften ungefär i januari och februari. Utan att göra något alls. Hoppas på en mild vinter till. Och räknar med att frysa mer än vanligt 😁

Det är i de stunderna du önskar att du hade vedspis i köket :)

För mig som växt upp med en sån var det ett icke förhandlingsbart krav när jag letade stuga :D Vedspis ger en helt annan typ av värme. Den går inte tt jämföra med nåt annat.

Aldrig mer behöver du äta kall mat och blir det strömavbrott är du trygg ändå Enda problemet är att det kan bli alldeles för varmt köket.

Jag lutar åt att ha den i vardagsrummet, och flytta murspisen till sovrummet. :D Men det är i vardagsrummet skorstensdragningen finns (precis invid köket) och det är centralt så att värmen går till både vardagsrum och köket vägg i vägg. Det fanns en fotogenkamin där i min barndom så jag är liksom redan invand vid att där stod en gryta på plattan då och då. Och det är framför allt viktigare att huset funkar på ett miljömässigt ok sätt utan att ruinera mig i drift, än att hamna i Sköna hem med ett luftigt vitt vardagsrum och designmöbler.

Jo, men det behövs (åtminstone i min vedspis) mycket mer ved för att komma upp i ordentlig värme i ugnen, än vad som krävs för att få ordentlig värme på spisen. Som sagt, min blir bara runt 150c när jag eldar som vanligt, ska jag laga mat på högre värme måste jag ha full fyr och mata pinnved konstant.

Rören frös när de hade värmen på:confused:
Jag har en gammal Norrahammar (mitt älsklingsmärke :love: ) För att kunna koka vatten eller laga mat behövs bara ett par tre pinnar. Om jag matar den sparsamt men stadigt under dagen blir både hela ugnen, spisen och muren varm.
Vid strömavbrott så kan jag laga min frukost ändå. Eller få lite extravärme om det är kulet i köket.

Husen värms med vedpanna och jag gör av med ca 5000 kWh per år, trots att varmvattnet går på el. Köper ved för ca 7-8' per år. Och då snålar jag verkligen inte med veden.
Som extra bonus står spispannan inkopplad och kvar i köket och kan ge omedelbar värme om jag inte orkar klä på mig och knata ut till pannrummet.

Det finns spisar och spisar resp kaminer och kaminer.

Om man vet ur man eldar och använder torr ved så blir utsläppen inte så brutala.
Men grilla för att laga mat känns lite felriktat.

(Hurr för en bra vedspis :banana: )
Hjälp en oinsatt! Har trott att det är omiljövänligt att elda, oavsett kamin/eldstad. Men så är det inte alltså?

Jag lutar åt att ha den i vardagsrummet, och flytta murspisen till sovrummet. :D Men det är i vardagsrummet skorstensdragningen finns (precis invid köket) och det är centralt så att värmen går till både vardagsrum och köket vägg i vägg. Det fanns en fotogenkamin där i min barndom så jag är liksom redan invand vid att där stod en gryta på plattan då och då. Och det är framför allt viktigare att huset funkar på ett miljömässigt ok sätt utan att ruinera mig i drift, än att hamna i Sköna hem med ett luftigt vitt vardagsrum och designmöbler.
Det finns (fanns?) små händiga täljstenskaminer med kokplatta uppå (även en täljsten om man inte vill nyttja plattan). Vi har en sån i biblioteket och den alstrar mer än nog i det rummet, jag räknar med att den ska värma verandan som är i anslutning om vi bestämmer oss för att göra ett rum av den.

Det finns (fanns?) små händiga täljstenskaminer med kokplatta uppå (även en täljsten om man inte vill nyttja plattan). Vi har en sån i biblioteket och den alstrar mer än nog i det rummet, jag räknar med att den ska värma verandan som är i anslutning om vi bestämmer oss för att göra ett rum av den.

Ja, har spanat lite på de varianterna - finns även med bakugn, men jag vill ju helst ha med båda delarna!

Om man vet ur man eldar och använder torr ved så blir utsläppen inte så brutala.

(Hurra för en bra vedspis :banana: )
Och så finns det kakelugnar...

Ännu bättre värmefunktion om du frågar mig.
Men samma sak där. Om man vet hur man ska elda.

(Hurra för en bra vedspis :banana: )

Ja, fast exemplet var att grilla utomhus med ved på öppen eld så det hade inget med kaminer att göra alls. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka