Precis som jag skrev i ett inlägg, det är bara dumt.
Jo, men jag reagerade bara på att du började prata om kaminer och vedspisar i anslutning till mitt inlägg. För det handlade det ju inte alls om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis som jag skrev i ett inlägg, det är bara dumt.
Min svärmor bor i hyreshus med direktverkande el, men får vackert stå för räkningen själv..Jag tror du missuppfattade. @sjoberga förklarade bara att mkt få hyreshus om ens ngt värmer med direktverkande el. Därför är det inte jättekonstigt att det inte kommer bli stora ransoneringar på inomhustemperaturen kopplat till elpriserna.
Min svärmor bor i hyreshus med direktverkande el, men får vackert stå för räkningen själv..
Jag tänker att det egentligen är en bra ordning och misstänker att det så småningom kommer att lagstiftas om (krav på enskild mätning av varje lägenhet). Så att alla och envar får ett ekonomiskt intresse i att spara effekt. Men då gäller också att man som hyresgäst får ta rimlig kontroll över förbrukningen, annars blir det kasst.Min svärmor bor i hyreshus med direktverkande el, men får vackert stå för räkningen själv..
Ja. Eftersom alla står för sin egen uppvärmning finns det ju noll incitament för fastighetsägaren att ändra uppvärmningsmetod.I ett hyreshus med lägenheter?
Ja. Eftersom alla står för sin egen uppvärmning finns det ju noll incitament för fastighetsägaren att ändra uppvärmningsmetod.
Fast det borde utgöra en enorm konkurrensnackdel och påverka möjligt sättande av hyran nedåt.Ja. Eftersom alla står för sin egen uppvärmning finns det ju noll incitament för fastighetsägaren att ändra uppvärmningsmetod.
I Stockholmsområdet kan man inte riktigt välja och vraka bland hyresrätter och att hitta någon som vill byta är nog svårt. Att hitta nya hyresgäster är nog inget problem för hyresvärden, det är fortfarande bostadsbrist i Stockholm och stor brist på hyresrätter.Nä precis, så blir det ju. Trist situation! Hon har inte möjlighet att se sig om efter annat boende? Har hon bra kontakt med grannarna? Om de är flera som informerar hyresvärden om att de ser sig om efter annat boende så kan ju det sätta press på hyresvärden att se över uppvärmningssystemet, de lär ju inse att det kan bli svårare att hitta nya hyresgäster så som medvetenheten är idag.
I Stockholmsområdet kan man inte riktigt välja och vraka bland hyresrätter och att hitta någon som vill byta är nog svårt. Att hitta nya hyresgäster är nog inget problem för hyresvärden, det är fortfarande bostadsbrist i Stockholm och stor brist på hyresrätter.
Vi ska hjälpa henne att ligga på hyresvärden och även kika efter andra, möjliga boendealternativ. Men känns så ledsamt att många drabbas så hårt och har väldigt begränsade möjligheter att kunna påverka.
Får hon stänga av all el om hon vill eller skulle hyresvärden ha synpunkter på det? Känns lite som incitamentsmodellen vs möjlighet att påverka skevar annars.I Stockholmsområdet kan man inte riktigt välja och vraka bland hyresrätter och att hitta någon som vill byta är nog svårt. Att hitta nya hyresgäster är nog inget problem för hyresvärden, det är fortfarande bostadsbrist i Stockholm och stor brist på hyresrätter.
Vi ska hjälpa henne att ligga på hyresvärden och även kika efter andra, möjliga boendealternativ. Men känns så ledsamt att många drabbas så hårt och har väldigt begränsade möjligheter att kunna påverka.
Bra fråga! Hon har vanligtvis väldigt svalt på vintrarna för att spara på elen, men vore intressant att höra hyresvärdens synpunkter på att kallställa hela lägenheten och flytta hem till oss. Ska undersöka saken.Får hon stänga av all el om hon vill eller skulle hyresvärden ha synpunkter på det? Känns lite som incitamentsmodellen vs möjlighet att påverka skevar annars.
Kan det ha varit termostater det talades om?Jag läste en artikel om att spara el för ett par veckor sedan där jag har för mig att man rekommenderade digitala timers i stället för analoga. Men kommer inte ihåg varför dessa skulle vara bättre, eller om det egentligen var att helt enkelt ha timers som rekommenderades. Och nu hittar jag inte artikeln igen.
Någon som känner igen det eller vet något om det? Dvs är det lönt att köpa nya digitala timers eller ska jag behålla mina analoga i vinter?
Det kan det ha varit. I så fall kan jag släppa det, några sådana har jag inte att byta ut.Kan det ha varit termostater det talades om?
Mekaniska termostater av bimetall är mycket mindre exakta än de som är elektroniska.
@sjoberga Pratade med henne ikväll och hon behöver hålla minst 16 grader enligt kontraktet..Bra fråga! Hon har vanligtvis väldigt svalt på vintrarna för att spara på elen, men vore intressant att höra hyresvärdens synpunkter på att kallställa hela lägenheten och flytta hem till oss. Ska undersöka saken.
En timer är nog iofs också mindre exakt om den är analog. (Tänker nu på de med snurror att sätta i vägguttagen) Själva intervallernas längd tror jag stämmer rätt bra. Men om en behöver andra intervaller, eller att vissa klockslag träffas exakt blir det ju sämre.Det kan det ha varit. I så fall kan jag släppa det, några sådana har jag inte att byta ut.
Min svärmor bor i hyreshus med direktverkande el, men får vackert stå för räkningen själv..
Jag tror det kommer bli allt vanligare i nyare hus.Min hyresvärd har ett sånt hus (lägenheter) här i samhället. Kallhyra. Uppvärmning av lägenheten, varmvatten och hushållsel går på hyresgästernas elräkning. Samma i minst ett annat hus i ett annat samhälle (samma kommun) - en fd kollega bor nämligen där. Så det förekommer absolut även om varmhyra nog är det vanligaste när det gäller hyreslägenheter (och är det även i min hyresvärds bestånd). Min hyresvärd är en kommunal hyresvärd (såvitt jag vet den största hyresvärden i kommunen), och jag bor i en kommun norr om Uppsala.
Jag tycker i grunden att kallhyra är ett bra upplägg eftersom det ger incitament att vara sparsam med sin förbrukning, men det kräver ju att huset är energieffektivt och ger så bra förutsättningar som möjligt att kunna bo i utan att bli ruinerad.Jag tror det kommer bli allt vanligare i nyare hus.