Energisparartråden

Kan man använda någon sådan app (för att se ens förbrukning i detalj) även om man bor i bostadsrätt och inte har ett eget elavtal?
Vi betalar för vår hushållsel men den kostnaden faktureras i efterhand ihop med brf-avgiften. Jag har inte ens koll på hur elavtalet ser ut..

Jag tror inte det, eftersom systemen är konstruerade så att just toppbelastning blir oproportionerligt mycket dyrare. Förmodligen kommer lägstapriset att vandra upp en del men skillnaden ändå vara stor.

Men att få snabb feedback genom timmätning i en app hade andra fördelar, man får snabb feedback på sina åtgärder och kan också snabbt se om något verkar vara skumt. Har anslutit båda våra fastigheter, och för just den vi inte bor i så är det en bra finess att ha mer ”koll” nu. Även bra för den vi bor i, så får man kvitto direkt på hur förbrukningen ser ut versus spotpriset, och framförallt konsumtion i mängd.

(Men har alltså inte valt timspotpris utan bara att få ut timmätning till en app)

Vi har timmätning och en app så vi kan se när på dygnet vi tenderar att använda mycket el. I stort så följer vår elanvändning elpriskurvan. Det jag har svårt att uppskatta är hur mycket och om man skulle tjäna något på timspotpris och flytta det som går att flytta till billiga timmar - eller snarare om kapandet av de oproportionerligt höga elpristopparna väger upp att man förlorar möjligheten till utspädningseffekt.

Kan man använda någon sådan app (för att se ens förbrukning i detalj) även om man bor i bostadsrätt och inte har ett eget elavtal?
Vi betalar för vår hushållsel men den kostnaden faktureras i efterhand ihop med brf-avgiften. Jag har inte ens koll på hur elavtalet ser ut..

Det beror på om elmätaren förmår läsa av timanvändning. Kolla med din brf som är den som borde stå för elnätsavtalet.

Vi funderar på att byta från rörligt dygnsmedelpris till timspotpris. Jag känner mig dock väldigt osäker på om det verkligen finns pengar att spara eller om det till och med kan bli dyrare. Eftersom elen är billigast nattetid när man inte använder så mycket el så tänker jag att man går miste om den utspädningseffekt som blir fallet med dygnsmedelpris.

Det vi skulle kunna göra är att köra diskmaskinen på natten och anpassa när vi använder tvättmaskinen. Sambon pratar även om att vi skulle kunna ställa in pannan så att den värmer på småtimmarna, men jag tror att det snarare skulle göra vår uppvärmning dyrare eftersom vi inte har användning av värmen nattetid i kombination med att det också är som kallast och att kompressorn därmed skulle få arbeta hårdare. Vidare värmer kaminen snabbt upp huset på morgonen.

Matlagning, brödbak mm kan man ju inte riktigt styra, särskilt det förra görs ju ofta när elen är som dyrast - och vi använder både spis och ugn mycket. Att styra när vi duschar (kompressorn går igång) känns också bökigt.

Förutsättningarna i övrigt: Frånluftsvärmepump, kamin, vi gör av med ca. 8500 kWh per år inklusive uppvärmning.

Bilens laddning går på samfällighetens elräkning som har bundet elavtal, så för bilens skull har vi ingen nytta av att ladda på natten.

Vad tror ni? Kan det vara värt att ändra till timspotpris?

Jag går i samma tankar och har därför beställt timmätning så ska jag utvärdera efter ett par månader hur det skulle ha slagit med det ena respektive det andra.

Är också ”orolig” för att timspotpris lika gärna kan bli 15% dyrare som 15% billigare.

Greenely-appen har en slags elpoäng som ska mäta just det, men har inte lyckats få svar från supporten om det finns några riktlinjer kring vilken poäng man måste ligga på för att tjäna på timpris.

Sedan kan man få ned allt sitt data i Excel-form och det är där jag tänker att den riktiga slutsatsen kommer att finnas.

Vi har ingen frånluftsvärmepump utan en vanlig "dum" varmvattenberedare. Styr den helt manuellt dvs stänger av på morgonen och sätter på på kvällen. Vi har gjort detta i två veckor nu och den totala förbrukningen över dygnet har absolut inte blivit högre. Snarare tvärtom men det är svårt att säga säkert eftersom vi inte har elmätning på specifikt vvb.

Inte ens när en gång har haft vvb avstängd 1,5 dygn i sträck blev dygnsförbrukningen högre om om man slår ihop det helt avstängda dygnet med dygnet efter och tar snittet.

Vi har ingen frånluftsvärmepump utan en vanlig "dum" varmvattenberedare. Styr den helt manuellt dvs stänger av på morgonen och sätter på på kvällen. Vi har gjort detta i två veckor nu och den totala förbrukningen över dygnet har absolut inte blivit högre. Snarare tvärtom men det är svårt att säga säkert eftersom vi inte har elmätning på specifikt vvb.

Inte ens när en gång har haft vvb avstängd 1,5 dygn i sträck blev dygnsförbrukningen högre om om man slår ihop det helt avstängda dygnet med dygnet efter och tar snittet.
Ingen expert, men du är inte orolig för bakterietillväxt när ni stänger av varmvattenberedaren?

Ingen expert, men du är inte orolig för bakterietillväxt när ni stänger av varmvattenberedaren?

Nej.

Eller alltså självklart måste man vara medveten om risken och läsa på vad som gäller! Men det finns ingen risk för bakterietillväxt om varmvattnet värms upp en gång per dygn som vi gör. Finns massor med info nu när detta är en het ( ;) ) fråga och har bland annat läst uttalande från branschorganisationen Säkert vatten i specifikt den här frågeställningen. Man kan värma betydligt mer sällan än en gång per dygn och ändå vara på den säkra sidan. Men som sagt, läsa på ska man göra!

Fick en räkning på 2500 för augusti och förstår inte riktigt vad som drar.

Vi har ingen värme på. Alla element är nerplockade och kastade/sålda. Enbart luft/luft-pump som är helt avstängd och varit det sen vi flyttade in. Inga lampor tända heller, vårt hus är ljust med massor med fönster + målat vitt så det behövs inga lampor (än alltså, klart det behövs till vintern sen). Och duschar typ 10 min, och då har jag vattnet avstängt när jag schamponerar etc så vattnet rinner inte i 10 min. Och tvättar 3 maskiner/vecka + kör torktumlaren en omgång per vecka.

Diskmaskinen går en gång per dag. Lagar inte jättemycket mat heller. Tror faktiskt vi förbrukar väldigt mycket mindre el än många andra. Ändå 2500. Vi har bundit priset men det börjar inte gälla för ens 1/10.

Just det, alla vitvaror är nya så bör rimligtvis vara hyfsat snåla med el.

Senast ändrad:

Vi har ingen värme på. Alla element är nerplockade och kastade/sålda. Enbart luft/luft-pump som är helt avstängd och varit det sen vi flyttade in. Inga lampor tända heller, vårt hus är ljust med massor med fönster + målat vitt så det behövs inga lampor (än alltså, klart det behövs till vintern sen). Och duschar typ 10 min, och då har jag vattnet avstängt när jag schamponerar etc så vattnet rinner inte i 10 min. Och tvättar 3 maskiner/vecka + kör torktumlaren en omgång per vecka.

Diskmaskinen går en gång per dag. Lagar inte jättemycket mat heller. Tror faktiskt vi förbrukar väldigt mycket mindre el än många andra. Ändå 2500. Vi har bundit priset men det börjar inte gälla för ens 1/10.

Vi snålar på 110kvm (4 personer) och hade ändå räkning på 3000, något över 1000kwh. Mycket mindre än förra året samma månad dock.

Hur många kWh var räkningen på? Är det enbart förbrukningen eller även nätavgifter etc?

Minns inte. Det är inkl allt. Kom på att min man har ju sina servrar så jag undrar nog inte längre vad som drar el :p

Utan att veta förbrukningen blir det ju omöjligt att veta om det är något som drar orimligt mycket. Men servrarna kan ju absolut vara förklaringen utan att ha koll på hur mycket sådana drar. Av det du beskrivit annars är det varmvattnet som är det som äe storförbrukaren :)

Utan att veta förbrukningen blir det ju omöjligt att veta om det är något som drar orimligt mycket. Men servrarna kan ju absolut vara förklaringen utan att ha koll på hur mycket sådana drar. Av det du beskrivit annars är det varmvattnet som är det som äe storförbrukaren :)
Ska fråga mannen om vad förbrukningen var, fakturan kommer till honom. Vet inte heller om såna drar mycket men de är ju på 24/7. Jag tycker inte vi använder så mycket varmvatten heller. När vi bygger nya badrummet ska vi dock installera sån här orbital dusch

https://orbital-systems.com/sv/?gcl...Nnq_ekG8WU6Zp5GyEh5fY4ZHQO8CZvtcaAntyEALw_wcB

Ska fråga mannen om vad förbrukningen var, fakturan kommer till honom. Vet inte heller om såna drar mycket men de är ju på 24/7. Jag tycker inte vi använder så mycket varmvatten heller. När vi bygger nya badrummet ska vi dock installera sån här orbital dusch

https://orbital-systems.com/sv/?gcl...Nnq_ekG8WU6Zp5GyEh5fY4ZHQO8CZvtcaAntyEALw_wcB

Nej men även om ni inte förbrukar mycket varmvatten så drar det ju el även att hålla vattnet varmt. Och när förbrukningen totalt sett är låg så blir det ju en stor del av totalen ändå,

Det här är vår elförbrukning en dag när huset var helt ”stand by”, dvs vi var på semester på sommaren. Allt avstängt utom det som alltid är på. ”Spikarna” som blir är varmvattenberedaren som går igång och värmer för att hålla värmen. Så det blir några kWh per dygn även om varmvattenförbrukningen är noll.

En annan sak kan ju vara om ni har någon handdukstork eller värmegolv som är igång? Luftavfuktare i krypgrund? Radonfläkt?

Bifogade filer

• 2AAD41ED-D6E7-49B3-B0ED-923EFCEAD794.webp
    2AAD41ED-D6E7-49B3-B0ED-923EFCEAD794.webp
    7,9 KB · Visningar: 23
Nej men även om ni inte förbrukar mycket varmvatten så drar det ju el även att hålla vattnet varmt. Och när förbrukningen totalt sett är låg så blir det ju en stor del av totalen ändå,

Det här är vår elförbrukning en dag när huset var helt ”stand by”, dvs vi var på semester på sommaren. Allt avstängt utom det som alltid är på. ”Spikarna” som blir är varmvattenberedaren som går igång och värmer för att hålla värmen. Så det blir några kWh per dygn även om varmvattenförbrukningen är noll.
Jo såklart du har ju rätt. Och man kan ju inte sänka tempen på beredaren för då får man väl legionella istället. Försöker tänka så smart det för med förbrukning och dra vårt strå till stacken men vissa grejer kan man ju inte dra ner på.

Jo såklart du har ju rätt. Och man kan ju inte sänka tempen på beredaren för då får man väl legionella istället. Försöker tänka så smart det för med förbrukning och dra vårt strå till stacken men vissa grejer kan man ju inte dra ner på.

Nej konstant lägre temperatur på varmvattnet är inte bra. Men det går ju alltid att kontrollera vilken temperatur den är inställd på jmf med vad den behöver ha för att klara legionella.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår ditt inlägg? :o

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår ditt inlägg? :o

Haha sorry 🙈

Poängen var att vi har timpris och styr vår vvb så att den bara är igång när elen är billigare (på natten). Det faktum att den inte är igång jämt utan måste värma upp mer när vi väl sätter på den har inte gjort vår elförbrukning högre.

Vet dock inte om resultatet blir detsamma med frånluftsvärmepump. Men med tanke på hur många användare hos Tibber (elbolag med timpris) som gör på det viset även med sådana så borde det funka likadant.

Vi snålar på 110kvm (4 personer) och hade ändå räkning på 3000, något över 1000kwh. Mycket mindre än förra året samma månad dock.
Hela elkostnaden var på 4500 varav 3000 till elhandelsbolaget och 1500 till nätbolaget. Av det sista är 800 kr fast avgift, så den delen hjälper inte att snåla på.

En annan sak kan ju vara om ni har någon handdukstork eller värmegolv som är igång? Luftavfuktare i krypgrund? Radonfläkt?
F0EA9183-ED2C-431A-AA78-59B26C262079.webp

Här är ett dygn för vårt extra hus som används för uthyrning i verksamheten, och det är varmvattenberedaren som skapar det där mönstret (samma som du hade). Inget annat är på i huset just nu.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka