Energisparartråden

Tack för de funderingarna. Värt att reflektera över.
Tror inte att vi får de problemen då tvättstugan ligger vägg i vägg med pannrummet och en av de 5 dörrarna leder dit. I pannrummet blir det väldigt varmt så om man har den dörren öppen så bör den värmen och "torrheten" sprida sig en bit in i huset tycker jag.
Ja det borde ju vara en bra lösning :)

Vi har ca 130 m2, brukar ha en årsförbrukning på ca 7000 kWh. 2 personer, hund.
Har spotpris numera.
Huset värms med bergvärme.
Laddar bilen då appen visar att det är värt det (dvs nattetid), grannen gör likadant.

Tvättar då priset är rimligt. Nån av oss jobbar i allmänhet hemifrån så om priset råkar vara lågt dagtid tvättas det då. Men ganska ofta ställer jag in tvättmaskinen med timer, så den sätter igång ca 5 på morgonen och är klar när jag stiger upp.

Försöker laga extra mycket mat de dagar vi lagar mat, och värmer i micron ett par dagar efteråt. Försöker också lite kolla vilken tid det är "lönt" att ha på ugnen och flera spisplattor samtidigt. Ibland är det inte möjligt, men ibland kan man spara genom att skjuta upp matlagningen säg en halvtimme.

Städroboten drar mindre energi än vanliga dammsugaren, så den får städa oftare än vi själva gör.

Installerade markiser i våras, det har hjälpt till att hålla temperaturen nere under sommaren. Förstås har man inte så mycket nytta av dem under vintern, men åtminstone har det inte kostat nästan någon el att kyla hemmet under perioden maj-september.

Släcker onödiga lampor. Varje sparat öre är hemåt.

Har börjat stänga av grenkontakter så inget står på standby. Tänka på att stänga av datorn när jag inte är hemma - borde koppla dator och hdd till en grenkontakt så de är helt avstängda. Redan innan så lagade jag inte mat varje dag. Och när den är igång så ska den inte vara det för länge. Tyvärr tappade jag min crockpot i golvet så den gick i tusen bitar.

En nackdel med att hängtorka tvätt är att när det är svalare inomhus tar det evigheter för tvätten att torka (och det är risk för att det blir att lukta surt), plus att jag tycker luften kan bli "fuktigare/råare" inomhus. Sommaren/sensommaren har i Dalarna har vart ganska kylslagen så när det har varit ganska kallt ute och då också inne (yttertemp ca 10-12 grader, inne temp knappa 20) har jag märkt att jag får tvätta om flera plagg för de torkar knappt på ett par dagar och då börjar dom lukta.
Har man möjlighet till fler torkställningar och kan hänga tvätten glesare kanske det går lite fortare för den att torka, men man kommer inte undan att det blir fuktigare inne.
Tipsar om avfuktare för de som har det problemet. Drar inte så mycket (inte jämfört med torktumlare/torskskåp/element i alla fall) men gör stor skillnad för tvätten. Tycker också det gör stor skillnad för inomhusklimatet i stort, det vill säga en behöver inte ha det lika varmt om det inte är fuktigt också.

Tack för de funderingarna. Värt att reflektera över.
Tror inte att vi får de problemen då tvättstugan ligger vägg i vägg med pannrummet och en av de 5 dörrarna leder dit. I pannrummet blir det väldigt varmt så om man har den dörren öppen så bör den värmen och "torrheten" sprida sig en bit in i huset tycker jag.
Du har inte möjlighet att torka iaf en del av tvätten i pannrummet?

Blir det kris, så. Men då finns risk att den börjar lukta rök.
Än är det inte aktuellt.
Men tack för tips.
En nyfiken fråga, men varför skulle de lukta rök i pannrummet?
Jag kom nämligen att tänka på det lilla hyreshys som min mormor och morfar hade, i det var det pannrum, tvättstuga och torkrum i samma rum i källaren. Det luktade aldrig rök där.

En nyfiken fråga, men varför skulle de lukta rök i pannrummet?
Jag kom nämligen att tänka på det lilla hyreshys som min mormor och morfar hade, i det var det pannrum, tvättstuga och torkrum i samma rum i källaren. Det luktade aldrig rök där.
Det undrar jag också. Vi hade samma i vårt förra hus. Pannrum och tvättstuga i källaren. Det var i och för sig olika rum, men dörrarna stod alltid öppna mellan rummen och ytan var inte stor. Inte luktade det rök i källaren där....

Ska fråga mannen om vad förbrukningen var, fakturan kommer till honom. Vet inte heller om såna drar mycket men de är ju på 24/7. Jag tycker inte vi använder så mycket varmvatten heller. När vi bygger nya badrummet ska vi dock installera sån här orbital dusch

https://orbital-systems.com/sv/?gcl...Nnq_ekG8WU6Zp5GyEh5fY4ZHQO8CZvtcaAntyEALw_wcB
Åh vad kul, jag har själv varit intresserad av dessa lösningar men aldrig hört någon använda det .

Jag hoppade inte av glädje i fredags när jag öppnade elräkningen. Trerumslägenhet, 80 kvm, varmhyra, så bara hushållsel. 1256 kr på en månad. Månaden före låg nog på 900! Vad? Varför? Hur? Suck! Tycker vi snålar, men har ju en kyl/frys, en lång äldre frys och en lång gammal kyl, den långa kylen är ny sedan i höst och frysen ny sedan ett år tillbaka. Ny för mig, fått begagnade, gamla så eltjuvar.

Läste förresten om hur ofta man skulle rengöra filtret i köksfläkten.... Köksfläkten är den skitigaste prylen i detta hemmet, den rengör jag typ nästan aldrig, för den är så skitdryg att få ren ens. Jag torkar regelbundet av den utanpå för att den inte ska se så dammig ut, men... tja.

Nu är fläkten avtorkad och filtret ligger i ett såpabad och ska strax sköljas av och sedan få torka, jag tänkte att en skitig fläkt borde dra mer el än en ren.... även om jag sällan använder den eftersom jag hatar ljudet!

Men i övrigt vette tusan vad jag ska spara in på.

Har nämnt i någon tråd här också att grannarna försöker spara pengar genom att tvätta sin tvätt i vår gemensamma tvättstuga. Vi har inte torkskåp eller torktumlare utan fläktar som värmer i tvättstugan. Själv har jag aldrig använt dem under mina 5 år här, barnen har gjort någon gång tills jag sa till dem att låta bli, men grannarna gör sommar som vinter, dag som natt. De stänger inte källardörren eller släcker lampor speciellt noga, ytterdörren står på vid gavel oftast. Jag vägrar betala hyreshöjningen min hyresvärd kommer att komma med sedan när han får elräkningarna fortsättningsvis. Vägrar! Jag är INTE med och höjer min hyresvärds faktura för elen, hur tänker mina grannar, till och med de som har egna maskiner att använda? Ah, vi sparar ström, tvättar i den gemensamma tvättstugan istället. IQ badboll någon?!

Jag torkar min tvätt på balkongen. Vid dåligt väder torkar jag den inne. Jag bor i Skåne, det blåser ofta vilket är perfekt när man vill torka tvätt.

Min mamma gör förresten också en tankevurpa känner jag. Hon flyttar till husvagn i slutet av månaden. Inte råd med elräkningarna och pelletsen är tydligen nästan dubbelt så dyr nu också. Så alla höjda kostnade gör att hon inte har råd att bo kvar. Så det blir husvagn. Jag har svårt att se att det ekonomiskt skulle bli mycket billigare, om ens billigare? Billigare hyra, javisst, men elen och uppvärmningen? Och förlorad förmåga att storhandla pga förvaringsbrist gör ju att hon antagligen köper något dyrare mat + får åka i väg oftare.
Borde vara en tankevurpa.

Min mamma gör förresten också en tankevurpa känner jag. Hon flyttar till husvagn i slutet av månaden. Inte råd med elräkningarna och pelletsen är tydligen nästan dubbelt så dyr nu också. Så alla höjda kostnade gör att hon inte har råd att bo kvar. Så det blir husvagn. Jag har svårt att se att det ekonomiskt skulle bli mycket billigare, om ens billigare? Billigare hyra, javisst, men elen och uppvärmningen? Och förlorad förmåga att storhandla pga förvaringsbrist gör ju att hon antagligen köper något dyrare mat + får åka i väg oftare.
Men en husvagn är ju ganska liten yta att värma, och om hon värmer med gas så är väl den något billigare per kilowatt än strömmen

@Enya
Stirra dig inte blind på priset. Du måste jämföra förbrukningen för att se om du slösar eller har en acceptabel förbrukning.

Vi fick en 350:- dyrare räkning för aug än juli, trots att augusti hade ca 100kwh lägre förbrukning.

Jag undrar som @Huggorm vad det är hon flyttar ifrån? Är inte huset bra mycket större än husvagnen?

Men en husvagn är ju ganska liten yta att värma, och om hon värmer med gas så är väl den något billigare per kilowatt än strömmen
Ja, men det är ju inte någon tipp topp husvagn, kan tänka mig den är rätt dragig, dåligt isolerad? Hur är matlagningsmöjligheterna, påverkar inte vad man kan göra i en husvagn också matkostnaderna uppåt, och så även att hon inte längre har så att hon kan förvara och storhandla vare sig i stor frys eller skafferi osv. Jag tror att det som sparas in på ett ställe blir dyrare på ett annat ställe.

@Enya
Stirra dig inte blind på priset. Du måste jämföra förbrukningen för att se om du slösar eller har en acceptabel förbrukning.

Vi fick en 350:- dyrare räkning för aug än juli, trots att augusti hade ca 100kwh lägre förbrukning.
Ja jag tror det är dyrare elpris som gör min elräkning dyr egentligen, men visst spelar kyl och frys in, men känns inte som det är så mycket att göra åt egentligen.

Vanligtvis ligger min elräkning på mellan 350 och 450 kr per månad under åren, innan elpriset stack i väg.

jag vet att jag spammar, men det är så roligt, när jag öppnar kylskåpet sitter det en stor svart hund och en liten brun katt och tittar förhoppningsfullt på mig. Nu har jag ett litet walk-in kök så när Misty är där så har jag inte plats att diska eller laga mat. Och Megara som visserligen är ett matvrak känner tydligen att hon också måste äta om Misty får något.

Det är lite roande, när Megara tröttnar på Mistys slickande över huvud och rygg och vispar en tass, så blir Misty så glad att hon viftar med tassen tillbaka och stackars Megara blir helt tillplattad av en stor labbetass :rofl: Nej då, Megara blir inte skadad. Hon går inte ens därifrån utan sitter kvar och blänger på hunden.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka