Jag hoppade inte av glädje i fredags när jag öppnade elräkningen. Trerumslägenhet, 80 kvm, varmhyra, så bara hushållsel. 1256 kr på en månad. Månaden före låg nog på 900! Vad? Varför? Hur? Suck! Tycker vi snålar, men har ju en kyl/frys, en lång äldre frys och en lång gammal kyl, den långa kylen är ny sedan i höst och frysen ny sedan ett år tillbaka. Ny för mig, fått begagnade, gamla så eltjuvar.
Läste förresten om hur ofta man skulle rengöra filtret i köksfläkten.... Köksfläkten är den skitigaste prylen i detta hemmet, den rengör jag typ nästan aldrig, för den är så skitdryg att få ren ens. Jag torkar regelbundet av den utanpå för att den inte ska se så dammig ut, men... tja.
Nu är fläkten avtorkad och filtret ligger i ett såpabad och ska strax sköljas av och sedan få torka, jag tänkte att en skitig fläkt borde dra mer el än en ren.... även om jag sällan använder den eftersom jag hatar ljudet!
Men i övrigt vette tusan vad jag ska spara in på.
Har nämnt i någon tråd här också att grannarna försöker spara pengar genom att tvätta sin tvätt i vår gemensamma tvättstuga. Vi har inte torkskåp eller torktumlare utan fläktar som värmer i tvättstugan. Själv har jag aldrig använt dem under mina 5 år här, barnen har gjort någon gång tills jag sa till dem att låta bli, men grannarna gör sommar som vinter, dag som natt. De stänger inte källardörren eller släcker lampor speciellt noga, ytterdörren står på vid gavel oftast. Jag vägrar betala hyreshöjningen min hyresvärd kommer att komma med sedan när han får elräkningarna fortsättningsvis. Vägrar! Jag är INTE med och höjer min hyresvärds faktura för elen, hur tänker mina grannar, till och med de som har egna maskiner att använda? Ah, vi sparar ström, tvättar i den gemensamma tvättstugan istället. IQ badboll någon?!
Jag torkar min tvätt på balkongen. Vid dåligt väder torkar jag den inne. Jag bor i Skåne, det blåser ofta vilket är perfekt när man vill torka tvätt.