Energisparartråden

Alltså timprisavtal borde ju komma med en varning om bieffekten att bli lite halvt störd i huvudet :D Man har ju liksom hittat en ny sport här hemma :p

Men augustis elräkning gav mersmak! Hamnade en bit under månadspriset trots att det bara var halva månaden som vi anpassat vår förbrukning.
Haha, ja man blir ju lite knäpp av det. I synnerhet när jag tänker på att jag är en slösa i andra sammanhang. Handlar mat som vanligt trots inflationen t.ex.

Men å andra sidan är minskad och styrd elförbrukning vad samhället behöver, så jag fortsätter styra och jaga även enstaka kwh. :D

Min absolut största energipost är mitt groteskt gamla kylskåp. Funderar på om det kan vara värt att dra ur kontakten 1-3 timmar om kvällen när priset är som högst. Jag äter inte kött så för det mesta finns det inte något jättekänsligt i kylen alls, men den kanske ändå bara drar mer när jag stoppar i kontakten igen?

Att byta kyl är tyvärr inte aktuellt på ett tag.

Min absolut största energipost är mitt groteskt gamla kylskåp. Funderar på om det kan vara värt att dra ur kontakten 1-3 timmar om kvällen när priset är som högst. Jag äter inte kött så för det mesta finns det inte något jättekänsligt i kylen alls, men den kanske ändå bara drar mer när jag stoppar i kontakten igen?

Jag kan aldrig tänka mig att det är bra vare sig för kylskåp eller elförbrukning att dra ur kontakten dagligen....

Hade aldrig vågat. Risken är att när du kopplar in igen så startar det inte. Hände oss med vår mycket gamla frysbox som skulle slängas. Vi misstänkte att den inte skulle starta igen när vi väl dragit ut kontakten - och det gjorde den inte heller (var tvungna att testa :D). Hade säkert varit inkopplad non-stop i x tiotal år (förra ägarens frys).

Risken är både att det blir frostbildning och att det drar mer när du slår på den igen eftersom kompressorn behöver jobba hårdare. Vad har du för temperatur i frysen? Du som vegan (har jag för mig) borde ju istället kunna ha lite varmare i kylskåpet än vad som är brukligt - säg 7 grader istället för rekommenderade 4-5 grader.

Man hade ju verkligen egentligen behövt bli nattuggla, typ gå å sova direkt efter jobbet och kliva upp mitt i natten istället typ.

Man hade ju verkligen egentligen behövt bli nattuggla, typ gå å sova direkt efter jobbet och kliva upp mitt i natten istället typ.
Jag sover dåligt bitvis. I natt låg jag och surfade på elpriser vid 02 och konstaterade att jag borde ha gått upp och dragit igång diskmaskninen. Men eftersom mitt mål ändå var att somna inom de närmsta tre timmarna så avstod jag.
Ska nog försöka undvika att köra den min vanliga tid dock, 19-22 :wtf:

Jag tycker att jag brukar se väldigt billiga begagnade (men ändå hyfsat moderna) kylar och frysar titt som tätt. Det är inget alternativ?
Det gäller att funktionstesta före köp. Jag har gått på ett gäng nitar och betalat för samt kånkat hem kylskåp och frysskåp som sen inte fungerat. Frysskåpet vi panikköpte förra vintern blev kallt när det var tomt, men när vi lade in maten orkade den inte kyla mer - mat för tusentals kronor förstörd...

Om kylskåpet är ens värsta energislukare förbrukar man såpass lite ström att man bara kan slappna av och tänka på något annat
För mig funkar det inte så, hade gärna förbrukat noll el :)
Jag tycker att jag brukar se väldigt billiga begagnade (men ändå hyfsat moderna) kylar och frysar titt som tätt. Det är inget alternativ?
Inte pengarna som är problemet utan annat :)

För mig funkar det inte så, hade gärna förbrukat noll el :)

Inte pengarna som är problemet utan annat :)

Fast eftersom du pratat tidigare om direktverkande el så tycker jag att det som förbrukas för att kyla mat kan du unna dig som värmetillskott i ett kallt hus.

Jag använder min veranda som extra kyl på vinterhalvåret; men det är ingen vidare jämn temperatur så man får hålla lite koll och ha rätt saker där vid rätt tillfälle.

Fast eftersom du pratat tidigare om direktverkande el så tycker jag att det som förbrukas för att kyla mat kan du unna dig som värmetillskott i ett kallt hus.

Jag använder min veranda som extra kyl på vinterhalvåret; men det är ingen vidare jämn temperatur så man får hålla lite koll och ha rätt saker där vid rätt tillfälle.
Värmer inte rummet där kylen står, så på vintern är där för det mesta ungefär samma temperatur som kylen, förutom de få dagar då jag har gäster (och då eldar jag).

Dessa matematiska klurigheter som timprisvardagen bjuder på :p

Stod sent igår kväll och gjorde linsgryta till dagens middag. Just den här gången var det av praktiska skäl och inte pga elen, men det händer att vi gör det även av den anledningen. Så började fundera på detta:

Gör jag en gryta en timme innan jag går och lägger mig uppstår ju problemet att grytan fortfarande är varm när jag ska sova. Ställer jag in den i kylen får ju kylskåpet jobba extra och då dra mer el. Vilket av dessa hade ni valt?

1. Laga gryta för 150 öre kWh och låta den stå framme ca 5 timmar tills maken vaknar och ställer in den i kylen. (Vegansk gryta, hade inte övervägt om det var kött)

2. Laga gryta för 150 öre kWh och ställt in den i kylen som fick jobba extra för att kyla ner den under natten då priset var ca 200 öre / kWh

3. Lagat mat i ”vanlig” tid inför middag för 520 öre / kWh.

Stod sent igår kväll och gjorde linsgryta till dagens middag. Just den här gången var det av praktiska skäl och inte pga elen, men det händer att vi gör det även av den anledningen. Så började fundera på detta:

Gör jag en gryta en timme innan jag går och lägger mig uppstår ju problemet att grytan fortfarande är varm när jag ska sova. Ställer jag in den i kylen får ju kylskåpet jobba extra och då dra mer el. Vilket av dessa hade ni valt?

1. Laga gryta för 150 öre kWh och låta den stå framme ca 5 timmar tills maken vaknar och ställer in den i kylen. (Vegansk gryta, hade inte övervägt om det var kött)

2. Laga gryta för 150 öre kWh och ställt in den i kylen som fick jobba extra för att kyla ner den under natten då priset var ca 200 öre / kWh

Lagat grytan och sen ställt den i kallt vattenbad för att kyla ner den snabbare och sen in i kylen. :idea:

Den här tiden på året (och beroende på boendeform): ställt grytan ute för att svalna.

Det jag möjligen skulle kunna göra på natten är diskmaskinen. Har tvättstugan intill sovrummet så kan inte sova med tvättmaskin/torktumlare igång. Har inte timpris så det är ju mer för det allmännas goda i så fall.

Kommer i övrigt inte heller tumla handdukar utan hängtorka dem. Men har inget bra ställe för stora lakan så en torktumling varannan vecka för sängkläder kommer det bli.
Sänker inomhustemperaturen till 20 grader och hoppas det funkar, brukar har 22-23 grader och ändå ha filt när jag sitter framför TV eller läser. Kommer elda lite mer i "myskaminen" när jag är hemma kvällstid om det är riktigt kallt, har tidigare mest blivit på helger (och måste komma ihåg att anmäla det till sotare om det verkligen blir mycket mer än tidigare).
Fönster renoveras nu närmaste veckorna och det borde ge bättre isolering.
Sänka golvvärmen i badrummet, men kan inte stänga av den helt då jag inte har annan uppvärmning i det rummet och det då kommer bli fuktigt.

Solceller igång sedan en månad, och har nu fått en bra tillgodo-räkning för såld el augusti och borde få lite tillgodo även för september om det inte är för mycket mulet, så det räcker ju en bit mot vinterns räkningar.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025