Energisparartråden

Men de diffar på ca 100 kwh över ett år. Jaja, 3000 låter mer rimligt. Jag hoppas att den nya kyl/frysen ska få ner kwh lite iaf.

Jag gick in och kollade nu och för mig diffar det också. 93 kWh mer hos elbolaget än nätägaren. Men ingen av dem har ju ”rätt”, utan det där är ju din beräknade årsförbrukning. Jag gissar att svaret ligger i att de två olika bolagen har lite olika formler när de räknar på uppskattad framtida förbrukning.

Fast det måste ändå vara en extremt begränsad värmekälla i mitt fall. Vvb är placerad i hörnet av tvättstugan, som också är ett ytterhörn på huset, innanför skåp och bänkar och tvättkorgar. Känner man på nedre delen av vvb är den lite ljummen, men verkligen inte mer än så. Dörren till tvättstugan är också precis under luftvärmepumpen. Så tror inte vvb hjälper till i värmandet så mycket…
Grejen är att den hjälper till med värme exakt så mycket som den ”läcker” energi… men placeringen spelar roll, man får tänka att det är som att ha ett motsvarande element där.

Energi kan inte förstöras. Allt förbrukad energi i hemmet blir värme , oavsett om det är i element, lampor, tv, mobilladdare, ugn, spis, dator och allt annat.

Grejen är att den hjälper till med värme exakt så mycket som den ”läcker” energi… men placeringen spelar roll, man får tänka att det är som att ha ett motsvarande element där.

Energi kan inte förstöras. Allt förbrukad energi i hemmet blir värme , oavsett om det är i element, lampor, tv, mobilladdare, ugn, spis, dator och allt annat.

Nej men det kan ju vara stor skillnad på hur bra isolerade olika vvb är och därmed hur mycket de läcker värme?

Så här såg min förbrukning ut 2021 jämfört med 2022. Det jag gjort för att påverka energiförbrukningen är dels att byta mina enkelglasfönster i källaren till isolerglas och dels att dränera och isolera grunden på halva huset med isodrän. Kvar att göra att definitivt en isolering av vinden (10 cm sågspån idag), men då jag redan har så låg förbrukning får det vänta till nästa år. Vad som gett den sänkta förbrukningen under de varma månaderna har jag ingen aning om, men det är väl bara att tacka och ta emot.

Screenshot_2022-09-03-21-06-06-90_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp

Du menar att du inte har varmluftsfunktion?
Givetvis ska du då inte slänga ut en fungerande ugn bara för att, men räkna med att den du har kan vara energitjuv. Principen är densamma, det är att värma ugnen som är det energislukande, att hålla den varm är mer effektivt. Laga två rätter i följd blir då mitt tips.

Om man inte lagar så mycket mat åt gången, men relativt ofta, kan airfryer vara en pryl som kan betala sig. Det är ju väldigt mycket mindre volym att värma, istället för att värma en hel ugn till 200°C för att ha en liten form i mitten.

Om man inte har något drag vid fönster och de inte är öppningsbara, kan man ändå spara värme på att ha gardin framför? Och ger det något att ha halv gardin?
Har ett rum med fyra stora fönster som jag skulle kunna ha rejäla tjocka gardiner framför. Om jag inte gått och blivit intresserad av växter (palettblad) under sommaren och skulle behöva ljuset från fönstren om de ska må bra i vinter...

Det gör skillnad när det är kallt ute, framförallt om du har persienner inne i fönstren. Dra ner dem när det börjar mörkna, så slipper du strålningsförluster genom rutan.

Jag har både persienner och lite tjockare gardiner vintertid (trots välisolerade fönster), och gardinerna hänger innanför fönsterbänken så växterna står ju på den ljusa sidan. Det är främst under de mörka timmarna det gör skillnad om man inte har drag, så växterna blir inte lidande. (Växtlampor kostar jag på mig att ha igång, det är led-belysning som inte kostar många kronor i månaden. Numera har jag dem inte tända hela dagen, utan släcker mitt på dagen när de ändå får något naturligt ljus.)

Kollade upp mim förbrukning, hushållsel plus golvvärme i badrummet vinterhalvåret.
3100 per år, en vuxen och två barn.

Diskmaskin, ej tvättmaskin eller torktumlare. Datorer, lagar mat, växtbelysning (led).

För att du har en väldigt energikrävande dator som står på dygnet runt? Sen kan jag tänka mig att kylskåp kan vara energitjuvar om de inte är helt täta tex. Jag har själv tänkt köpa en mätare till uttag för att mäta vad olika uttag i hemmet drar så jag får lite bättre bild.

Var hittar man en sån? Det skulle verkligen vara intressant och se. Flera andra verkar använda dator, diskmaskin etc och ändå förbruka lika mycket eller mindre el än jag gör. Nu har jag ju en ny kyl/frys. Men borde verkligen frosta av den fristående som antagligen drar mer än den borde. Men den är fullproppad och jag måste äta mig igenom den. Vilket iofs kommer dra ner på matkostnaderna en del. Om jag kan stoppa mig själv från att falla för alla extrapriser.

Ja då har vi nog boven i dramat. Jag har en stationär dator, är inte en gamare men har ändå ganska rejält moderkort och cpu + ffa psu på 800w. Och ja, den är på dygnet runt alla dagar.

Får man fråga varför du har datorn igång dygnet runt? Och vad använder du datorn till? Har sett att du har skrivit om det i Vad gör du tråden och tänkte att du spelade 😊

Var hittar man en sån? Det skulle verkligen vara intressant och se. Flera andra verkar använda dator, diskmaskin etc och ändå förbruka lika mycket eller mindre el än jag gör. Nu har jag ju en ny kyl/frys. Men borde verkligen frosta av den fristående som antagligen drar mer än den borde. Men den är fullproppad och jag måste äta mig igenom den. Vilket iofs kommer dra ner på matkostnaderna en del. Om jag kan stoppa mig själv från att falla för alla extrapriser.
Du behöver inte äta upp all mat för att frosta av frysen. Lägga all mat i en hög och packa in den runt om i vad du har av täcke, yllefiltar osv. Lämpligt höstväder hjälper till om man har en balkong där det kan läggas ut. Sen ställer du in byttor med kokande vatten för att det ska gå fortare att tina allt. Låta frysen arbeta upp en del kyla innan du lägger tillbaka maten, så det inte blir maten som börjar kyla den.

Fast många använder nog en bärbar dator? Och en sådan drar ju mycket mindre ström. Jag stänger dessutom alltid av min på nätterna och på dagarna när jag är på jobbet är den också avstängd. Min dator är alltså på en stund på morgonen, och sedan sätter jag på den igen när jag kommer hem efter jobbet och så är den på fram till kl 22 när jag lägger mig. På helgerna står den på lite mer. Men inte om jag är iväg någonstans.

Sök på "energimätare eluttag". Finns på Kjell, CO och liknande där du får en mätare som kan se momentan samt ibland sammanlagd förbrukning. Kostar runt 160-200 kr. Du kopplar den i uttaget och sen det du vill använda i mätaren.
Sen finns det enheten för själva mätaren till hela elanläggningen, men de är ju onödiga för ditt behov.

Men vad fasiken! Hur kan jag som ensam + katt förbruka så mycket el?!
Prova ladda ner greenley appen, då kan du se din elförbrukning i realtid (tror jag?) då kan du ju jämföra en dag med dator igång som vanligt och en där du stänger av den när du inte är hemma.

Nej inte i realtid. Man ser förbrukning föregående dag. (Och det kan också ta några dagar innan det blir helt korrekt om nätägaren släpar efter med rapporteringen.
Bättre än att gissa ändå :) Jag har själv inte kunnat använda den än, då jag inte står på elen för huset jag hyr.

Gick upp på jobbets vind där typ ingen går upp och där stod alla lysrör på O_o
Ingen aning om hur länge de varit tända dygnet runt kan vara veckor till och med månader :crazy:
Pratade med en släkting som jobbar på ett stort företag i en stor byggnad hen sa att lysrören i korridorerna står på hela nätterna :down:
Sånt här slöseri känns så fruktansvärt nonchalant :sorry:

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka