Var det några speciella gardiner?Vi satte nyss upp ett draperi i en dörr för att kunna värma upp köket- enkla billiga gardiner från IKEA som sades stoppa drag. Enorm skillnad!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det några speciella gardiner?Vi satte nyss upp ett draperi i en dörr för att kunna värma upp köket- enkla billiga gardiner från IKEA som sades stoppa drag. Enorm skillnad!
Visst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?Fingerlösa vantar är bra att ha - användes flitigt förr i tiden. Värmer skönt särskilt när de är i ylle.
Visa bifogad fil 99167
https://www.widforss.se/sealskinz-s...MIi-n4-5f0-QIVKkeRBR30Ag-ZEAQYByABEgLhRfD_BwE
Jag använder sånna här handledsvärmare mest hela tiden, jätteskönaVisst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?
Provade att jobba (knappra på datorn) med fingerlösa vantar och upptäckte att jag tydligen skrev med fingrarna tätt ihop och nu gick inte det så bra pga att jag behövde bredda för att vantarna tog plats.
En kollega som jobbat som deltidsbrandman peppade oss att köpa brandvarnare som man kan seriekoppla.Sen är det bra att ha mer än en brandvarnare hemma som är regelbundet underhållen. Kör man maskiner på natten bör man säkert se till att ha varnare i närheten. Minns en stuga som hyrdes där de hade satt den enda brandvarnaren utomhus utanför ytterdörren. Himla effektivt sätt att detektera brand i byggnaden.....
Var hittade du dem?Jag använder sånna här handledsvärmare mest hela tiden, jättesköna
P.s på mig så täcker dom både knogarna och lite till...
Visa bifogad fil 99346
engelsons.seVar hittade du dem?
Halvvantar?Visst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?
Provade att jobba (knappra på datorn) med fingerlösa vantar och upptäckte att jag tydligen skrev med fingrarna tätt ihop och nu gick inte det så bra pga att jag behövde bredda för att vantarna tog plats.
Yes, det är ett utmärkt ljusflöde till 5 gånger lägre energiåtgång. Synd att man inte hittat dessa tidigare.Äntligen hittat gårdslampor i lågenergiformat och bytt de traditionella (de som fortfarande säljs på de flesta ställen) 125W halogen mot 24W LED.
Tidigare har vi kört 5 månader på vintern, 8h/dygn på timer så det har blivit runt 300 kWh per säsong. Trimmar ner tiden lite också så nu blir det ca 35 kWh per säsong. Hoppas det blir minst liknande ljusmängd - får se ikväll.
Fjärrvärme står det Avser alltså bara hushållsel.Otroligt imponerande! Det är alltså all er ni förbrukar överhuvudtaget? Får jag fråga vad ni har för uppvärmning av huset?
Fjärrvärme står det Avser alltså bara hushållsel.
Jo. På sommaren kanske det kan skava av lite men brukar tänka att på vinterhalvåret måste den uteblivna värmeavgivningen ändå ersättas och då är det ganska bra med en central punkt i huset som värms upp och dessutom har en ackumulatorfunktion (som inte elementen har).Nej självklart, därav funderandet. Men om vvb värmer till 70 grader under en period varje dygn bör det vara lugnt.
Flera faktorer som ger viss besparing på varmluft. Dels att du värmer snabbare till en lägre temperatur, dels att tillagningen kan gå snabbare. Lagar man dubbelt, som flera plåtar samtidigt, blir såklart besparingen än tydligare.Är varmluften mer energieffektiv på grund av att den börjar värma direkt eller drar den funktionen mindre?
Otroligt imponerande! Det är alltså all er ni förbrukar överhuvudtaget? Får jag fråga vad ni har för uppvärmning av huset?
Jo. På sommaren kanske det kan skava av lite men brukar tänka att på vinterhalvåret måste den uteblivna värmeavgivningen ändå ersättas och då är det ganska bra med en central punkt i huset som värms upp och dessutom har en ackumulatorfunktion (som inte elementen har).
Som du sett så har vi fjärrvärme. Så det är bara hushållsel, förutom elektrisk golvvärme i badrummet som inte gjort så många kwh detta år.
Ja, all förbrukad el läcker som värme. Så måste man ändå fylla på med direktverkande el så finns det noll vinst med att spara på förbrukare som finns på lämpliga ställen inomhus.Vad menar du med uteblivna värmeavgivningen? Att vvb läcker värme och fungerar (typ) som ett element?
Ingen aning. I eon-appen står det klart och tydligt vad jag använder per år. 10238 kWh förra året och 6283 kWh så här långt i år. Finns det inte någon summering någonstans om du loggar in på hemsida eller i app? Jag förstår nog inte riktigt vad förbrukning vs användning skulle vara? Kan du inte se dina fakturor någonstans?Som en rudis i att räkna på elpriser. Jag har enligt mitt elnät en förbrukning på knappt 3,000kwh. Sedan en elanvändning också på knappt 3000 men några timmar mindre. Slår jag ihop dem för att få fram att jag konsumerar ca 6000 kwh/år?