På vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslägenhet på svenska. Vi är redan sparsamma med uppvärmning och värmer oftast bara vår nedre våning. Ibland eldar dom under oss på sånn med värme så att vi slår av vår
På övervåningen där vi har sovrummen vill vi ha det svalt och då är det endast på riktigt kalla dagar vi har på någon form för stödvärme på där uppe, brukar inte vara många dagar per år.
Vi har två bad, men oftast bara värme på i det ena. Får se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har värme på i någon av dom.
Annars så gör vi väl mkt sådana typiska små tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, släcker lampor i rum man inte är i, har energisnåla lampor, dimmar ner belysningen där vi kan, har tjocka gardiner på sovrummen som är fördragna mycket, när det blåser storm lägger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stängd dörr till hallen, slår av värmepumpen några timmar på fm när elen är dyr om vi är hemma, använder inte torktumlare, tvättar när vi har en hel maskin, har lite lägre inne temp och klär på oss mer, har filtar i varm ull hemma, vädrar mkt ull ist för att tvätta... är väl det saker jag kommer på nu
Oroar mig också lite för ökad brandrisk. Läste en artikel (norsk) att otroligt många kör tumlare, tvättmaskinen etc på natten för att det är billigare el då. Något man absolut inte ska göra och något dom som kan det här med brandsäkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.