Energisparartråden

Det är inte ett dugg provocerande. Jag förstår bara fortfarande inte vitsen med att komplettera avtalsmöjligheterna med ytterligare ett alternativ som inte riktigt hjälper elkraftsystemet. Jag ser inte samma hål som du gör och tror att det mest rimliga är att vi alla och envar vandrar mot timpris. Eller minutpris. För att få till incitamentet att hjälpa systemet.

Timpris är det system som idag är mest rättvist i hur mycket man som konsument hjälper systemet. Oavsett om man vill göra det permanent, månadsvis, veckovis, dygnsvis eller timvis .
Finns ingen anledning att gå ner på minutnivå, kraftsystemet reglerar inte på minutnivå utan det finns viss tröghet hos de olika kraftslagen. Maskinerna skulle gå sönder på nolltid om de skulle försöka reglera hela Sverige på minutnivå.

Finns ingen anledning att gå ner på minutnivå, kraftsystemet reglerar inte på minutnivå utan det finns viss tröghet hos de olika kraftslagen. Maskinerna skulle gå sönder på nolltid om de skulle försöka reglera hela Sverige på minutnivå.
Det är olika, men viss reglering måste ske inom exempelvis 10 sekunder. Sen kanske jag kan hålla med om att minutpris till konsument inte riktigt tillför fantastiskt mycket. Men det skulle kunna vara guld om exempelvis all elbilsladdning i landet kan avbrytas på tiotals sekunder vid momentan stor effektbrist, för att inte systemet ska haverera.

Och minutbaserat pris skulle kunna vara en lösning för att få det att hända.

Det är olika, men viss reglering måste ske inom exempelvis 10 sekunder. Sen kanske jag kan hålla med om att minutpris till konsument inte riktigt tillför fantastiskt mycket. Men det skulle kunna vara guld om exempelvis all elbilsladdning i landet kan avbrytas på tiotals sekunder vid momentan stor effektbrist, för att inte systemet ska haverera.

Och minutbaserat pris skulle kunna vara en lösning för att få det att hända.
Det gäller bara om frekvensregulatorer redan är i drift, men att starta upp eller stoppa produktion tar mer än en minut.

KL
I ett nyhetsreportage igår intervjuades en man på Ingarö (Stockholmstrakten) om hur de försökte spara ström osv. och han berättade om sina nyinstallerade solceller på taket, de hade direktverkande el. :) Sedan kom det:
"Ja, hela familjen har verkligen kämpat för att sänka vår förbrukning nu, vi har sänkt innertemperaturen från +25 till +20 och hänger nu all tvätt istället för att torktumla och vi förbrukar 20% mindre el tack vare det".
Jag bara :jawdrop: - fattar inte hur "folk" anser sig ha HAFT råd att ha +25 inne med direktel ens!

KL
I ett nyhetsreportage igår intervjuades en man på Ingarö (Stockholmstrakten) om hur de försökte spara ström osv. och han berättade om sina nyinstallerade solceller på taket, de hade direktverkande el. :) Sedan kom det:
"Ja, hela familjen har verkligen kämpat för att sänka vår förbrukning nu, vi har sänkt innertemperaturen från +25 till +20 och hänger nu all tvätt istället för att torktumla och vi förbrukar 20% mindre el tack vare det".
Jag bara :jawdrop: - fattar inte hur "folk" anser sig ha HAFT råd att ha +25 inne med direktel ens!
Det är nog därför alla så kallade energisparartips aldrig funkar för mig. Jag gör ju redan det... 🤪

Jamen samma här!
Jag står ut med lägre temp än så inne och använder bara torktumlaren till dunplagg, vilket gör att den kanske går ett par gånger per år.
Jag skulle inte ens vilja ha 25 grader inne. Då hade jag svettats... :D På kvällarna när vi eldar har vi max 21-22 grader, men på dagarna fram tills nu i alla fall har vi klarat oss på 17-18 grader....

Torktumlare har jag inte ens plats till i det här lilla huset.... :D

Jag skulle inte ens vilja ha 25 grader inne. Då hade jag svettats... :D På kvällarna när vi eldar har vi max 21-22 grader, men på dagarna fram tills nu i alla fall har vi klarat oss på 17-18 grader....

Torktumlare har jag inte ens plats till i det här lilla huset.... :D
Nej, inte jag heller! (Menade att jag har svalare än 20 inne)

Vårat elavtal (har fast pris) går tydligen ut i november nästa år och inte i årsom det först trodde. Känns skönt. Även om jag bara hyr mitt hus (ink el i hyran) känns det bra att då kommer inte hyran öka. Har faktiskt slagit igång luftvärmepumpen några timmar nån dag här och där nu. I mitt syrum där den sitter blir det så himla utkylt på en gång! Var borta i 5 dagar och temperaturen hade gått ner till 15 grader där inne 🥶 jag skulle önska 23 grader inne jämt egentligen 😅

+18 är för kallt för mig inomhus, då hjälper det inte med tjocka kläder och elfilt. Så nu har jag höjt temperaturen inomhus och siktar på minst 19 för att trivas inomhus. :)

+18 är för kallt för mig inomhus, då hjälper det inte med tjocka kläder och elfilt. Så nu har jag höjt temperaturen inomhus och siktar på minst 19 för att trivas inomhus. :)
Jag har blivit mer och mer tolerant för låga temperaturer. I morse var det 17 grader här, och det var rätt okej ändå. Men nu har jag eldat en stund och precis där jag sitter är det 19,7 grader just nu :) . Mitt största problem är och förblir den evinnerliga FUKTEN.... :wtf:

Jag har blivit mer och mer tolerant för låga temperaturer. I morse var det 17 grader här, och det var rätt okej ändå. Men nu har jag eldat en stund och precis där jag sitter är det 19,7 grader just nu :) . Mitt största problem är och förblir den evinnerliga FUKTEN.... :wtf:
Jo, jag tror att många som är "duktiga" och håller låg inomhustemperatur i vinter kommer få problem med mögel och fukt. Tyvärr. :cautious: men en avfuktare i vissa rum kanske kunde vara en idé? Vi brukar behöva det vissa perioder i de rum vi hänger tvätt i när vi har så pass låg inomhustemperatur.

Mitt största problem är och förblir den evinnerliga FUKTEN.... :wtf:
Fukten kommer av att du har för låg grundvärme i huset (om det är i huset du menar och inte fukten utomhus?!). Det är ju en av riskerna med att sänka för mycket, då får man andra problem istället, och sänker man alldeles för mycket så börjar huset självt ta stryk till slut.

Jag t.ex, som är ytterst beroende av att ha en ofuktig och jämn varm miljö pga mina sjukdomar, får helt enkelt hitta andra lösingar på elbesparing än att bara sänka temperaturen.

Fukten kommer av att du har för låg grundvärme i huset (om det är i huset du menar och inte fukten utomhus?!). Det är ju en av riskerna med att sänka för mycket, då får man andra problem istället, och sänker man alldeles för mycket så börjar huset självt ta stryk till slut.

Jag t.ex, som är ytterst beroende av att ha en ofuktig och jämn varm miljö pga mina sjukdomar, får helt enkelt hitta andra lösingar på elbesparing än att bara sänka temperaturen.
Än så länge har inomhustemperaturen varit som lägst 16 grader, men varje dag eldar vi upp tiill 20-21:grader på kvällarna. Det är ju jättefuktigt ute dock....

Än så länge har inomhustemperaturen varit som lägst 16 grader, men varje dag eldar vi upp tiill 20-21:grader på kvällarna. Det är ju jättefuktigt ute dock....
Luftfuktigheten är 4 ggr högre på sommaren, så jag vet inte om det går att säga att det är särskilt fuktigt ute egentligen? Eller menar du regnigt?

Luftfuktigheten är 4 ggr högre på sommaren, så jag vet inte om det går att säga att det är särskilt fuktigt ute egentligen? Eller menar du regnigt?
Kan man verkligen avgöra det så enkelt? Om jag hade hängt ut tvätt idag hade den inte torkat. På sommaren torkar den på ett nafs. Det har inte regnat sedan igår kväll, ändå är det blött i gräset idag. Jag googlar och ser att det är fuktigare på sommaren än på vintern, men vinter är det ju knappast här...

Kan man verkligen avgöra det så enkelt? Om jag hade hängt ut tvätt idag hade den inte torkat. På sommaren torkar den på ett nafs. Det har inte regnat sedan igår kväll, ändå är det blött i gräset idag. Jag googlar och ser att det är fuktigare på sommaren än på vintern, men vinter är det ju knappast här...
Nej så enkelt är det inte. Den relativa fuktigheten är högre på vinterhalvåret än på sommarhalvåret. Den absoluta fuktigheten är högre på sommaren. För mer omfattande förklaring se länken.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet/luftfuktighet-1.3910

På vintern har vi generellt för torr luft inne (för torr för människor alltså), så jag tror knappast det blir något problem med fukt för att man sänker temperaturen lite inomhus. På sommaren däremot måste jag alltid hålla minst 19 grader i källaren och ändå är det på gränsen till för fuktigt, eftersom luften ute är så fuktig.

Just nu är det också runt 18-19 grader i källaren och betydligt torrare luft än på sommaren (har termometer som även läser av luftfuktigheten, så jag har alltid koll på den).

Det hänger absolut samman med temperatur också. Men vattendroppar i gräset är inte luftfuktighet. Testa med en mätare som @FrDrake skriver, tror du blir förvånad :)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka