Energisparartråden

Ja, det gör jag redan. Det är så jag vet om dygnspriset är billigast idag eller imorgon, och skulle då kunna välja att göra olika saker idag eller imorgon. Pga en diskmaskin med problem så vill jag köra den så att den är klar innan jag går och lägger mig. Likaså är städning och renovering svårt att göra när jag själv sover. Det jag skulle kunna göra är att tvätta under natten, men jag vet inte om jag vill ha tvätten liggandes i maskinen blöt i 12 timmar tills jag kommer hem efter jobbet och kan hänga den.
När jag kollar nu så är det billigast att köra diskmaskinen i morgon bitti när man kliver upp än att köra den på kvällen. Har den timer så du kan starta den t ex kl 06 hinner den kanske klart innan du åker till jobbet? Priset i elområde 3 och 4 stiger efter kl 10.

Tillgången till el varierar ju med dygn, så då är det väl bra om användningen av el också styrs till dagar med bättre tillgång? Igår t ex så blåste det mycket i SE3, och då var elen billig. Idag blåser det mindre, och då är elen dyrare. Men min kostnad påverkas inte (mer än minimalt) av om tvättmaskinen kördes igår eller idag.
Det är ju på tim-nivå det är väldigt hög belastning stundtals. Men ett dygnsmedelpris kan man fortsätta belasta de värsta timmarna till ett billigare snittpris. Det hade jag också gärna tagit, och säkert alla andra kunder också, men det hjälper ju inte systemet i stort.

När jag kollar nu så är det billigast att köra diskmaskinen i morgon bitti när man kliver upp än att köra den på kvällen. Har den timer så du kan starta den t ex kl 06 hinner den kanske klart innan du åker till jobbet? Priset i elområde 3 och 4 stiger efter kl 10.

Jag är vaken ca 30 minuter innan jag åker till jobbet så tyvärr funkar inte det. Den är rätt gammal och av enkel typ så den har inte timer (men hade som sagt inte hjälpt). Så det är mellan 18 och 21 som den kan köras (och likaså annat jag behöver vara vaken när det görs), och min tanke var att det kunde vara bra att jag gör det på en dag med bättre tillgång till el, för om jag kör den en bristdag kl 19 så bidrar ju jag till bristen. Men det låter på de flesta här att det är timmarna på dygnet som avgör, och vilket dygn har ingen betydelse.

Det är ju på tim-nivå det är väldigt hög belastning stundtals. Men ett dygnsmedelpris kan man fortsätta belasta de värsta timmarna till ett billigare snittpris. Det hade jag också gärna tagit, och säkert alla andra kunder också, men det hjälper ju inte systemet i stort.

Min tanke var att om jag kan använda min el kl 19 ett dygn som har bättre tillgång till el än kl 19 ett dygn som riskerar brist, så vore det bättre eftersom jag då inte bidrar till bristen. Men det låter på de flesta här som att det är timmarna på dygnet som spelar roll, och inte vilket dygn. Det låter fortfarande lite konstigt i mitt huvud, men kanske är det reglerbart med vattenkraft osv. Jag är inte jätteinsatt, och har inte någon hög förbrukning i sig, så det enda jag kan göra är att styra vilken dag/kväll jag använder min el. Men det låter som att jag kan släppa den tanken.

Jag är vaken ca 30 minuter innan jag åker till jobbet så tyvärr funkar inte det. Den är rätt gammal och av enkel typ så den har inte timer (men hade som sagt inte hjälpt). Så det är mellan 18 och 21 som den kan köras (och likaså annat jag behöver vara vaken när det görs), och min tanke var att det kunde vara bra att jag gör det på en dag med bättre tillgång till el, för om jag kör den en bristdag kl 19 så bidrar ju jag till bristen. Men det låter på de flesta här att det är timmarna på dygnet som avgör, och vilket dygn har ingen betydelse.
Om du kan välja att starta diskmaskinen en dag när det är lägre priser istället för att köra den varje dag oavsett pris så blir det ju billigare för dig med timpris.

Jag tror tvärtom att det skulle bli värre, att fler skulle maxa sin förbrukning kl 19 det billigare dygnet istället för att som med timavtal sprida förbrukningen bättre över dygnet. Så trots lite ”mer” el i systemet vissa dagar skulle det inte väga upp förbrukningen under de mest elintensiva timmarna.

Min tanke var att om jag kan använda min el kl 19 ett dygn som har bättre tillgång till el än kl 19 ett dygn som riskerar brist, så vore det bättre eftersom jag då inte bidrar till bristen. Men det låter på de flesta här som att det är timmarna på dygnet som spelar roll, och inte vilket dygn. Det låter fortfarande lite konstigt i mitt huvud, men kanske är det reglerbart med vattenkraft osv. Jag är inte jätteinsatt, och har inte någon hög förbrukning i sig, så det enda jag kan göra är att styra vilken dag/kväll jag använder min el. Men det låter som att jag kan släppa den tanken.
Grejen är väl att systemet inte är hjälpt av att det varit lågt pris mellan 00-16 ett dygn när förbrukningen peakar vid 19-tiden och timpriset skjuter iväg när du vill köra din diskmaskin. Jag tror som sagt mer på att vi på sikt alla får räkna med timdebitering, både dygns- och månadsvägt ger inte rätt incitament för att verkligen hjälpa systemet.

Om du kan välja att starta diskmaskinen en dag när det är lägre priser istället för att köra den varje dag oavsett pris så blir det ju billigare för dig med timpris.

Just den körningen ja, men över tid så tror jag inte att jag tjänar på det. Men eftersom det ändå inte verkar spela någon roll när jag kör mina maskiner och apparater, om jag inte kan köra dem nattetid, så spelar ju inte heller avtalet någon roll. Då ligger jag helt enkelt kvar med månadspris som jag har idag.

Grejen är väl att systemet inte är hjälpt av att det varit lågt pris mellan 00-16 ett dygn när förbrukningen peakar vid 19-tiden och timpriset skjuter iväg när du vill köra din diskmaskin. Jag tror som sagt mer på att vi på sikt alla får räkna med timdebitering, både dygns- och månadsvägt ger inte rätt incitament för att verkligen hjälpa systemet.

Min tanke som sagt att det skulle vara bättre om jag kör min maskin kl 19 en dag med mindre risk för brist kl 19 än en dag med större risk för brist kl 19, men ni verkar vara tämligen överens om att det inte spelar någon roll. Så då kör jag när det passar bäst för mig i fortsättningen, och ligger kvar på månadspris tills att timpriset blir obligatoriskt.

Blåser det mellan kl 19 och 21 en tisdag och vindstilla en onsdag så är det billigare med timpris att köra på tisdagen än på onsdagen.
Så du kommer tjäna på timpris med det exemplet.

Blåser det mellan kl 19 och 21 en tisdag och vindstilla en onsdag så är det billigare med timpris att köra på tisdagen än på onsdagen.
Så du kommer tjäna på timpris med det exemplet.

Ja, just den körningen ja. Men inte resten av månadens användning. Grunden för frågeställningen var att jag trodde att det kanske även spelar roll för systemet att styra sin användning mellan dygnen, NÄR man kan OM man kan, och inte bara mellan timmar (som jag har mycket svårare till). Men eftersom det inte verkar spela någon betydande roll, så kan jag skippa det. Själva kostnaden i sig spelar mindre roll då jag har relativt låg förbrukning, behöver jag flytta så kommer det inte vara pga elen utan annat.

Ja, just den körningen ja. Men inte resten av månadens användning. Grunden för frågeställningen var att jag trodde att det kanske även spelar roll för systemet att styra sin användning mellan dygnen, NÄR man kan OM man kan, och inte bara mellan timmar (som jag har mycket svårare till). Men eftersom det inte verkar spela någon betydande roll, så kan jag skippa det. Själva kostnaden i sig spelar mindre roll då jag har relativt låg förbrukning, behöver jag flytta så kommer det inte vara pga elen utan annat.
Som jag har förstått det så är det när kombinationen av andra faktorer är dålig som det blir verkligt problematiskt under de värsta tim-belastningarna. Typ när det är en rejäl köldknäpp en vindstilla dag.
Så även om de svängningarna inte är lika stora och kritiska så finns det en logik i att ge incitament till den som knappt har någon möjlighet att tim-omfördela att ändå göra den dygns-omfördelning som en kan.

Dock kanske inte av så stor praktisk betydelse att det är lönt med en speciell prismodell. Och egentligen har väl inte elbolagen i sig själva något eget intresse av att ha många alternativa prismodeller att välja mellan?

Som jag har förstått det så är det när kombinationen av andra faktorer är dålig som det blir verkligt problematiskt under de värsta tim-belastningarna. Typ när det är en rejäl köldknäpp en vindstilla dag.
Så även om de svängningarna inte är lika stora och kritiska så finns det en logik i att ge incitament till den som knappt har någon möjlighet att tim-omfördela att ändå göra den dygns-omfördelning som en kan.

Dock kanske inte av så stor praktisk betydelse att det är lönt med en speciell prismodell. Och egentligen har väl inte elbolagen i sig själva något eget intresse av att ha många alternativa prismodeller att välja mellan?

Det är så jag också förstått det, och tänkte därmed att det skulle vara bra om man även flyttar sin användning mellan dygn även om inte kan flytta mellan timmar. En prismodell för det är såklart bara ett önskemål från min sida, men om det skulle få effekten som @VLMF skriver att det skulle förvärra situationen, så köper jag att det inte införs. Min tanke var mer att det skulle vara bättre än "ingenting" för dem som inte tjänar på ett timprisavtal. Men det låter på majoriteten av svaren att förflyttning mellan dagar ändå inte spelar någon roll, och då finns det ju ingen anledning till att ens fundera vidare på om det skulle gå att konstruera en avtalsform som ligger mellan månad och timme, men utan oönskade bieffekter.

Det är så jag också förstått det, och tänkte därmed att det skulle vara bra om man även flyttar sin användning mellan dygn även om inte kan flytta mellan timmar. En prismodell för det är såklart bara ett önskemål från min sida, men om det skulle få effekten som @VLMF skriver att det skulle förvärra situationen, så köper jag att det inte införs. Min tanke var mer att det skulle vara bättre än "ingenting" för dem som inte tjänar på ett timprisavtal. Men det låter på majoriteten av svaren att förflyttning mellan dagar ändå inte spelar någon roll, och då finns det ju ingen anledning till att ens fundera vidare på om det skulle gå att konstruera en avtalsform som ligger mellan månad och timme, men utan oönskade bieffekter.
Du kan ju välja att ligga kvar på fast pris som du gör nu men ändå flytta din förbrukning så du inte stjälper istället för hjälper när det är hög belastning och risk för bortkoppling av elen.

Principiellt skulle systemet fungera allra bäst om alla hade sekundprisavtal, Svenska Kraftnät reglerar frekvens, överföring och produktion i den häraden av tidsenheter. Men det är inte rimligt att anpassa sig till som konsument, om man inte har en svinbra och lagg-fri automatisk styrning. Jag tror dock att framöver kommer vi få in alltmer styrning, alltmer lagring av energi och smarta sätt att fördela belastningen som gör att man på nånstans nära sekundnivå kommer att kunna få effekter i näten.

Med tanke på att volatiliteten i priset över ett dygn ofta är extremt stor (från nätet har inga problem alls, till nu vore det great om fler avstod att förbruka el) blir det svårt att se vad ett kompletterande dygnspris skulle göra mer än att förvirra konsumenterna. Att det skulle ha helt motsatt effekt har jag dock svårt att se. Rimligtvis bör kortare tidsenhet för volymvägningen vara strikt bättre, så dygn vore säkert bättre än månad (rörligt) eller år (fastprisavtal) för beteendeincitament. Fast dygn är ganska nära timme, och det är på den nivån nyttan uppstår på riktigt när det gäller valet att konsumera nu eller lite senare.

Om man är tveksam till hur ens beteende skulle passa för timpris, så är det som tidigare skrivet gratis för konsument att begära timmätning och sedan kan man exakt följa upp vad man betalar på sin nuvarande faktura - jämfört med vad man hade betalat på motsvarande timprisavtal. Som bonus får man möjlighet att få direkt feedback på sina elkonsumtionsåtgärder vilket ger väldigt mycket större möjligheter att faktiskt styra det som är mest signifikant. Och då tänker jag inte i första hand att styra över dygnet, utan att mäta elbesparingsåtgärder (dvs total konsumtionsminskning)

Är man duktig på att styra konsumtion mellan billiga och dyra dagar lär man snabbt kunna räkna in en besparing med timprisavtal även om man vägrar att anpassa sig över dygnets timmar utan bara väljer "billiga" heldygn.

Om man däremot redan nu är hårt subventionerad av kollektivet på volymvägt avtal för att man förbrukar fel tider, så lär man inte uppnå en besparing med val av dagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka