Energisparartråden

Fast med ett dygnspris styr du ju inte alls när användningen görs? Det är ju till natten bolagen vill styra användningen för att få förbrukningen jämnare över dygnet, och ett dygnspris stimulerar inte det alls. Förbrukningen sett per dygn i Sverige måste ju vara väldigt jämn, det är per timme det spelar roll.

Tillgången till el varierar ju med dygn, så då är det väl bra om användningen av el också styrs till dagar med bättre tillgång? Igår t ex så blåste det mycket i SE3, och då var elen billig. Idag blåser det mindre, och då är elen dyrare. Men min kostnad påverkas inte (mer än minimalt) av om tvättmaskinen kördes igår eller idag.

Tillgången till el varierar ju med dygn, så då är det väl bra om användningen av el också styrs till dagar med bättre tillgång? Igår t ex så blåste det mycket i SE3, och då var elen billig. Idag blåser det mindre, och då är elen dyrare. Men min kostnad påverkas inte (mer än minimalt) av om tvättmaskinen kördes igår eller idag.

Men då är frågan varför inte timprisavtal känns rätt? Är det billigt hela dagen, är det också billigt varje timme. Känns lite som att dygnsmätt inte riktigt fyller något stort hål.

Men då är frågan varför inte timprisavtal känns rätt? Är det billigt hela dagen, är det också billigt varje timme. Känns lite som att dygnsmätt inte riktigt fyller något stort hål.

Det varierar hur höga topparna är eller om det är mer jämnt, även om några timmar under natten så gott som alltid är billigast. Men det varierar stort när dalen startar. Och ju fler som tänker på att köra det som går nattetid, desto mer utjämnat blir dygnspriset, medan eltillgången alltid kommer att variera mellan olika dagar (tills vi hittat ett bra sätt att lagra elen).

Det varierar hur höga topparna är eller om det är mer jämnt, även om några timmar under natten så gott som alltid är billigast. Men det varierar stort när dalen startar. Och ju fler som tänker på att köra det som går nattetid, desto mer utjämnat blir dygnspriset, medan eltillgången alltid kommer att variera mellan olika dagar (tills vi hittat ett bra sätt att lagra elen).
Om man kan flytta stor del av belastningen från höglast- till låglastperioder minskar risken för frånkoppling av abonnenter. Tillgången på el minskar inte utan det produceras även nattetid om tillgången ökar, bortsett från solkraften.

Nu sågar ekonomerna Svk:s förslag och jag hoppas Svk ser över det. Det är helt befängt att det ska betalas ut retroaktivt för det gångna året, bättre att de gör något åt kommande vinters priser.
Har du någon länk med mer info om hur kritiken formuleras?

Nu är jag nog inte med, vad gör den då för nytta?
Jag har det, och agerar som att jag hade timpris. Om ett tag ska jag utvärdera om det blir en besparing för mig. Hittills ser det ut som det. Jag kan se vad jag har "köpt" för, och det är hittills under priset jag har i mitt rörliga avtal.
Screenshot_20221030-103653_Greenely.webp

Finns på bl a Aftonbladet, vet inte om det är en låst artikel men står att läsa i de flesta dagstidningar.
Du tänkte på det generella om ett så omfattande och brett stöd i relation till inflationsläget?
Jag tänkte först att det kommit någon mer formell utvärdering av detaljerna i utformningen.

Om man kan flytta stor del av belastningen från höglast- till låglastperioder minskar risken för frånkoppling av abonnenter. Tillgången på el minskar inte utan det produceras även nattetid om tillgången ökar, bortsett från solkraften.

Men om efterfrågan ökar under dygn som tillgång på vindkraft är låg så måste man väl koppla på mer av "smutsig" el, som gasverk?

Att minska risken för att abbonenter behöver kopplas bort är nog så god anledning för mig, till att tycka att det ändå vore bra med incitament för att styra användning även över dygn och inte bara timme.

Jag har det, och agerar som att jag hade timpris. Om ett tag ska jag utvärdera om det blir en besparing för mig. Hittills ser det ut som det. Jag kan se vad jag har "köpt" för, och det är hittills under priset jag har i mitt rörliga avtal. Visa bifogad fil 104185

Ja, det blir mer exakt beräkning. Men fortfarande enbart baserat på historik, och om det höga priset i framtiden inte mest är vid 6-9 och 17-20 utan hela dygnet utom några få timmar på natten så tror jag inte att jag kommer att tjäna på det.

Men om efterfrågan ökar under dygn som tillgång på vindkraft är låg så måste man väl koppla på mer av "smutsig" el, som gasverk?

Att minska risken för att abbonenter behöver kopplas bort är nog så god anledning för mig, till att tycka att det ändå vore bra med incitament för att styra användning även över dygn och inte bara timme.
Fast för risken för bortkoppling behöver du komma med på timnivån och undvika just den korta tid som har allra högsta belastning. På sikt tänker jag att rimligast är att ALLA skulle ha timdebitering.

Själv så verkar jag tjäna någon procent på volymvägt över månad så har inte bytt.

Du kan köra vattenkraft även nattetid. Fördelen med en bra basproduktion är ju att den fungerar dygnet runt vilket vindkraften inte gör. Det är när förbrukningen är hög och elen inte räcker till som kol- olja- och gaskraften måste köra och driver upp priset. Med en ökad fördelning över dygnet så minska risken för bortkoppling och behovet att köra fossilkraft minskar.

Fast för risken för bortkoppling behöver du komma med på timnivån och undvika just den korta tid som har allra högsta belastning. På sikt tänker jag att rimligast är att ALLA skulle ha timdebitering.

Själv så verkar jag tjäna någon procent på volymvägt över månad så har inte bytt.

Men det som händer är ju att om jag måste köra min diskmaskin kl 19, så borde det vara bättre om jag kör den på en blåsig och solig tisdag kl 19, än en vindstilla och mulen onsdag kl 19. Eller spelar det absolut ingen roll? (Att enbart jag själv gör det fattar jag att det naturligtvis inte spelar någon roll, utan menar såklart att "om alla som kan" kör den tisdag istället för onsdag)

Jag vill inte ha timpris i dagsläget eftersom jag tror att jag skulle gå minus på det (men skulle som sagt kunna mäta mer exakt). Därmed är jag hänvisad till avtal med månadsgenomsnitt och har därmed noll incitament att välja att köra maskinerna tisdag eller onsdag. Så frågeställningen är om det borde finnas något mellanting? Låter dock på många här som att det är totalt onödigt, och det kanske det är. Jag drabbas betydligt hårdare av andra prisökningar än just elen, så det är mer ur perspektivet att minska risken för systemkollaps (bortkoppling och behov av smutsig el) som mitt intresse ligger. Men om det ändå inte spelar någon roll så är det förstås bra att veta, så lägger jag min energi på annat (edit: hehe, pun not intended, tror ni fattar vilken typ av energi jag menar här 😁).

Senast ändrad:
Du kan köra vattenkraft även nattetid. Fördelen med en bra basproduktion är ju att den fungerar dygnet runt vilket vindkraften inte gör.

Fast jag argumententerar inte för vad som är bra eller dålig elproduktion, idag den 30:e oktober så har vi det vi har. Eller menar du att det inte spelar någon roll när abonnenterna använder sin ström, för vattenkraften löser alltid tillgången? I så fall vore det ju helt onödigt även med avsikten att styra genom timpris.

Men det som händer är ju att om jag måste köra min diskmaskin kl 19, så borde det vara bättre om jag kör den på en blåsig och solig tisdag kl 19, än en vindstilla och mulen onsdag kl 19. Eller spelar det absolut ingen roll? (Att enbart jag själv gör det fattar jag att det naturligtvis inte spelar någon roll, utan menar såklart att "om alla som kan" kör den tisdag istället för onsdag)

Jag vill inte ha timpris i dagsläget eftersom jag tror att jag skulle gå minus på det (men skulle som sagt kunna mäta mer exakt). Därmed är jag hänvisad till avtal med månadsgenomsnitt och har därmed noll incitament att välja att köra maskinerna tisdag eller onsdag. Så frågeställningen är om det borde finnas något mellanting? Låter dock på många här som att det är totalt onödigt, och det kanske det är. Jag drabbas betydligt hårdare av andra prisökningar än just elen, så det är mer ur perspektivet att minska risken för systemkollaps (bortkoppling och behov av smutsig el) som mitt intresse ligger. Men om det ändå inte spelar någon roll så är det förstås bra att veta, så lägger jag min energi på annat.
Jag tycker jdu kommer till ditt mål genom timpris. Att du vill ha billigare toppar genom ett dygnsmedelpris hjälper inte systemet. Men visst är det bättre att undvika timpristoppen i ett extremt ansträngt läge än en dag där det är lätt att skala upp produktionen.

Jag vill inte ha timpris i dagsläget eftersom jag tror att jag skulle gå minus på det (men skulle som sagt kunna mäta mer exakt). Därmed är jag hänvisad till avtal med månadsgenomsnitt och har därmed noll incitament att välja att köra maskinerna tisdag eller onsdag. Så frågeställningen är om det borde finnas något mellanting? Låter dock på många här som att det är totalt onödigt, och det kanske det är. Jag drabbas betydligt hårdare av andra prisökningar än just elen, så det är mer ur perspektivet att minska risken för systemkollaps (bortkoppling och behov av smutsig el) som mitt intresse ligger. Men om det ändå inte spelar någon roll så är det förstås bra att veta, så lägger jag min energi på annat.
Du kan välja att köra diskmaskinen kl 21 istället för dagtid när priset är högt. Har du timpris och kollar priserna i det elområde du bor i ser du när det är mest fördelaktigt att köra diskmaskinen, men det kräver ju lite mer av dig som konsument. Priserna på Nordpool för kommande dygn finns tillgängliga efter kl 13, så då ser du om det är billigare att köra din diskmaskin på dagen eller kvällen.

Jag tycker jdu kommer till ditt mål genom timpris. Att du vill ha billigare toppar genom ett dygnsmedelpris hjälper inte systemet. Men visst är det bättre att undvika timpristoppen i ett extremt ansträngt läge än en dag där det är lätt att skala upp produktionen.

Fast det bär emot att välja något jag tror att jag kommer att förlora ekonomiskt på...

Fast jag argumententerar inte för vad som är bra eller dålig elproduktion, idag den 30:e oktober så har vi det vi har. Eller menar du att det inte spelar någon roll när abonnenterna använder sin ström, för vattenkraften löser alltid tillgången? I så fall vore det ju helt onödigt även med avsikten att styra genom timpris.
Vattenkraften löser inte alltid tillgången, de höga priserna beror på att dyrare produktion måste starta för att täcka behovet. Vattenkraften används för att reglera frekvensen och säljs även på Nordpool på spot.

Du kan välja att köra diskmaskinen kl 21 istället för dagtid när priset är högt. Har du timpris och kollar priserna i det elområde du bor i ser du när det är mest fördelaktigt att köra diskmaskinen, men det kräver ju lite mer av dig som konsument. Priserna på Nordpool för kommande dygn finns tillgängliga efter kl 13, så då ser du om det är billigare att köra din diskmaskin på dagen eller kvällen.

Ja, det gör jag redan. Det är så jag vet om dygnspriset är billigast idag eller imorgon, och skulle då kunna välja att göra olika saker idag eller imorgon. Pga en diskmaskin med problem så vill jag köra den så att den är klar innan jag går och lägger mig. Likaså är städning och renovering svårt att göra när jag själv sover. Det jag skulle kunna göra är att tvätta under natten, men jag vet inte om jag vill ha tvätten liggandes i maskinen blöt i 12 timmar tills jag kommer hem efter jobbet och kan hänga den.

Vattenkraften löser inte alltid tillgången, de höga priserna beror på att dyrare produktion måste starta för att täcka behovet. Vattenkraften används för att reglera frekvensen och säljs även på Nordpool på spot.

Jag tror jag måste fråga dig vilken fråga du svarar på ursprungligen, dvs vilken frågeställningen har du tolkat från mig sida?

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka