Energisparartråden

Ja man undrar ju när leverantörer och "förståsigpåare i media" gått ut med att man bör ha 50 000-80 000 i budget.
Eller hur...? Fast det känns som om det redan har börjat lite konstigt. Vem förutspådde att oktober skulle vara så BILLIG.... Månaden är snart slut och medelpriset i område 4 ligger på 79 öre.... (Jämfört med 321 öre förra månaden). Det tycker jag är det jobbigaste - ovissheten..... O_o

Eller hur...? Fast det känns som om det redan har börjat lite konstigt. Vem förutspådde att oktober skulle vara så BILLIG.... Månaden är snart slut och medelpriset i område 4 ligger på 79 öre.... (Jämfört med 321 öre förra månaden). Det tycker jag är det jobbigaste - ovissheten..... O_o
Eller hur, och har en ett vanligt rörligt avtal så vet en ju inte förrän i slutet av månaden vad det ungefär kommer vara för pris. Det motiverar ju en iofs att spara el men ovissheten är ett jobbigt inslag. Ska det bli 70 öre eller 5kr/kWh? Väldigt stor skillnad. Räntan vet en iaf i förväg vad den kommer vara.

Det just nu låga elpriset går nog hand i hand med att naturgaspriset är för tillfället extremt lågt, om vi pratar under Ukraina-kriget.

naturalgas-2022.webp

Jag kan tycka att det annonserade högkostnadsskyddet verkligen inte är idealiskt. Men det som förvånar mig allra mest är nog reaktionen från de som bor i område 1 och 2. Ilskan över att de inte får något av pengarna. Jag kan förstå att man helt generellt - och med rätta - känner sig orättvist behandlad inom MÅNGA områden, men just med elpriset har jag svårt att tycka att det kan utgå någon kompensation. Det var ju till och med så att många i område 1 och 2 i första omgången av kompensation fick minusräkningar. Jag minns en intervju på P1 med en man som bodde i radhus med direktverkande el. Hans räkningar brukade ligga på 7000 kr för vintermånaderna. Med kompensationen fick han tillbaka 5900 kr. Och hade sedan under fyra månader i rad nollräkningar. Han tyckte att det var helt galet att han fick kompensation, och att pengarna kunde ha använts på bättre sätt i de områden där priserna hade varit väldigt höga. Nivån är ju satt så som att man får ersättning för det som överskjuter 79 öre. Det är väl knappt att det har gått över det i område 1 och 2 under året som har gått? Sedan är det ju ingen som kan veta hur det blir i vinter i 1 och 2 heller, antar jag.....

Jag kan tycka att det annonserade högkostnadsskyddet verkligen inte är idealiskt. Men det som förvånar mig allra mest är nog reaktionen från de som bor i område 1 och 2. Ilskan över att de inte får något av pengarna. Jag kan förstå att man helt generellt - och med rätta - känner sig orättvist behandlad inom MÅNGA områden, men just med elpriset har jag svårt att tycka att det kan utgå någon kompensation. Det var ju till och med så att många i område 1 och 2 i första omgången av kompensation fick minusräkningar. Jag minns en intervju på P1 med en man som bodde i radhus med direktverkande el. Hans räkningar brukade ligga på 7000 kr för vintermånaderna. Med kompensationen fick han tillbaka 5900 kr. Och hade sedan under fyra månader i rad nollräkningar. Han tyckte att det var helt galet att han fick kompensation, och att pengarna kunde ha använts på bättre sätt i de områden där priserna hade varit väldigt höga. Nivån är ju satt så som att man får ersättning för det som överskjuter 79 öre. Det är väl knappt att det har gått över det i område 1 och 2 under året som har gått? Sedan är det ju ingen som kan veta hur det blir i vinter i 1 och 2 heller, antar jag.....
Troligtvis kommer det väl ett pristak på el (precis som i många andra länder i Europa) till denna vinter och då blir det ju rättvist för alla. Förstår inte heller varför 1 och 2 är så upprörda, de drabbades ju inte alls på samma sätt i vintras (som denna kompensation avser).

Troligtvis kommer det väl ett pristak på el (precis som i många andra länder i Europa) till denna vinter och då blir det ju rättvist för alla. Förstår inte heller varför 1 och 2 är så upprörda, de drabbades ju inte alls på samma sätt i vintras (som denna kompensation avser).
Håller också med om område 1 och 2. Såg nåt nyhetsinslag med en kvinna de intervjuat uppe i norr som sa "jag har också dyr elräkning för jag har direktverkande el och det är ju mycket kallare häruppe!". Jaha? Men skaffa annan uppvärmning då?

Du har rätt att kostnadsfritt få din elmätare bytt om du inte har en med timdebitering.

https://www.energimarknadsbyran.se/...nader/natavgifter/elmatare-och-elforbrukning/

Tack, vad bra att veta! Jag har faktiskt inte kollat upp det för jag förutsatte bara att det kostade att få det installerat.

Då får jag räkna mer på hur det slår, för det kan ju bli dyrare också. Bäst vore ett avtal om dagspris, för jag har lättare att flytta elanvändning mellan olika dagar än tid på dagen.

Håller också med om område 1 och 2. Såg nåt nyhetsinslag med en kvinna de intervjuat uppe i norr som sa "jag har också dyr elräkning för jag har direktverkande el och det är ju mycket kallare häruppe!". Jaha? Men skaffa annan uppvärmning då?
Tar mig friheten att citera mig själv från början av oktober;
Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.

Det viktiga för både 1: or och 2: or samt 3: or och 4: or är att tänka på att stödet är _tillfälligt_ pga en situation som inte förutspåddes i tid. Stödet kommer inte vara permanent, och det är inte för att sänka sörlänningarnas boendekostnader utan för att gå in och stötta i en situation då det snabbt blivit extremt stor skillnad mot tidigare. I område 1 och 2 har inte lika stor skillnad uppstått, och även om man där har _större_ elförbrukning än i söder så är kostnaden inte så mycket större än tidigare år för samma hus.

Framåt så kommer dels effektivsering av elanvändningen att behöva göras och dels elmarknaden behöva förändras, och då kommer staten inte längre gå in och stötta vissa områden.

Tar mig friheten att citera mig själv från början av oktober;
Å andra sidan är det så här också nere i söder. Det är långt ifrån alltid det på ett rimligt vis går att ändra uppvärmning. Jag bor i ett gammalt torp med anor från 1800-talet (vilket kanske är dumt av mig i och för sig?). Huset är på knappt 70 kvm. När vi flyttade in fanns bara direktverkande el och kamin. Vi har kompletterat med en luft-luftvärmepump. Men något annat är näst intill omöjligt att åstadkomma. Om jag, t.ex., skulle vilja ha bergvärme eller luft-vatten så krävs ett vattenburet system. Det finns ingen plats för att sätta stora värmepumpar. Alltså skulle jag behöva bygga om huset. Och man kan ju med lite fantasi förstå på vilka summor vi skulle hamna med utbyggnad av hus, installation av vattenburet system och installation av själva uppvärmningssystemet.

Till råga på allt har vi pensionärer här nere i söder också, som inte har det bättre ställt än de i norr.

Å andra sidan är det så här också nere i söder. Det är långt ifrån alltid det på ett rimligt vis går att ändra uppvärmning. Jag bor i ett gammalt torp med anor från 1800-talet (vilket kanske är dumt av mig i och för sig?). Huset är på knappt 70 kvm. När vi flyttade in fanns bara direktverkande el och kamin. Vi har kompletterat med en luft-luftvärmepump. Men något annat är näst intill omöjligt att åstadkomma. Om jag, t.ex., skulle vilja ha bergvärme eller luft-vatten så krävs ett vattenburet system. Det finns ingen plats för att sätta stora värmepumpar. Alltså skulle jag behöva bygga om huset. Och man kan ju med lite fantasi förstå på vilka summor vi skulle hamna med utbyggnad av hus, installation av vattenburet system och installation av själva uppvärmningssystemet.

Till råga på allt har vi pensionärer här nere i söder också, som inte har det bättre ställt än de i norr.
Exakt så!

Har aldrig trott eller ansett att de i område 1 slösar med el genom att ha direktverkande el. Jag tror att hela samhället har slösat med elen länge. Och då menar jag inte saker som att inte frysa halvt ihjäl inomhus, utan mer totalt onödiga saker. Sen är det ju självklart så att de krävs en väldigt mycket större förbrukning innan investeringar i energibesparingsåtgärder betalar sig i SE1 jämfört med SE4. Men det har ju inte så mycket med slösa att göra.

Självklart förbrukar man mycket med kWh i Norrbotten jämfört med södra Sverige. Det är ju också därför norra delen av Sverige har lägre energiskatt. Det tycker jag är helt rimligt och också rätt sätt att hantera sådana här skillnader, istället för att förlista sig på en marknadskonstruktion. Sen om differentieringen i energiskatt är rätt indelad och på rätt i nivåer idag vet jag inte. (Antagligen skulle differentieringen behöva vara större om vi inte hade en sånt konstig marknadsmodell för elpriser).

3000 kWh i december innebär att du betalade (om du hade haft rörligt månadspris med Vattenfall) 2340 kronor i ren elförbrukning då. Jag förbrukade knappt 40 % mindre än det (1831 kWk) men fick hade ändå betalat 55 % (3650 kronor) mer för mina kWh. Så den där utopin är ju ändå bara halvhärlig ;)

Att vi kunnat hålla nere förbrukningen nu och ännu inte slagit på värmen beror nog mycket på att vi bor i ett parhus om tre våningar och dessutom i ett "skyddat" läge (ingen utsikt :p ). Våra grannar som bor i friliggande hus har definitivt värmen på.
Trodde jag hade fått iväg svar tidigare med det låg visst kvar i utkast.
Jag tror en del "norrlänningars" reaktioner just nu har att göra med att man ju under ett par månader pratat om en gemensam elmarknad för landet, vilket ju även nuvarande regering uttalat sig om. Klart som tusan det skapar mycket oro i områden där förbrukningen är väldigt hög på grund av det klimat vi har. Och nej, då kommer knappast nuvarande skattedifferentiering räcka särkilt långt.
Jag vet inte riktigt hur du löste mitt inlägg? Jag menade inte att det var så himla härligt att ha låg förbrukning i södra Sverige. Jag är också medveten om priserna. Det var ett konstaterade att det är en utopi att få ner förbrukningen till den nivån.
Är det under vinterhalvåret som ni förbrukar mängder?
Har i princip exakt samma förutsättningar som ni (men i sydvästra Småland och utan elbil) och tidigare år har jag legat på ca 12000 kWh/år. I år kommer jag nog ner till ca 10000 pga elbesparande åtgärder.
Ja, sommartid ligger vi kring 700 kWh/mån och vintertid som sagt kring 3000 kWh/mån. Men vad som räknas som sommartid här är ju begränsat, det blev väl totalt ca 2,5 månader vi klarade oss utan uppvärmning, från mitten av juni till månadsskiftet aug-sep.

Ja, sommartid ligger vi kring 700 kWh/mån och vintertid som sagt kring 3000 kWh/mån. Men vad som räknas som sommartid här är ju begränsat, det blev väl totalt ca 2,5 månader vi klarade oss utan uppvärmning, från mitten av juni till månadsskiftet aug-sep.
Vad är totalförbrukningen/år?

Vet du, jag är inte korkad och jag skulle uppskatta att inte bli bemött så heller. Jag är fullt medveten om att ni har pensionärer i södra Sverige.
Jag gjorde ett försök att förklara hur det kan se ut här uppe, med avfolkningsbygder, vikande bostadsmarknad, där bland annat demografi är en stor utmaning, men det var visst en dålig idé.

Vet du, jag är inte korkad och jag skulle uppskatta att inte bli bemött så heller. Jag är fullt medveten om att ni har pensionärer i södra Sverige.
Jag gjorde ett försök att förklara hur det kan se ut här uppe, med avfolkningsbygder, vikande bostadsmarknad, där bland annat demografi är en stor utmaning, men det var visst en dålig idé.
Det är ingen som tror att du är korkad. Men precis samma situation som du beskriver existerar ju här nere också. Det sitter många gamla människor i hus som de har ägt hela sitt liv och som de nu inte har råd att värma upp pga skenande elpriser.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka