Energisparartråden

Från DN:
Enligt Svenska kraftnät bygger ersättningsmodellen på ett referenspris på 75 öre per kilowattimme under perioden 1 oktober 2021 - 30 september 2022. Kostnader därutöver ska ersättas genom att betalas ut retroaktivt. För ett villahushåll med en årsförbrukning på 20 000 kwh skulle det innebära en återbetalning på cirka 16 000 kronor enligt Svenska Kraftnät.

Så jag som alltså hade förbrukning på ca 10000 kWh förra året kan räkna med ca 8000 kr tillbaka då...?

Ja, i elområde 4.

Får man skaffa ett till elabonnemang med timpris nu där man ställer en radiatorpark utomhus som slås på full effekt när elpriset kryper under sådär 30 öre . Och casha in rejält nästa år? Lite jobbigt med värme i vinter men kanske blir halkfritt!

Enligt Svenska kraftnät bygger ersättningsmodellen på ett referenspris på 75 öre per kilowattimme under perioden 1 oktober 2021 - 30 september 2022. Kostnader därutöver ska ersättas genom att betalas ut retroaktivt.
Jag skulle gissa att fetat ord ska tolkas som därutöver, och därmed endast ersätta kostnader över 75 öre/kWh.

Finns det avtal med dygnspris? Kan inte ha timpris eftersom elmätaren inte har timmätning, men skulle vilja ha ett avtal som åtminstone ger någon skillnad om jag väljer att tvätta idag eller imorgon.

Ja, jag bor i elområde 4.

Då behöver du bara se till att uppfylla kravet att inte vara på EUs sanktionslista också. :)

Från Svenska Kraftnäts sida: "Varför utgår ni inte från vad var och en av elanvändarna har betalat per kwh under 12-månadersperioden? - Den typen av information finns hos elhandelsbolagen, vi har inte tillgång till den data. Det skulle kräva en mycket omfattande administration vilket skulle göra att utbetalningar skulle dröja."

Finns det avtal med dygnspris? Kan inte ha timpris eftersom elmätaren inte har timmätning, men skulle vilja ha ett avtal som åtminstone ger någon skillnad om jag väljer att tvätta idag eller imorgon.
Verkar inte som det. Sambon la ner en massa tid för några veckor sen på att leta efter ett sådant utan resultat. Eftersom vi har en elbil så hade det varit välkommet.

Det verkar som om jag kommer få kompensation för att min stugas förra ägare värmde upp den med direktverkande el förra vintern?

"Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan.Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Står du på uttagspunktens elnätsavtal då kommer du alltså få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden."

Det har iofs bara varit underhållsvärmen men ändå?

Det verkar som om jag kommer få kompensation för att min stugas förra ägare värmde upp den med direktverkande el förra vintern?

"Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan.Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Står du på uttagspunktens elnätsavtal då kommer du alltså få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden."

Det har iofs bara varit underhållsvärmen men ändå?
Mitt hus stod öde då. Grattis mig.

Jättebra beslut. Vi kommer få tillbaka ca 18000 kr.
Det betyder ju inte att man kommer brassa på allt vad man kan utan fortfarande vara försiktigt med sin förbrukning.
Har man fast avtal på under 79 öre får man ju ingen kompensation så det är en vettig gräns.

Jättebra beslut. Vi kommer få tillbaka ca 18000 kr.
Det betyder ju inte att man kommer brassa på allt vad man kan utan fortfarande vara försiktigt med sin förbrukning.
Har man fast avtal på under 79 öre får man ju ingen kompensation så det är en vettig gräns.
Nej, så har de inte formulerat sig hittills. Ingen hänsyn tas till vilket faktiskt pris man betalat enligt det som presenterades idag. Allt är schablon.

Vinst i lotteriet var det här! Lågt fast avtal plus hög förbrukning, ibland ska man ha tur. Det verkar ju inte heller finnas nån maxgräns på kWh? Förra året var det ju upp till 2000 kwh/månad, nu verkar man ju få ersättning för faktisk förbrukning oavsett?

Lägger till att vi i somras skaffade bergvärme så användningen borde gå ner en del kommande vinter.

Verkar inte som det. Sambon la ner en massa tid för några veckor sen på att leta efter ett sådant utan resultat. Eftersom vi har en elbil så hade det varit välkommet.

Vad trist. Elbolaget (Eon) kan uppenbarligen redovisa förbrukning per dygn så det borde ju gå att även beräkna pris och kostnad per dygn. Förbrukningen kan knappast minskas mer, men kan påverka en hel del vilka dagar den förbrukas. Nu försöker jag styra till dagar då det finns mycket el ändå, men det hade varit trevligt att spara lite pengar på det också.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka