Energisparartråden

Tack, vad bra att veta! Jag har faktiskt inte kollat upp det för jag förutsatte bara att det kostade att få det installerat.

Då får jag räkna mer på hur det slår, för det kan ju bli dyrare också. Bäst vore ett avtal om dagspris, för jag har lättare att flytta elanvändning mellan olika dagar än tid på dagen.
Fast du kan begära att få timmätande utrustning utan att du behöver teckna timavtal.

Det fattar jag med, men att sen klaga på att de inte får del av utdelning av flaskhalsintäkter som de inte ens varit med och betalat känns lite konstigt.
Det var inte det jag syftade på med mitt svar dock. Det var ditt "Jaha? Men skaffa annan uppvärmning då?" Jag försökte nyansera varför.
Det är ingen som tror att du är korkad. Men precis samma situation som du beskriver existerar ju här nere också. Det sitter många gamla människor i hus som de har ägt hela sitt liv och som de nu inte har råd att värma upp pga skenande elpriser.
Tja jag får erkänna att din slutkläm "Till råga på allt har vi pensionärer här nere i söder också, som inte har det bättre ställt än de i norr." kändes en aning dumförklarande. Men jag kanske missförstod ditt syfte?
Jag säger fortfarande inte emot att ni har pensionärer i södra Sverige eller att de har det tufft. Jag försökte ge min bild av varför slösande norrlänningar förbrukar så mycket el och inte bara blir mer energieffektiva.

Det var inte det jag syftade på med mitt svar dock. Det var ditt "Jaha? Men skaffa annan uppvärmning då?" Jag försökte nyansera varför.

Tja jag får erkänna att din slutkläm "Till råga på allt har vi pensionärer här nere i söder också, som inte har det bättre ställt än de i norr." kändes en aning dumförklarande. Men jag kanske missförstod ditt syfte?
Jag säger fortfarande inte emot att ni har pensionärer i södra Sverige eller att de har det tufft. Jag försökte ge min bild av varför slösande norrlänningar förbrukar så mycket el och inte bara blir mer energieffektiva.
Och jag försöker ge min bild av varför det är tufft att bo i söder med elpriser som inte någonstans går att förutsäga längre, och då speciellt om man är pensionär med låg inkomst. 80 öre eller 5 kr nästa vecka? Vem vet? Det är precis lika svårt för oss här att bara installera och ställa om till ett nytt uppvärmningssystem.

Nu är jag nog inte med, vad gör den då för nytta?
Man får exempelvis ganska direkt feedback på sina sparåtgärder. Och får övervakning på om något plötsligt drar oförväntat mycket för att man glömt slå av eller så.

Och inte minst kan man exakt bedöma varje månad huruvida man hade tjänat på timprisavtal eller inte.

För mig hänger det ihop. Att de inte förstår varför de inte får del av kompensationen, utan tycker att de borde det eftersom de också har höga elräkningar (pga direktverkande el). Den enda lösningen på det (i detta sammanhang) är ju att byta uppvärmning, som jag också förstår att alla inte bara kan göra sådär.

Man får exempelvis ganska direkt feedback på sina sparåtgärder. Och får övervakning på om något plötsligt drar oförväntat mycket för att man glömt slå av eller så.

Och inte minst kan man exakt bedöma varje månad huruvida man hade tjänat på timprisavtal eller inte.

Ok, huset har redan en låg förbrukning (ca 150 kWh/mån) så den insats som kan göras är framförallt att välja vilken dag tvättmaskin, storkok, städning m.m. görs.

Det blir ju en mer korrekt beräkning dock, det har du rätt i. Men det blir ju enbart historisk data, och ärligt talat tror jag att framtida skillnader i pris, tillgång, marknadskonstruktion osv kommer ha mycket mer inverkan än den skillnad som går att åstadkomma med ändrad förbrukning när den redan är låg.

Det är nog mer att jag vill ha möjligheten till ett dagsprisavtal, att även det styrmedlet skulle kunna användas. Nu håller jag koll på eltillgången per dag och försöker skjuta användningen till dagar med bättre eltillgång ändå, för det är ju bra i det stora hela. Men jag tycker att det är synd att man inte kan få effekt av det avtalsmässigt också. Inte för att det kommer att ge så mycket pengar, utan för att det skulle kännas mer att det spelar roll att man försöker göra det lilla man kan.

Är det någon som vet hur stor skillnaden i elförbrukning är mellan områdena? Jag tänker att det måste finnas snitt för detta men jag hittar inga siffror. Det enda jag hittar är det klassiska 20.000 kW/år för en normalstor villa. Men där lär/kan ju förbrukningen i SE1 och SE4 skilja sig rejält.

Ett räkneexempel, som är helt gripet ur luften, skulle ju kunna vara:
Förbrukningen i SE1 är 30.000kw/år för en normalstor villa.
Förbrukningen i SE4 är 15.000kw/år för en normalstor villa.

Medelpriset för SE1 under det senaste året var 43 öre.
Medelpriset för SE4 under det senaste året var 154 öre.

Elpris (utan moms och övriga kostnader):
SE1 30.000 x 0,43 = 12900 kr.
SE4 15.000 x 1,54 = 23100 kr.
Ett stöd på 79 öre per kW ger ett medelpris på 75 öre i SE4 (och i SE3).
Elkostnad för SE4 under det senaste året, med stödet inräknat: 15.000 x 0,75 = 11250 kr.

Detta blir som sagt bara ett tankeexperiment, ”för skojs skull”, när man inte har några riktiga siffror på förbrukning men jag misstänker att det är något som Svenska kraftnät haft. De har ju på något sätt kommit fram till att 75 öre är en rimlig kostnad för personer i SE4 och SE3.
Gissningsvis är det kanske egentligen personer i nordöstra SE3 (och andra köldhål, som sydsvenska höglandet) som är de stora förlorarna.

Nivån är ju satt så som att man får ersättning för det som överskjuter 79 öre. Det är väl knappt att det har gått över det i område 1 och 2 under året som har gått? Sedan är det ju ingen som kan veta hur det blir i vinter i 1 och 2 heller, antar jag.....
Nja abonnenter i område 3 och 4 får ersättning på 50 respons 79 ören per förbrukad kWh oavsett vilket pris abonnenten betalat. Det innebär t ex att ett energislukande företag med bunden el kan få gratis el, nästan gratis el eller t.o.m minuspris.

Men jag bor ju i se1 med billig el och billiga hus och vacker natur så jag ska egentligen bara luta mig tillbaka och tittar på hur era överföringssvgifter betalas ut på ett sätt som kan likställas med att pissa i byxan. Och det mitt under brinnande inflationsrejs.

Och nej, jag är inte sur för att jag inte får något stöd. Men jag känner lite att... ja jag vet inte, klaga inte sen när byxan är blöt och kall?

Nja abonnenter i område 3 och 4 får ersättning på 50 respons 79 ören per förbrukad kWh oavsett vilket pris abonnenten betalat. Det innebär t ex att ett energislukande företag med bunden el kan få gratis el, nästan gratis el eller t.o.m minuspris.

Men jag bor ju i se1 med billig el och billiga hus och vacker natur så jag ska egentligen bara luta mig tillbaka och tittar på hur era överföringssvgifter betalas ut på ett sätt som kan likställas med att pissa i byxan. Och det mitt under brinnande inflationsrejs.

Och nej, jag är inte sur för att jag inte får något stöd. Men jag känner lite att... ja jag vet inte, klaga inte sen när byxan är blöt och kall?

Inflationen påverkas ganska lite av inhemska faktorer och liksom lika mycket för alla i riket, än så länge har vi inte delat upp oss i inflationsområden.

Tycker också det är ett märkligt stödsystem, men tycker nog inte felet är att man fördelar mer till dem i områden som är utsatta för högre elpriser.

Inflationen påverkas ganska lite av inhemska faktorer och liksom lika mycket för alla i riket, än så länge har vi inte delat upp oss i inflationsområden.

Tycker också det är ett märkligt stödsystem, men tycker nog inte felet är att man fördelar mer till dem i områden som är utsatta för högre elpriser.

Jag vet, men det är helt galet att staten med en hand försöker minska konsumentens köpkraft och med andra handen betalar ut 55 miljarder.

Jag anser inte heller att det är fel att stöd bara ges till de drabbade elprisområderna, men jag tycker att det var långt ifrån det högkostnadsskydd man talat om. Det här är rena slöseriet (igen).

Är det någon som vet hur stor skillnaden i elförbrukning är mellan områdena? Jag tänker att det måste finnas snitt för detta men jag hittar inga siffror. Det enda jag hittar är det klassiska 20.000 kW/år för en normalstor villa. Men där lär/kan ju förbrukningen i SE1 och SE4 skilja sig rejält.

Elkostnad för SE4 under det senaste året, med stödet inräknat: 15.000 x 0,75 = 11250 kr.

Detta blir som sagt bara ett tankeexperiment, ”för skojs skull”, när man inte har några riktiga siffror på förbrukning men jag misstänker att det är något som Svenska kraftnät haft. De har ju på något sätt kommit fram till att 75 öre är en rimlig kostnad för personer i SE4 och SE3.
Gissningsvis är det kanske egentligen personer i nordöstra SE3 (och andra köldhål, som sydsvenska höglandet) som är de stora förlorarna.

Men stödet är ju lägre i SE3 än SE4?

Största förlorarna är nog de som bor i nordligaste Dalarna typ. Generellt alltså.

Då får jag räkna mer på hur det slår, för det kan ju bli dyrare också. Bäst vore ett avtal om dagspris, för jag har lättare att flytta elanvändning mellan olika dagar än tid på dagen.
Det finns inga dygnspriser tyvärr. Elbolagen skulle inte tjäna något på sådana avtal då de flesta kunder har möjlighet att flytta tvättider, billaddning osv något dygn eller ett par.

Men stödet är ju lägre i SE3 än SE4?

Största förlorarna är nog de som bor i nordligaste Dalarna typ. Generellt alltså.
Ja, stödet är lägre för medelpriset är lägre. Medelpriset låg på 125 öre och ersättningen på 50 öre = ”rimlig kostnad” är 75 öre, dvs samma som för SE4.

Precis, nordöstra SE3 är ju norra Dalarna och jag skulle väl även räkna i norra Värmland i detta.

Det finns ingen data på hur mycket en "normalstor" villa förbrukar då det beror på så väldigt många olika faktorer som isolering, antal personer, vanor, ålder på vitvaror, temperaturer, dagsljus osv, osv. Svenska kraftnät har ingenting alls med elförbrukningen att göra, det är elbolagen som har de uppgifterna och jag tror inte ens de har 100% koll eftersom folk har bundna avtal, timavtal och byter leverantörer hela tiden. De prognoserar förbrukningen och köper in den el de tror de behöver på Nordpool men inte ens de vet ju hur hög förbrukningen är innan aktuell timme.

Min ena granne har en elförbrukning på ca 30 000 kWh/år, jag hade tidigare 12 000 - 13 000 kWh/år men eldade mer i år och drog ner temperaturen rejält samt kallställde delar av huset, jag gissar att jag som singelhushåll minskat min elförbrukning med ca 50 % i år jämfört med förra året. Min andra granne har en stor luft/luftvärmepump so han inte dragit igång än. Även han har ett singelhushåll, stor gammal villa och har kallställt de delar av huset som inte används längre så jag gissar att även hans elförbrukning sjunkit rejält.

Trodde jag hade fått iväg svar tidigare med det låg visst kvar i utkast.
Jag tror en del "norrlänningars" reaktioner just nu har att göra med att man ju under ett par månader pratat om en gemensam elmarknad för landet, vilket ju även nuvarande regering uttalat sig om. Klart som tusan det skapar mycket oro i områden där förbrukningen är väldigt hög på grund av det klimat vi har. Och nej, då kommer knappast nuvarande skattedifferentiering räcka särkilt långt.
Jag vet inte riktigt hur du löste mitt inlägg? Jag menade inte att det var så himla härligt att ha låg förbrukning i södra Sverige. Jag är också medveten om priserna. Det var ett konstaterade att det är en utopi att få ner förbrukningen till den nivån.

Ja, sommartid ligger vi kring 700 kWh/mån och vintertid som sagt kring 3000 kWh/mån. Men vad som räknas som sommartid här är ju begränsat, det blev väl totalt ca 2,5 månader vi klarade oss utan uppvärmning, från mitten av juni till månadsskiftet aug-sep.

Jag förstod ditt inlägg som att de billigare elpriserna i norra Sverige vägs upp av en mycket större förbrukning pga klimatskillnader. Min poäng var att kostnaden i söder varit så mycket högre det senaste året att det inte alls gör det.

Klimatskillnaderna gäller inte heller bara mellan norr och söder. På kartan i länken är medeltemperatur på vintern år 1991-2020. Som synes är det delar av SE3 som har samma eller lägre medeltemperatur än delar av både SE2 och SE1.

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_...iodnormal/Temp_Periodnormal_1991_2020_DJF.png

27 000 kWh per år är verkligen inga fantasisummor i SE3 heller.

På Aftonbladet (både en öppen artikel och en inlogg-sida) varnar man nu för olika spartips. Det tycker jag är lite på tiden eftersom många inte "kan" sina hus och tror det är att bara göra si eller så för att få ner kostnaderna. Det kan i värsta fall bli dyrare istället, sen...

Det finns inga dygnspriser tyvärr. Elbolagen skulle inte tjäna något på sådana avtal då de flesta kunder har möjlighet att flytta tvättider, billaddning osv något dygn eller ett par.

Hur skulle de inte tjäna något på det, när de tjänar på timpris som också syftar till att styra när användningen görs? Jag tänker att påslaget de gör på sitt inköpspris är ju lika oavsett, och att vinsten med själva upplägget inte ska vara elbolagens utan att matcha tillgång och användning i systemet.

Hur skulle de inte tjäna något på det, när de tjänar på timpris som också syftar till att styra när användningen görs? Jag tänker att påslaget de gör på sitt inköpspris är ju lika oavsett, och att vinsten med själva upplägget inte ska vara elbolagens utan att matcha tillgång och användning i systemet.
Fast med ett dygnspris styr du ju inte alls när användningen görs? Det är ju till natten bolagen vill styra användningen för att få förbrukningen jämnare över dygnet, och ett dygnspris stimulerar inte det alls. Förbrukningen sett per dygn i Sverige måste ju vara väldigt jämn, det är per timme det spelar roll.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka