Alltså, jag är fullt medveten om att det är stor skillnad på elpriserna, men de summor ni räknar upp som förbrukning per månad känns som en utopi för mig som norrbottning, och då bor jag ändå i södra delarna
Vi har ett hus byggt på den här sidan millennieskiftet, ca 140 kvm, samt varmgarage som värms till ca 15 grader (har provat ha lägre men då torkar aldrig smältvattnet från golvet på vintern). Bergvärme. Två vuxna som båda jobbar på sina kontor, duschar ej varje dag, lagar mat i princip varje dag. Kör kanske en tvättmaskin per vecka. Värmen på sedan månadsskiftet augusti/september då det började bli rått inomhus. September gick på 1500 kWh. Per år tror jag vi ligger på 27 000 kWh. Förra vintern låg det ganska stadigt på 3000 per månad. Nu har vi har en ökning på i genomsnitt 10 kWh per dag, tror det är sedan vi skaffade laddhybrid.
Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.