Energisparartråden

De senaste två dagarna är de första där jag köpt mer el än jag sålt sedan solcellerna installerades i augusti. Så glad att det blev solceller i år. Min svåger som ordnade offerten åt mig i våras ska få en riktigt fin julklapp. Hade jag tagit tag i det själv hade det nog dröjt ett par månader till och med ökad efterfrågan hade de nog inte blivit installerade förrän nästa år.

Inte helt konstigt att elförbrukningen för oktober ligger på all time low hos mig. Tiodygnsprognosen säger att min del av Skåne kommer att ha meteorologisk sommar (orange på kartan) in i de första dagarna av november, dygnsmedeltemperatur över 10 grader.

32159B1F-96CC-4A3C-A1AD-ECCD627F5F19.webp

Vilken tur att man inte energisparade redan förra året! Jäklar vilken förlust det hade varit. Synd att man inte brände på mer, känner sig nästan som en solcellsproducent.

Jag har säkert missförstått något, men de sådär 10.000 kWh som förbrukades slutet 2021 och början 2022 på bundet avtal med 30 öre per kWh kommer nu att ge 50 öre per kWh som utbetalning, om stödet går igenom.

:cautious:

Vilken tur att man inte energisparade redan förra året! Jäklar vilken förlust det hade varit. Synd att man inte brände på mer, känner sig nästan som en solcellsproducent.

Jag har säkert missförstått något, men de sådär 10.000 kWh som förbrukades slutet 2021 och början 2022 på bundet avtal med 30 öre per kWh kommer nu att ge 50 öre per kWh som utbetalning, om stödet går igenom.

Alltså vi har nog missförstått på samma sätt då.... men här skulle konsekvensen bli redan utbetald kompensation på några tusen från förra vinterns el-pengapåse PLUS nu ytterligare (?!) 79 öre/kwh för att ersätta alla de kwh som jag köpt för 49 öre under senaste året. Och ovanpå det incashade pengar från solcellerna som en fin bonus. Och vid nästa deklaration ännu lite mer reduktion för solelen.

Jag kanske rent av kan komma över den lilla besvikelse jag kände över att spotpriset och ersättningen för såld el ser ut att stanna under 1 kr/kwh i oktober detta år. Eller att jag snuvades på den där tillfälligt hägrande tusenlappen för att äga en bil.

/vem behöver spela på lotto O_o

Och man får ju vara glad att man inte precis flyttat in i nyproduktion :p

Alltså vi har nog missförstått på samma sätt då.... men här skulle konsekvensen bli redan utbetald kompensation på några tusen från förra vinterns el-pengapåse PLUS nu ytterligare (?!) 79 öre/kwh för att ersätta alla de kwh som jag köpt för 49 öre under senaste året. Och ovanpå det incashade pengar från solcellerna som en fin bonus. Och vid nästa deklaration ännu lite mer reduktion för solelen.

Jag kanske rent av kan komma över den lilla besvikelse jag kände över att spotpriset och ersättningen för såld el ser ut att stanna under 1 kr/kwh i oktober detta år. Eller att jag snuvades på den där tillfälligt hägrande tusenlappen för att äga en bil.

/vem behöver spela på lotto O_o

Jag sa det nyss till en kollega;
Elabonnemang är det nya nationella lotteriet med vinst varje gång!

Eftersom våra solceller kom igång nu i somras så hade vi mer förbrukning förra året än vi kommer ha i år. Denna gång blir det lite vinst i lottosystemet. Dock inte lågt bundet avtal utan hela tiden haft timspotpris, annars hade det varit ännu bättre - men man ska inte klaga.

Tillägger att det känns ju skönt att elintensiva industrier och bagerier och sånt får lite behövlig hjälp. Men visst är det något skumt att som privatperson få kompensation för december - mars två gånger om utan att egentligen höra till "de drabbade". Eller, om jag räknat rätt, att jag med en gård och direktverkande el plötsligt skulle få en total årskostnad för el på 7400 kr inklusive nätavgifter mot normala 21000-22000 (räknat på det bundna priset).

Med bonuseffekten i att solcellerna dragit iväg till att generera inbetalningar på mer än 25000 under samma period.

De har alltså inte tagit fram ett stöd för den kommande vinterns förbrukning, utan ett utökat stöd för förra vinterns förbrukning?
Stämmer. Man får ett engångsbelopp baserat på förra året. Rimligtvis för att spara och lägga på vinterns kommande höga elräkningar.

KL
För oss som har rörligt elpris (och inga solceller) så tycker jag ändå att modellen känns rimlig. Och ni med fast, billigt avtal blir vinnarna i detta. Precis som en del i Norrland blev med förra modellen.

Jag är en av dem som får nya stödet. Men jag tycker det är helt värdelöst. Det är jättemånga i landet som behöver det och blir utan. Det är också jättemånga som får det som "inte behöver det"
Sen är 50 öre kilowatten en droppe i havet. För oss handlar det max om 1200:-/mån för en månad ( mild vinter förra året) där en räkning nu kan ligga på 8000-10000:- om vintern blir kall och elpriset stiger som en del förutspår.

Det känns som ett stöd utformat i panik för att man måste presentera något till 1 Nov.

Från DN:
Enligt Svenska kraftnät bygger ersättningsmodellen på ett referenspris på 75 öre per kilowattimme under perioden 1 oktober 2021 - 30 september 2022. Kostnader därutöver ska ersättas genom att betalas ut retroaktivt. För ett villahushåll med en årsförbrukning på 20 000 kwh skulle det innebära en återbetalning på cirka 16 000 kronor enligt Svenska Kraftnät.

Så jag som alltså hade förbrukning på ca 10000 kWh förra året kan räkna med ca 8000 kr tillbaka då...?

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka