Energisparartråden

Om man är tveksam till hur ens beteende skulle passa för timpris, så är det som tidigare skrivet gratis för konsument att begära timmätning och sedan kan man exakt följa upp vad man betalar på sin nuvarande faktura - jämfört med vad man hade betalat på motsvarande timprisavtal. Som bonus får man möjlighet att få direkt feedback på sina elkonsumtionsåtgärder vilket ger väldigt mycket större möjligheter att faktiskt styra det som är mest signifikant.

Är man duktig på att styra konsumtion mellan billiga och dyra dagar lär man snabbt kunna räkna in en besparing med timprisavtal även om man vägrar att anpassa sig över dygnets timmar utan bara väljer "billiga" heldygn.

Om man däremot redan nu är hårt subventionerad av kollektivet på volymvägt avtal för att man förbrukar fel tider, så lär man inte uppnå en besparing med val av dagar.
Ska inte alla mätare bytas ut till timmätare med tiden? Har för mig att jag läst det någonstans men är osäker på om det skulle vara klart till 2024 eller senare. 🤔

Ska inte alla mätare bytas ut till timmätare med tiden? Har för mig att jag läst det någonstans men är osäker på om det skulle vara klart till 2024 eller senare. 🤔

Jo, det är vägen framåt, men man kan ställa sig längre fram i kön genom aktivt val. Fast timmätning och timprisavtal är två helt olika saker, även om det förra är en förutsättning för att kunna välja det senare.

Jo, det är vägen framåt, men man kan ställa sig längre fram i kön genom aktivt val. Fast timmätning och timprisavtal är två helt olika saker, även om det förra är en förutsättning för att kunna välja det senare.
Ja, det kommer nog knappast bli en tvångsanslutning till timpris. :D

Här är det framför allt en helt orimlig utetemperatur som gör skillnaden, men förbrukningen för oktober -22 uppgår till drygt en fjärdedel (28 %) av -21 års förbrukning.

Och mindre än hälften (41 %) jämfört med oktober 2020.

(2020 var förbrukningen dessutom aningen högre i både juli och augusti än oktober i år. ) O_o

Om man är tveksam till hur ens beteende skulle passa för timpris, så är det som tidigare skrivet gratis för konsument att begära timmätning och sedan kan man exakt följa upp vad man betalar på sin nuvarande faktura - jämfört med vad man hade betalat på motsvarande timprisavtal. Som bonus får man möjlighet att få direkt feedback på sina elkonsumtionsåtgärder vilket ger väldigt mycket större möjligheter att faktiskt styra det som är mest signifikant. Och då tänker jag inte i första hand att styra över dygnet, utan att mäta elbesparingsåtgärder (dvs total konsumtionsminskning)

Är man duktig på att styra konsumtion mellan billiga och dyra dagar lär man snabbt kunna räkna in en besparing med timprisavtal även om man vägrar att anpassa sig över dygnets timmar utan bara väljer "billiga" heldygn.

Om man däremot redan nu är hårt subventionerad av kollektivet på volymvägt avtal för att man förbrukar fel tider, så lär man inte uppnå en besparing med val av dagar.

Jag tycker du är lite orättvis när du skriver att jag (för jag antar att du hade det som jag skrivit i åtanke) "vägrar" att anpassa mig över dygnets timmar. Är man inte hemma och vaken mer än ca 3 timmar per dygn och dessa är på kvällstid, så är det liksom svårt att flytta användningen till en annan tid.

Jag tycker du är lite orättvis när du skriver att jag (för jag antar att du hade det som jag skrivit i åtanke) "vägrar" att anpassa mig över dygnets timmar. Är man inte hemma och vaken mer än ca 3 timmar per dygn och dessa är på kvällstid, så är det liksom svårt att flytta användningen till en annan tid.
Ja, det kanske är ”orättvist” formulerat. Det jag menar är att om du kan välja billiga dagar att göra av med el på, så lär du tjäna på timprisavtal. Kruxet är väl att vissa veckor finns inga ”billiga” heldygn alls. Så det blir nästan svårare att anpassa sig till än timpriset för de flesta.

Ja, det kanske är ”orättvist” formulerat. Det jag menar är att om du kan välja billiga dagar att göra av med el på, så lär du tjäna på timprisavtal. Kruxet är väl att vissa veckor finns inga ”billiga” heldygn alls. Så det blir nästan svårare att anpassa sig till än timpriset för de flesta.
Det där funkar ju bara ifall uppvärmningen i huset inte är beroende av el. Tack och lov har jag kaminer som jag kan elda i, men alla har det ju inte så bra.

Här är det framför allt en helt orimlig utetemperatur som gör skillnaden, men förbrukningen för oktober -22 uppgår till drygt en fjärdedel (28 %) av -21 års förbrukning.

Och mindre än hälften (41 %) jämfört med oktober 2020.

(2020 var förbrukningen dessutom aningen högre i både juli och augusti än oktober i år. ) O_o
Samma här. Vi förbrukade 499 kWh i år mot förra årets 716. Ja, jag har badat mer sällan och vi har t.ex. utelampan släckt på nätterna. Men jag är också övertygad om att det är utetemperaturen, och därmed besparing på uppvärmning, som gör den stora skillnaden.

En annan liten fördel med timmätning är att man direkt den 1:à i varje månad får veta ganska exakt (förutom den lilla bugg jag påtalat för Greenely som ger ett litet fel) vad elräkningen kommer att bli. Jag får antal timmar och snittpris presenterat i appen, och eftersom jag verkar ligga ganska exakt på volymvägd konsumtionsmönster stämmer det bra.

Oktober blev 1040 kWh för 111,40 kr inkl moms per kWh. Minus 51 procent jfrt med oktober 2021.

Med tanke på det ovanligt varma vädret som vi har haft i oktober så går det nog inte riktigt att jämföra, men vi minskade vår elförbrukning med 26% jämfört med oktober förra året. Framförallt är det värmen vi har hållit igen på.

Jag kan flytta ca 10-20 procent av hushållsförbrukningen (tvätt, mat och disk, renoveringsmaskiner) mellan olika dagar, och skulle då tjäna på att flytta detta till en annan kväll när det med timpris blir billigare än månadspris. Men om 80 procent (det jag inte kan flytta på, framför allt då jag behöver vara hemma och vaken) då får ett högre pris med timpris än nuvarande månadspris så är det inte alls säkert att jag får en billigare kostnad totalt.

Jag kan flytta ca 10-20 procent av hushållsförbrukningen (tvätt, mat och disk, renoveringsmaskiner) mellan olika dagar, och skulle då tjäna på att flytta detta till en annan kväll när det med timpris blir billigare än månadspris. Men om 80 procent (det jag inte kan flytta på, framför allt då jag behöver vara hemma och vaken) då får ett högre pris med timpris än nuvarande månadspris så är det inte alls säkert att jag får en billigare kostnad totalt.
Har du fast eller rörligt pris nu och om fast, när går avtalet ut?

Jag har inte menat att det funkar särskilt bra utan det är ett inlägg i frågan som @Thaliaste tog upp, att det skulle behövas ett dygnsprisavtal.

Jag har inte skrivit att det måste finnas, jag har bara önskat det. Och jag förstår faktiskt inte varför det är så provocerande att som konsument önska en viss produkt som skulle passa en själv. Men på svaren i den här tråden låter det som att allt annat än att ta hänsyn till timmar inom ett specifikt dygn är totalt onödigt. Jag har svårt att tro på att inte även användningsstyrning mellan dygn inte skulle spela roll, sen hur många som skulle gynnas av ett särskilt avtal för det vet jag inte.

Jag har inte skrivit att det måste finnas, jag har bara önskat det. Och jag förstår faktiskt inte varför det är så provocerande att som konsument önska en viss produkt som skulle passa en själv. Men på svaren i den här tråden låter det som att allt annat än att ta hänsyn till timmar inom ett specifikt dygn är totalt onödigt. Jag har svårt att tro på att inte även användningsstyrning mellan dygn inte skulle spela roll, sen hur många som skulle gynnas av ett särskilt avtal för det vet jag inte.
Det är inte ett dugg provocerande. Jag förstår bara fortfarande inte vitsen med att komplettera avtalsmöjligheterna med ytterligare ett alternativ som inte riktigt hjälper elkraftsystemet. Jag ser inte samma hål som du gör och tror att det mest rimliga är att vi alla och envar vandrar mot timpris. Eller minutpris. För att få till incitamentet att hjälpa systemet.

Timpris är det system som idag är mest rättvist i hur mycket man som konsument hjälper systemet. Oavsett om man vill göra det permanent, månadsvis, veckovis, dygnsvis eller timvis .

Vi har använt 544 kWh i oktober i år, jämfört med 938 i fjol. Jag är övertygad om att den största skillnaden är att det varit varmare i år och att vi snålat med uppvärmningen. Har luft/vatten-värmepump och el som komplement. Ingen möjlighet att elda.

Har ett avtal med rörligt pris idag och för oktober månad blev det ca 40 kr billigare än om jag hade haft timavtal. Men då har jag inte räknat med eventuella omprioriteringar som kanske gjorts ifall jag haft timpris.

Landade på 581 kWh för oktober i år jämfört med 739 kWh förra året.
Har bergvärme och ingen möjlighet att elda tyvärr.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka