Energisparartråden

Det hänger absolut samman med temperatur också. Men vattendroppar i gräset är inte luftfuktighet. Testa med en mätare som @FrDrake skriver, tror du blir förvånad :)
Varför skulle vattendroppar i gräset inte höra ihop med hög luftfuktighet? Om det är fuktigt torkar ju allt långsamt. Vi HAR väldigt fuktig luft inomhus just nu. Kläder som man tar ur garderoben, till exempel, känns fuktiga när man tar dem på sig. Senare i vinter - när det blir kallare - blir det ju en helt annan grej. Då kan det bli så torrt i luften istället så att det kliar på kroppen hur mycket man än smörjer in sig. Men jag lovar, just nu ÄR det jättefuktigt!

Varför skulle vattendroppar i gräset inte höra ihop med hög luftfuktighet? Om det är fuktigt torkar ju allt långsamt. Vi HAR väldigt fuktig luft inomhus just nu. Kläder som man tar ur garderoben, till exempel, känns fuktiga när man tar dem på sig. Senare i vinter - när det blir kallare - blir det ju en helt annan grej. Då kan det bli så torrt i luften istället så att det kliar på kroppen hur mycket man än smörjer in sig. Men jag lovar, just nu ÄR det jättefuktigt!
Vattendroppar har lämnat ångfasen och övergått till vätskefasen, dvs de är inte del av luftfuktigheten längre. När det blir varmare (eller trycket ändras) kan de övergå till ångfas igen.
Luften i min källare är fuktigare på sommaren än på vintern, även om kläderna torkar långsammare på vintern än på sommaren.

Vatten kan bara avdunsta i den takten som luften kan absorbera.
1667510827901.webp

Mängden beror på temperatur.

Vattendroppar har lämnat ångfasen och övergått till vätskefasen, dvs de är inte del av luftfuktigheten längre. När det blir varmare (eller trycket ändras) kan de övergå till ångfas igen.
Luften i min källare är fuktigare på sommaren än på vintern, även om kläderna torkar långsammare på vintern än på sommaren.
Jag kan ju bara tala om för dig hur jag upplever fukten på hösten. Idag, till exempel, känns det MYCKET mindre fuktigt både ute och inne. Det är 8 grader och blåser lite grann. Vi har haft stora problem med imma på insidan av fönsterrutorna, men idag är det nästan ingen alls. Det var inte heller lika "drypande vått" ute, så som det är när man står och hör vattendroppar trilla från träden konstant, trots att det inte har regnat på ett tag.

Jag förstår inte heller det här med luftfuktigheten - det är bara på vintern/kalla temperaturer som vi får imma och kondensation på fönstren, och sätter man på värmen försvinner det?

eller ja, är det så att varmare luft bär mer fukt så funkar det kanske logiskt - kall temperatur- fukt på väggar, fönster osv - varm temperatur - fukt i luften.
Har jag knäckt gåtan?!

Bifogade filer

• 20221104_082708.webp
    20221104_082708.webp
    191,8 KB · Visningar: 15
Min luftfuktighetsmätare säger 77 inomhus (med avfuktare) och 98 utomhus. På sommaren brukar det vara runt 50-60 inne och ute om det inte regnar. Vid minusgrader sjunker det under 40 och avfuktaren behöver inte gå. Visst är det så att lägre temperaturer håller mindre, och det är den relativa fuktigheten som mäts, men det är ju för att den också påverkar oss mer vid lägre temperaturer; sätter sig i kläder, väggar, på fönster och även känns på iss.

Detta är vårt fönster just nu kl 14 som i princip ligger i skugga dygnet runt. Vi har akvarier i huset så min första tanke var att det var på insidan. Men Nix. Det är på utsidan. Och det har inte regnat det senaste dygnet. En kan säga att det är fuktigt ute.

Bifogade filer

• 20221104_141718.webp
    20221104_141718.webp
    363,3 KB · Visningar: 13
Jag skuttade in i denna tråd för att se vad ni tror om vår elstrategi. Vi har bundet avtal till sista december 22. Vi tog nu det för oss mycket osäkra steget att teckna rörligt avtal från och med 1 Jan. Kommer vi att gå bankrutt? Vad är nästa steg? Kommer det finnas tillfällen under 2023 att binda till ett lägre pris än de som ges i förslag nu? Kloka Buke, ge mig ett begripligt svar.

Jag skuttade in i denna tråd för att se vad ni tror om vår elstrategi. Vi har bundet avtal till sista december 22. Vi tog nu det för oss mycket osäkra steget att teckna rörligt avtal från och med 1 Jan. Kommer vi att gå bankrutt? Vad är nästa steg? Kommer det finnas tillfällen under 2023 att binda till ett lägre pris än de som ges i förslag nu? Kloka Buke, ge mig ett begripligt svar.

Du kan få ett begripligt svar. Bara om elbolagen tror att de kommer att tjäna på att du tar ett bundet framför ett rörligt kommer de erbjuda lägre än rörligt. Det bundna priset består av vad elbolagen tror att elpriset kommer kunna vara under perioden du vill binda + riskpremie (som nu är ganska stor eftersom osäkerheten är stor) + påslag.

Så jag tror inte att bundet elpris kommer vara särskilt lyckat de närmaste 3 åren, om man inte redan hade det. Men finessen kvarstår, man vet exakt vad man ska betala per kWh och kan räkna ut när man går bankrutt eller inte.

Du kan få ett begripligt svar. Bara om elbolagen tror att de kommer att tjäna på att du tar ett bundet framför ett rörligt kommer de erbjuda lägre än rörligt. Det bundna priset består av vad elbolagen tror att elpriset kommer kunna vara under perioden du vill binda + riskpremie (som nu är ganska stor eftersom osäkerheten är stor) + påslag.

Så jag tror inte att bundet elpris kommer vara särskilt lyckat de närmaste 3 åren, om man inte redan hade det. Men finessen kvarstår, man vet exakt vad man ska betala per kWh och kan räkna ut när man går bankrutt eller inte.
Ja, det var så vi resonerade. Så vi chansar.

Största besparingen som min hyresvärd (mamma och hennes man 😂) gjort med elen i mitt hus är tydligen att få in mig som hyresgäst istället för min bror med familj 😂 mamma berättade idag att i snitt är elräkningen sen jag flyttade in ca 1000 kr mindre än när bror med familj bodde här. Tydligen hade brorsan haft ännu högre elräkning när han bodde själv här :confused:
Det är samma uppvärmning som innan, så gissar jag bara förbrukar mindre trots 3 symaskiner som är igång nästan varje dag osv.

Min luftfuktighetsmätare säger 77 inomhus (med avfuktare) och 98 utomhus. På sommaren brukar det vara runt 50-60 inne och ute om det inte regnar. Vid minusgrader sjunker det under 40 och avfuktaren behöver inte gå. Visst är det så att lägre temperaturer håller mindre, och det är den relativa fuktigheten som mäts, men det är ju för att den också påverkar oss mer vid lägre temperaturer; sätter sig i kläder, väggar, på fönster och även känns på iss.
Har du 77 % luftfuktighet inne nu så kommer den inte utifrån, utan du måste ha något annat problem som tillför massor fukt, och/eller bristfällig ventilation.

Jag håller konstant 18-19 grader i min källare eftersom jag sover där. På sommaren är luftfuktigheten 60-70 %, vilket är i högsta laget. Detta p g a att den varma luften utomhus bär mycket fukt. Nu är det 48% inne, eftersom luften ute är mycket torrare nu än på sommaren om man ser till den absoluta fuktigheten (p g a den lägre temperaturen är dock den relativa fuktigheten ute hög). Senare på vintern kommer den ner till runt 30 % inne, p g a ännu torrare luft ut (p g a lägre temperaturer).

Har du 77 % luftfuktighet inne nu så kommer den inte utifrån, utan du måste ha något annat problem som tillför massor fukt, och/eller bristfällig ventilation.

Jag håller konstant 18-19 grader i min källare eftersom jag sover där. På sommaren är luftfuktigheten 60-70 %, vilket är i högsta laget. Detta p g a att den varma luften utomhus bär mycket fukt. Nu är det 48% inne, eftersom luften ute är mycket torrare nu än på sommaren om man ser till den absoluta fuktigheten (p g a den lägre temperaturen är dock den relativa fuktigheten ute hög). Senare på vintern kommer den ner till runt 30 % inne, p g a ännu torrare luft ut (p g a lägre temperaturer).
Varför skulle den inte komma utifrån när det är 98% ute och allt är drypande blött?

Varför skulle den inte komma utifrån när det är 98% ute och allt är drypande blött?
För att 98 % ute i den temperaturen motsvarar en mycket lägre luftfuktighet i den högre temperaturen du har inomhus. Nu vet jag inte exakt vad du har för temperatur ute respektive inne, men skillnaden borde ge runt 40-50 % lägre luftfuktighet inne jämfört med ute.

För att 98 % ute i den temperaturen motsvarar en mycket lägre luftfuktighet i den högre temperaturen du har inomhus. Nu vet jag inte exakt vad du har för temperatur ute respektive inne, men skillnaden borde ge runt 40-50 % lägre luftfuktighet inne jämfört med ute.
På dagen är det runt samma temperatur inne som ute, skiljer med kanske 2-3 c. Men det är väl ovanligt i och för sig.

På dagen är det runt samma temperatur inne som ute, skiljer med kanske 2-3 c. Men det är väl ovanligt i och för sig.
Aha, det var ovanligt lite skillnad med tanke på årstiden, så då är det väl inte helt orimligt att det till stor del beror på uteluften. Fast har du luftavfuktare borde det inte vara så fuktigt ändå kan jag tycka, speciellt inte som luften ute ändå är svalare en stor del av dygnet. Bara några få graders skillnad i temperatur gör stor skillnad på luftens förmåga att bära fukt.

Har precis kollat och i år ligger jag ca 5% lägre än förra året.

Det kan låta lite, speciellt jämfört med vissa andra av er, men min snittförbrukning det senaste året är 77kWh/månad.

Jag har liksom nått änden på vad jag kan göra utan att byta vitvaror, vilket iofs är en del av planen...

Luftfuktigheten är 4 ggr högre på sommaren, så jag vet inte om det går att säga att det är särskilt fuktigt ute egentligen? Eller menar du regnigt?
Här är det fuktigt och rått, handdukarna torkar inte alls, ytterkläderna torkar inte, skorna torkar inte, tvätten torkar absolut inte och det är kondens på fönstren. För två månader sedan var det ett icke-problem. Dels pga att det vädras mindre, men också för att kall luft tar upp mindre vatten än varm - saker torkar inte.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka