Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det handlar också om vattenkraften. I augusti var vattendragen extremtorra, men en regnig höst har fyllt på magasinen. Vindkraften står för en ganska liten del av elproduktionen (17%).Jag kollar elpriset varje dag och det är stor skillnad om det blåser mycket ute eller om det inte gör det. Typ 100 öre skillnad.
Det handlar också om vattenkraften. I augusti var vattendragen extremtorra, men en regnig höst har fyllt på magasinen. Vindkraften står för en ganska liten del av elproduktionen (17%).
Öhhh ja. Jag vet hur kondens uppstår. Jag har bott i detta hus i 50 år så jag reagerade på att det rann på utsidan av fönstret . Det har jag aldrig sett förut.Det behöver inte bli mer kondens för att luften är fuktigare. Utan det handlar om temperaturkillnader. Om rutan är kallare en luften kommer luften kylas av i kontakt med rutan och eftersom kallare luft inte kan innehålla så mycket vatten som varmare luft måste vatten lämna luften och hamnar då på rutan.
Ju bättre isolerade fönster desto mindre värme läcker ut till utsidan av fönstret och desto oftare får man kondens på utsidan, framförallt i skuggigt läge.
I en bil blir det imma på vindrutans insida. Inte för att luften är fuktigare inne än ute utanför att luften blir varmare i bilen när du gpr in och så bildas vattendroppar i mötet med den kalla rutan. Värmer du upp rutan med fläkten upphör kondensen att bildas. Inte för att du torkat luften i bilen utanför att rutan inte är kallare än luften.
Det är därför det är effektivast att rikta värmefläkten mot rutan när du har imma i bilen jämfört med att rikta den in mot bilen.
Men jag säger att det är fuktigt ute om det blir massa kondens överallt även om jag vet att det är mer fukt i luften när det är varmt.
Man mäter ju fuktighet i både absolut och relativ luftfuktighet. 100% relativ luftfuktighet är när luften är mättad. 100% relativ luftfuktighet innebär mycket mindre vatten i luften på höst och vinter jämfört med sommar.
Eftersom det var en lång diskussion om hur det är temperaturskillnader och inte luftens fuktinnehåll som gör att det blir vattendroppar på saker valde jag just ditt inlägg att citera för att förklara. Det var för att du skrev "En kan säga att det är fuktigt ute" i det sammanhanget. Men för säkerhets skull skrev jag även att jag absolut tycker att man kan säga så. Det var bara i en diskussion om luftfuktighet som det blir lite förvirrande. Ledsen om du tog illa upp och hoppas att någon annan fick ut nått av mitt inlägg. Det finns många som inte har stenkoll på hur kondens fungerar!Öhhh ja. Jag vet hur kondens uppstår. Jag har bott i detta hus i 50 år så jag reagerade på att det rann på utsidan av fönstret . Det har jag aldrig sett förut.
Idag blåser det perfekt, så vi återigen fått fenomenet negativt elpris.
Elbolagen lär ju jubla nu med alla som bundit sina priser på 2-4 kronor..Vad fasen, snart är månadspriset för november lägre än mitt bundna ju! Jag är lurad. Kompensera mig, någon.
Tja, idag intervjuade de Vattenfall på P1 och de låg på 6-7 kronor på sina bundna avtal.Elbolagen lär ju jubla nu med alla som bundit sina priser på 2-4 kronor..
I SE4 antar jag? Jag bor i SE3 och här kan man binda 1 år för 4 kronor. Vet flera som bundit för 2,50 på 3 år nu under hösten. Tror absolut det kommer att sticka iväg under vintern, men segt att sitta fast i väldigt dyra avtal när det än så länge är billigare än förra året.Tja, idag intervjuade de Vattenfall på P1 och de låg på 6-7 kronor på sina bundna avtal.
Ingen ska nog blåsa (pun intended) faran över för riktigt höga elpriser i vinterkyla när den är som värst i januari och februari och kärnkraften strular till det mer än en vanlig vecka.
Minns inte om de sa område, men vinklingen var att det fortfarande var himla dyrt med bundet så jag antar att de valde det dyraste de hittade bland de stora bolagen som de kunde ställa mot väggen . Vilket betyder SE4.I SE4 antar jag? Jag bor i SE3 och här kan man binda 1 år för 4 kronor. Vet flera som bundit för 2,50 på 3 år nu under hösten. Tror absolut det kommer att sticka iväg under vintern, men segt att sitta fast i väldigt dyra avtal när det än så länge är billigare än förra året.
Ja, eon till exempel erbjuder bundet på 1 år för 604,50 öre i SE4. Samma avtal för SE3 kostar 414,50 öre.I SE4 antar jag? Jag bor i SE3 och här kan man binda 1 år för 4 kronor. Vet flera som bundit för 2,50 på 3 år nu under hösten. Tror absolut det kommer att sticka iväg under vintern, men segt att sitta fast i väldigt dyra avtal när det än så länge är billigare än förra året.
Särbon har fått timpris. Är jäkligt irriterande att de kan byta avtal utan överenskommelse, men som du säger så kan man ju byta leverantör då.Vissa elbolag (Vattenfall omnämns) tvingar nu på kunder som har aktiv timprismätning timprisavtal - man får inte välja volymvägt då. Än så länge finns gott om alternativa elbolag som klarar den avancerade matematiska formel som addition innebär, men jag har sett villkor som faktiskt säger att elbolag har rätt att göra så. Vilket är absurt, särskilt för befintliga avtal.
Många verkar ha råkat ut för det förra månaden, så om någon här har rörligt pris via Vattenfall kan det vara värt att kolla oktober-fakturan.
Jag kollade min från Skellefteå Kraft och där får jag pris som avtalat (volymvägt) trots att de och jag får data per timme.
Vissa elbolag (Vattenfall omnämns) tvingar nu på kunder som har aktiv timprismätning timprisavtal - man får inte välja volymvägt då. Än så länge finns gott om alternativa elbolag som klarar den avancerade matematiska formel som addition innebär, men jag har sett villkor som faktiskt säger att elbolag har rätt att göra så. Vilket är absurt, särskilt för befintliga avtal.
Många verkar ha råkat ut för det förra månaden, så om någon här har rörligt pris via Vattenfall kan det vara värt att kolla oktober-fakturan.
Jag kollade min från Skellefteå Kraft och där får jag pris som avtalat (volymvägt) trots att de och jag får data per timme.
Vattenfall äger väl så mycket fysiskt att de inte bryr sig om de skulle tappa några elkunder.Vissa elbolag (Vattenfall omnämns) tvingar nu på kunder som har aktiv timprismätning timprisavtal - man får inte välja volymvägt då. Än så länge finns gott om alternativa elbolag som klarar den avancerade matematiska formel som addition innebär, men jag har sett villkor som faktiskt säger att elbolag har rätt att göra så. Vilket är absurt, särskilt för befintliga avtal.
Det är ju helt bisarrt att de kan göra en sådan ändring i ett existerande avtal utan att ens behöva avisera den ? Men hela elmarknaden börjar kännas mer och mer besynnerlig för mig.....Hittade under vanliga frågor och svar
Rörligt elpris består av våra kostnader för inköp av el, fast elcertifikatsavgift, fast påslag i öre per kWh och årsavgift. Kostnaderna för inköp av el skiljer sig åt beroende på elområde och om bostaden är timavläst eller månadsavläst av ditt elnätsföretag. Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering.
Min stallägare har ”förbjudit” oss att använda belysning i paddock, varmvatten och elementen. Vi får rida i paddocken förvisso, men bara på bestämda dagar och tider men det är lite oklart när för såklart är de otydliga. På helger är det förbjudet. Så hsr de gjort istället för att höja priserna.Vi har rörligt med vattenfall. Står fortfarande rörligt på oktoberfakturan men jag fattar inte riktigt detta..
Vi kan verkligen inte ha timpris med stall och inackorderingar. Tyvärr ... ni får komma och rida mitt i natten!
Hittade bara detta när jag googlade, men jag hittar det ingenstans på vattenfalls sida?
Kostnaderna för inköp av el skiljer sig åt beroende på elområde och om bostaden är timavläst eller månadsavläst av ditt elnätsföretag. Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering.
Iallafall så gick vi från förra årets 1500kwh i oktober till 1000kwh nu. Då är det ändå 5 hästar till i stallet och tillhörande ägare som badar och spolar sina hästar i varmvatten. Var bara mina 3 förra året som typ varken badas eller spolas. Plus att det lyser konstant från em till kl 22 i 3 stall. Men det verkar inte som om det drar så himla mkt ändå.
Nu är elementen på oxå i sadelkammaren och fikarummet och i täckestorkrummet när det har regnat. Det enda som inte är på är mitt element i min sadelkammare. Köpte några nya smarta element. Vi får se vad det ger... hittills i nov har vi använt ca 560 kwh Men snittpriset är 47 öre i elområde 3 för november enligt vattenfalls sida. Hoppas det fortsätter så!