Energisparartråden

1. Elektronisk termostat, den är mer exakt på att hålla stabil värme än en mekanisk (som finns på de billiga element där man inte skriver ut vilken sort det är)
2. Oljefyllt, bidrar också till stabilare temperatur och elementen kan ställas var som helst för att de inte blir för varma.

Det är sant att samma mängd el ger samma mängd värmeenergi i rummet oavsett vilket element som används. Men man tenderar att ställa in temperaturen så att den alltid håller sig över var man ha lägsta nivån för vad som är ok. Med större svajighet i temperaturen kommer den genomsnittliga temperaturen/energiförbrukningen då att hamna högre utan att man upplever det som att man får mer komfort av den förbrukningen.

Sen kan placeringen i rummet påverka om du får jämn värme eller något kallt hörn. Och användningen kan påverka om du behöver värmen bättre på något ställe, t.ex. vid ett skrivbord där du ofta sitter stilla. Sådant kan indirekt påverka förbrukningen genom att det påverkar vad du tycker är lagom inställning på elementet.

Men det måste ju va skillnad på hur elementen fungerar? Det måste ju vara skillnad på element som stänger av sig eller bara drar ner på effekten, eller?

Nej, varje watt eleffekt du betalar för lämnar elementet som en watt värmeeffekt. Men som @Sassy är inne på så kan det finnas olika upplevelse av hur värmen lämnar elementet. Har man en viss ackumulatorfunktion med hjälp av vätska (oljefyllt exempelvis) så blir det en marginellt långsammare effekt som en del tycker är skönare. Termostatfunktionen som slår av och på elementet spelar också roll för hur det upplevs.

Men energimässigt är det noll skillnad.

Den här principen kan man använda som insikt till att det är helt onödigt att spara på belysning, golvvärme, dator, kylar och frysar om det ändå är utrymmen man vill ha värmda.

Varenda watt man stoppar in i dessa apparater omvandlas också till en watts värme som kommer till omgivningen. Sätter man då istället dit ett element och stänger av prylarna blir det lite synd och ineffektivt, man tar bort nyttan men får samma kostnad.

Vid låga temperaturer så kräver ju en luftvärmepump mer elektricitet för att värma upp. Men vid vilken temperatur blir de likvärdiga med ett elelement eller golvvärme? Försökt googla men hittar inte.
Skulle ju vara skönt att slå på golvvärmen i badrummet i vinter om det ändå inte ger någon jättestor besparing att ha det avslaget...

Vid låga temperaturer så kräver ju en luftvärmepump mer elektricitet för att värma upp. Men vid vilken temperatur blir de likvärdiga med ett elelement eller golvvärme? Försökt googla men hittar inte.
Skulle ju vara skönt att slå på golvvärmen i badrummet i vinter om det ändå inte ger någon jättestor besparing att ha det avslaget...

Halvmoderna brukar gå 1:1 vid runt -15 grader, medan ännu modernare kan gå ned till runt -20 grader och fortfarande vara effektivare än direktverkande el.

Edit: Vissa märkens nyaste generationer verkar kunna visa bra ända ned till -35 grader Celsius och kallare än så blir det typ aldrig. Men en sån har inte jag.

Halvmoderna brukar gå 1:1 vid runt -15 grader, medan ännu modernare kan gå ned till runt -20 grader och fortfarande vara effektivare än direktverkande el.

Edit: Vissa märkens nyaste generationer verkar kunna visa bra ända ned till -35 grader Celsius och kallare än så blir det typ aldrig. Men en sån har inte jag.
Det är inte ofta det är -15 eller kallare mer än någon dag här, så då får det blir badrumsmatta och sockar.

Nej, varje watt eleffekt du betalar för lämnar elementet som en watt värmeeffekt. Men som @Sassy är inne på så kan det finnas olika upplevelse av hur värmen lämnar elementet. Har man en viss ackumulatorfunktion med hjälp av vätska (oljefyllt exempelvis) så blir det en marginellt långsammare effekt som en del tycker är skönare. Termostatfunktionen som slår av och på elementet spelar också roll för hur det upplevs.

Men energimässigt är det noll skillnad.

Den här principen kan man använda som insikt till att det är helt onödigt att spara på belysning, golvvärme, dator, kylar och frysar om det ändå är utrymmen man vill ha värmda.

Varenda watt man stoppar in i dessa apparater omvandlas också till en watts värme som kommer till omgivningen. Sätter man då istället dit ett element och stänger av prylarna blir det lite synd och ineffektivt, man tar bort nyttan men får samma kostnad.
Så ett element på 2000w kommer alltid att förbruka 2000w? Oavsett inställning på temperatur och hur mycket/lite det behöver värma upp?

Så ett element på 2000w kommer alltid att förbruka 2000w? Oavsett inställning på temperatur och hur mycket/lite det behöver värma upp?
Nej. Termostaten styr av/på (temperaturinställning). Så när det blivit tillräckligt varmt slår elementet av och förbrukar 0 watt tills det igen upptäcker att temperaturen är för låg och börjar värma med 2000 watt igen. En del element har också funktionen att man kan välja om effekten ska vara lägre vid värmandet, typ 2000 watt eller 1000 watt.

Nej. Termostaten styr av/på (temperaturinställning). Så när det blivit tillräckligt varmt slår elementet av och förbrukar 0 watt tills det igen upptäcker att temperaturen är för låg och börjar värma med 2000 watt igen. En del element har också funktionen att man kan välja om effekten ska vara lägre vid värmandet, typ 2000 watt eller 1000 watt.
Okej, då är jag med :laugh:

Det är väldigt olika beroende på fabrikat och modell, det måste man kolla specifikationerna på vart och ett - tyvärr.
Generellt sett så svarade @sjoberga väldigt bra.

Edit: Kom på en sak som ofta glöms till luftpumpens fördel, det är att även när den producerar 1:1 så går ändå fläkten och vispar runt värmen som finns till övriga rum, det gör att man får en jämnare tempratur på större yta i huset, vilket gör att om övriga rum har direktverkande el så slås dom inte på lika ofta = besparing.

Stoppade in laxen i vedspisugnen och kokade potatis och bönor på vedspisen
Sås gjorde jag på vanliga spisen men istället för att använda både ugnen och tre plattor har jag använt en vanlig spisplatta
Det måste väl göra en del vad gäller elförbrukningen :confused:

Stoppade in laxen i vedspisugnen och kokade potatis och bönor på vedspisen
Sås gjorde jag på vanliga spisen men istället för att använda både ugnen och tre plattor har jag använt en vanlig spisplatta
Det måste väl göra en del vad gäller elförbrukningen :confused:
Det beror på vad du betalat för veden :) 30 min spis + 30 min ugn är i runda slängar 2 kwh (beroende på modell och ålder).

Det är ett mysterium med de där elprisområdena, nu verkar de väldigt ensade helt plötsligt. Först några dagar med ca 2 öre/kwh över hela landet - och nu över 2 kr, i morgon 2, 77, även det enhetligt pris för alla fyra elområden?

Jag blev lite kränkt å Norrlands vägnar att de inte har lägre priser hela tiden (ok kanske inte lägre än två öre), mörkt och kallt och eländigt och ingen elpriskompensation. Och all vattenkraft och inga överföringsförluster.
Fast vattenkraften drar man väl bara ner produktionen på när efterfrågan sjunker. Varför skulle man hålla på att producera till lägre pris när man kan vänta på nästa pristopp? Den kraft som finns är i stor grad reglerbar kraft. Om man inte råkar ha överfulla magasin finns det inte någon anledning att släppa den i överskott till reapris.

Nu har inte jag superkollat på prisstatistik, men min "känsla" är att elpriset i norr är stabilare. Det blir toppar vid köldknäppar och när det är maxefterfrågan på att pumpa allt som går söderut, men sedan sjunker det mest till någon sorts normalnivå, inte till några prisdippar.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka