Energisparartråden

Min stallägare har ”förbjudit” oss att använda belysning i paddock, varmvatten och elementen. Vi får rida i paddocken förvisso, men bara på bestämda dagar och tider men det är lite oklart när för såklart är de otydliga. På helger är det förbjudet. Så hsr de gjort istället för att höja priserna.
Nu är vi bara 4 st inackoderade o mätte fakriskt i stallet, snittade 1.5 kwh per kväll på lyset i stallet (tänt typ mellan 18-21).
Det tycker jag låter jättemycket för belysning i 3 timmar? Eller?

Det tycker jag låter jättemycket för belysning i 3 timmar? Eller?
Med traditionella lysrör kommer man lätt upp i det. 2x36 watt per armatur gånger 8 armaturer i 3 timmar = 72 * 8 * 3 = 1,7 kWh

Har även ridbanebelysning som är halogen 10 x 180 watt så det blir 1,8 kWh i timmen.

Får snåla på tiden. Men om elen kostar sådär 1 kr per kWh så är det väl värt den tian per kväll. Ibland blir det överdrivet fokus på att spara på belysning, som är viktigt för säkerhet, trivsel och möjlighet att använda anläggningar - trots att kostnaden är begränsad för just det. Mer problem är att vissa fodertyper gått upp med nästan 100%.

Min stallägare har ”förbjudit” oss att använda belysning i paddock, varmvatten och elementen. Vi får rida i paddocken förvisso, men bara på bestämda dagar och tider men det är lite oklart när för såklart är de otydliga. På helger är det förbjudet. Så hsr de gjort istället för att höja priserna.
Nu är vi bara 4 st inackoderade o mätte fakriskt i stallet, snittade 1.5 kwh per kväll på lyset i stallet (tänt typ mellan 18-21).

Jag har ledarmaturer i mitt stall. Lågenergilampor i utestallet och i det "stora" stallet är det vanliga lysrör 5 st plus ledarmatur på något ställe. Nä jag kommer inte stänga av varken element eller varmvatten. Vi har även led i ridhuset 14st.

Någon som har koll på hur stearinljus står sig jämfört med annan belysning i co2 respektive kostnadsmässigt? Internet gör mig mest förvirrad.

Någon som har koll på hur stearinljus står sig jämfört med annan belysning i co2 respektive kostnadsmässigt? Internet gör mig mest förvirrad.
Som jag fattat det så är stearin alltid att föredra framför paraffin som är en oljeprodukt. Stearin är tillverkat av fetter från växter och djur. Det finns svanenmärkta stearinljus.

Som jag fattat det så är stearin alltid att föredra framför paraffin som är en oljeprodukt. Stearin är tillverkat av fetter från växter och djur. Det finns svanenmärkta stearinljus.
Ja, paraffin kommer inte innanför dörren här.
Jag tror (obs tror) att det kostar mindre med led-lampor som belysning än levande ljus. Tycker att de - som allt annat - har blivit jättedyra.... :(
Tror inte heller det sparar pengar troligtvis, men hade varit kul att se hur mycket elpriset skulle behöva upp i för att se om det blir besparing. Sen så gör jag egna ljus av stumpar med så där är det inte kostnaden jag är intresserad av utan co2 (vilket ju beror till viss del på varifrån elen kommer, så lite svårt kanske).

Jag tror (obs tror) att det kostar mindre med led-lampor som belysning än levande ljus. Tycker att de - som allt annat - har blivit jättedyra.... :(
IKEA säljer november ut sina kronljus i 50-pack för 99 kr. :)
Fördelen med ljus förutom myset är att de även ger värme, jag som gillar att tända flera känner stor skillnad i rumstemperatur om jag har många tända, så jag ska köpa på mig några kartonger ljus nu. Tror >600 ljus är ganska lagom för att ta mig igenom vintern. :angel:

Fördelen med ljus förutom myset är att de även ger värme, jag som gillar att tända flera känner stor skillnad i rumstemperatur om jag har många tända, så jag ska köpa på mig några kartonger ljus nu. Tror >600 ljus är ganska lagom för att ta mig igenom vintern. :angel:
Jag håller med om att ljus är supermysigt :) ! Dock tycker jag att de går åt snabbt hos mig. Jag har en ljusstake som tar tre ljus och som jag gärna tänder på bordet på kvällarna. Men det känns som om jag byter ljus (kronljus) nästan varje dag i den. Men tack för tipset om IKEA :) ! Jag ska köpa på mig ett par förpackningar, tror jag.

IKEAs brukar väl inte vara 100% stearin (utan inblandat paraffin)? Har för mig att jag valt bort dem pga det tidigare iaf. Men kan ha varit värmeljusen.

Skulle behöva lite hjälp.

Har behov av extra värme på ena sidan av lgh (avlång lgh).
Har kört ett sånt här https://www.biltema.se/bygg/el/element/konvektorelement-2000045325 nu när det mer el mindre stormat varje dag med kalla vindar. Har haft det på 750W och ställt in på låg temperatur. Det har funkat bra.

Men frågan är nu om detta är så energisnålt? Eller finns det bättre element? Hur skall man tänka gällande watt tex.
För direktverkande el finns inget bättre eller i sämre i form av uppvärmingseffekt. Varje watt du stoppar in kommer ut som 1 watt värme oavsett om du vill eller inte.

Skulle behöva lite hjälp.

Har behov av extra värme på ena sidan av lgh (avlång lgh).
Har kört ett sånt här https://www.biltema.se/bygg/el/element/konvektorelement-2000045325 nu när det mer el mindre stormat varje dag med kalla vindar. Har haft det på 750W och ställt in på låg temperatur. Det har funkat bra.

Men frågan är nu om detta är så energisnålt? Eller finns det bättre element? Hur skall man tänka gällande watt tex.
Spånar lite här bara. Men om du har bra värme i andra änden av lägenheten som är mycket billigare än direktverkande el (eller ingår i hyran?) är det kanske ekonomiskt att försöka flytta så mycket varm luft från den änden till den kallare änden.
Det kanske går att justera ventilationen på ett fördelaktigt sätt eller eventuellt sätta en fläkt på ett strategiskt ställe.
Ta eventuellt hjälp av rökelse för att undersöka hur luften rör sig i lägenheten.

Spånar lite här bara. Men om du har bra värme i andra änden av lägenheten som är mycket billigare än direktverkande el (eller ingår i hyran?) är det kanske ekonomiskt att försöka flytta så mycket varm luft från den änden till den kallare änden.
Det kanske går att justera ventilationen på ett fördelaktigt sätt eller eventuellt sätta en fläkt på ett strategiskt ställe.
Ta eventuellt hjälp av rökelse för att undersöka hur luften rör sig i läglägenheten

Skulle jag ha en fläkt måste den tyvärr stå mitt i korridoren som inte är stor. Så det funkar tyvärr inte. Skall kolla med ventilationen, men tror inte det går att göra så mycket med :idea:

För direktverkande el finns inget bättre eller i sämre i form av uppvärmingseffekt. Varje watt du stoppar in kommer ut som 1 watt värme oavsett om du vill eller inte.

Men det måste ju va skillnad på hur elementen fungerar? Det måste ju vara skillnad på element som stänger av sig eller bara drar ner på effekten, eller?

Men det måste ju va skillnad på hur elementen fungerar? Det måste ju vara skillnad på element som stänger av sig eller bara drar ner på effekten, eller?

Njä. Det beror på resten av systemet. Som @sjoberga skriver så är det rent faktiska energiutbytet likadant, sen kan det ju finnas anledningar till att du skulle använda dem lite olika som kan göra lite skillnad på marginalen. Oljefyllt ger enligt mångas uppfattning behagligare värme. Ett som reglerar upp och ner kan vara bättre om du vill ha temperaturen jämnare. Men du kommer få ut lika mycket värme per watt från elementet rent tekniskt.

Vad jag uppfattat efter 20 år av frysande vintrar är att drag och/eller kalla golv gör att jag fryser mer vid samma temperatur, och att det i en bostad som känns kall trots fungerande uppvärmning ofta är så att värmen är på "fel ställe". En cirkulationsfläkt kan faktiskt göra underverk, eller annars att man är noga med var man placerar värmekällan.

I nuvarande lägenhet är det helt idiotiskt eftersom jag vill dra för fönstren på natten för att slippa kallras, men då täcker jag elementen så att värmen också stannar bakom gardinen.

Mitt sovrum har ingen cirkulation alls (men däremot kalldrag från de helt oreglerbara ventilerna som sitter precis vid elementet). Jag tror att lösningen i år får bli en liten datorfläkt i ena änden av elementet, och något så fruktansvärt fult som tjocka gardiner som når precis till fönsterbrädan.

(Det lilla sovrummet här har väldigt bra temperatur med vädringsfönster och med bara några meter yttervägg. Svalaste rummet på sommaren och varmaste på vintern. Det stora sovrummet har 7 meter yttervägg i nordväst, men stort fönster åt väst-sydväst, och är en stagnant zon även när resten av lägenheten har fullt blås. Stekhett på sommaren och svinkallt på vintern med andra ord. Borde sova på soffan permanent...)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30