Energisparartråden

Det är ett mysterium med de där elprisområdena, nu verkar de väldigt ensade helt plötsligt. Först några dagar med ca 2 öre/kwh över hela landet - och nu över 2 kr, i morgon 2, 77, även det enhetligt pris för alla fyra elområden?
Kan det vara så att det börjar frysa i älvarna i Norrland? Då vill de att isen ska lägga sig så fort som möjligt så då bromsar man vattenkraften (då strömmande vatten fryser långsammare) under ca en vecka och sen kör man på igen. Detta händer årligen. Artikel från förra året: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/skenande-elpriser-i-norra-sverige

Kan det vara så att det börjar frysa i älvarna i Norrland? Då vill de att isen ska lägga sig så fort som möjligt så då bromsar man vattenkraften (då strömmande vatten fryser långsammare) under ca en vecka och sen kör man på igen. Detta händer årligen. Artikel från förra året: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/skenande-elpriser-i-norra-sverige
Ja, finns aktuell artikel på Aftonbladet där detta nämns som orsak för höga priser. Förväntas sjunka igen på onsdag.

Ja det låter bekant, kan säkert vara rätt i tiden som förklaring till att det sticker iväg så högt just nu. Då tar jag tillbaka mitt tycka synd-om. :)

Jag tycker det är jättekul med timpris, måste jag säga. Har inga appar eller smarta prylar mer än timer på elementen, men jag har fått en sån härlig rytm där jag läser vid brasan med tända ljus fram till ~midnatt, sen sticker jag iväg som en pil och lagar matlådor, städar, diskar, slår på maskiner, skriver ut papper, duschar och allt. Sen kvällste och sova. Så himla skönt!

Vad tror ni att medelspotpriset för november kommer att landa på? Det går ju bara upp, upp, upp nu.... :nailbiting: Den enda trösten är att november snart är slut. Men sedan ska vi tampas med december....

Beror ju på huset. Är det välventilerat och torrt så är det nog mest människorna som får lida.
I vår bygdegård kräver försäkringsbolaget minst 14 grader inomhus.
Högre värme slå på när det ska hyras ut. Men en tid utan gäster så dras tempen nr. Det tar två dagar att få huset jämnvarmt.

De 14 graderna ska vara en garanti för att hälla mögel och frysskador borta.

Jag håller med om att ljus är supermysigt :) ! Dock tycker jag att de går åt snabbt hos mig. Jag har en ljusstake som tar tre ljus och som jag gärna tänder på bordet på kvällarna. Men det känns som om jag byter ljus (kronljus) nästan varje dag i den. Men tack för tipset om IKEA :) ! Jag ska köpa på mig ett par förpackningar, tror jag.
Jag brukar jobba på en julmarknad där jag haft ansvaret för de många ljusstakarna. Ett kronljus brinner normalt ca 8 timmar. Eller 6 beroende på sort. När vi stänger brukar et bara vara småstumpar kvar. så det gäller att tända dem i sista sekunden innan vi öppnar :)

Jag blev lite kränkt å Norrlands vägnar att de inte har lägre priser hela tiden (ok kanske inte lägre än två öre), mörkt och kallt och eländigt och ingen elpriskompensation. Och all vattenkraft och inga överföringsförluster.

Elpriskompensationen ska ju dock vara för året som har varit. Så OM nu SE1 och 2 skulle ha samma pris som 3 och 4 framöver lär ju de också kompenseras nästa gång om modellen är samma.

Ellevio har redan höjt. Greedflation är i full gång. Typiskt att Sverige inte kan sätta pristak på elbolagens vinster den 1 december som alla andra EU länder utan det måste vänta till tidigast i mars eftersom man tydligen måste ändra lagstiftningen. Heja Sverige och too bad för svenska konsumenter.

Från DN idag - så OTROLIGT klumpigt och korkat tänkt.... :arghh:

Försäkringskassan ska nu välja ut en bank som ska hantera utbetalningarna. Ingen bank i Sverige har dock total marknadstäckning.

– Alla som inte har ett konto i den bank vi upphandlar banktjänster av kommer att få en avi. Det är det enda sättet vi kan betala ut på, säger Fredrik Falk, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan.

Försäkringskassan ska nu välja ut en bank som ska hantera utbetalningarna. Ingen bank i Sverige har dock total marknadstäckning.

– Alla som inte har ett konto i den bank vi upphandlar banktjänster av kommer att få en avi. Det är det enda sättet vi kan betala ut på, säger Fredrik Falk, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan.
Fattar inte varför de inte valde samma lösning som sist, att elbolagen sköter det? :mad:

Men kan man inte ha ett konto registrerat för utbetalningar i en annan banks system? Många företag tex Folksam använder Swedbank för utbetalingar. Så jag har mitt konto i Länsförsäkringar registrerat i Swedbanks system så alla swedbank utbetalningsavier kommer direkt in på mitt konto i LF.

Men de kan ju betala ut alla ersättningar som ges via socialförsäkringssystemen till bankkonton utan att det spelar roll vilken bank man är kund hos. Hur kan det gå om det är omöjligt att göra?

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka