Energisparartråden

För min egen del är det total omställning som gäller.
Anläggningar med solceller på båda ställena och kompletterande med fler eldstäder.
Luftvärmepumparna har redan sänkt förbrukningen till tämligen låg men liter service på en och ett ev. byte till en effektivare tidigareläggs.

Hyresgästerna är rädda om sin varmhyra och duktiga på att sänka temperaturen när de inte är hemma och elda med gårdens ved när de är hemma.

Om det står i hyreskontraktet att det ingår värme och hushållsel, går det då att ändra? Eller måste hyresgästen samtycka?

Om det står i hyreskontraktet att det ingår värme och hushållsel, går det då att ändra? Eller måste hyresgästen samtycka?
Det går inte att ändra.
Då måste hyresvärden yrka på villkorsändring och ta det till Hyresnämnden.
Och där så vet man ju inte hur det går.
Hyresnämnden bedömer skälighet så det kan ju vara möjligt.

Jag har det inskrivet i hyresavtalet att jag med 3 månaders varsel kan ändra till kallhyra. Eller inget alls om att elen eller värmen skulle ingå. När det kontraktet skrevs så hade jag ingen separat mätare på det huset men det har jag nu. Den hyresgästen redigerade själv bort stycket om el ur avtalet. Där blev jag lurad. Men Hyresnämnden finns ju alltid. Nu så är just den hyresgästen mycket sparsam med el och vet hur man gör så det får vara som det är tills vidare.

I stora delar av landet finns det inga bankkontor att gå till för att sätta in pengarna.
Sist jag fick en avi så hänvisades man till att använda den i kassan på konsum, antingen för att betala sitt köp eller i mån av affärens tillgång på kontanter få ut det som pengar.
De belopp som det handlar om här lär ju ingen köpa mat för vid ett tillfälle och butikerna vägra att ge ut som kontanter.
Jag tror vi skulle få 700 kr, om ens det. Förbrukar väldigt lite el så är väl rimligt att vi får lite tillbaka.

Vattenfall klarar fortfarande inte av att leverera nätuppgifterna på min förbrukning sedan över 6 månader trots påstötningar från både min leverantör och mig. :banghead:

Hua, nästa vecka blir det kallare och de stänger tillfälligt O3 den 9/12 för ett planerat arbete på generatorn. Blir borta till minst 18/12. :nailbiting:

Jag ska bära in ved så jag kan elda i kaminerna.

Jag har en ytterdörr jag tänkte täcka med typ en gardin. Någon som gjort det? Vilken typ av gardin har ni köpt?
Jag har vadmal som hänger i hallen vid uppgången till trappen. Bara att klippa till rätt storlek utan sömnad och fästa med "sådana där klämmor som nyper fast tyget och kan dras på en skena". Enkelt att plocka loss tyget över sommaren. Det har tyngd och hänger stabilt, samtidigt som det är "dragtätt" och värmeisolerande. Sök på Harry Hedgren för bra urval av vadmal.

Jag har draperi, så är det för att dölja eller för att minska drag? Vill du minska draget så köp något tungt och tjockt. Mina draperier är uppsydda av snygga möbeltyger jag köpt i Egypten. :)

Bomullssammet eller tjock ulv ärg isolerar bäst om det är för värmens skull.

Jag har vadmal som hänger i hallen vid uppgången till trappen. Bara att klippa till rätt storlek utan sömnad och fästa med "sådana där klämmor som nyper fast tyget och kan dras på en skena". Enkelt att plocka loss tyget över sommaren. Det har tyngd och hänger stabilt, samtidigt som det är "dragtätt" och värmeisolerande. Sök på Harry Hedgren för bra urval av vadmal.
Google hjälpte mig att hitta "termogardiner". Vi får se hur bra de isolerar! I vår lilla stuga har vi fantastiska vackra dörrar, men de släpper in mycket kyla, så det skadar inte att försöka täta i alla fall!

Upplyftande 🙃

Bifogade filer

• AF8575C3-D8B4-4366-8C31-D7728C3E7AD2.webp
    AF8575C3-D8B4-4366-8C31-D7728C3E7AD2.webp
    12,5 KB · Visningar: 91
Jag har en ytterdörr jag tänkte täcka med typ en gardin. Någon som gjort det? Vilken typ av gardin har ni köpt?
Jag har en dragig oisolerad (fin!) gammal pardörr som jag täcker med fleecefiltar varje vinter. Hallen är inte mycket bredare än dörren så jag har satt upp en duschdraperistång mellan väggarna och sedan hänger filtarna från gardinringar med klämmor. Under vår och sommar byter jag till spetsgardiner... :)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård