Energisparartråden

Jag har en dragig oisolerad (fin!) gammal pardörr som jag täcker med fleecefiltar varje vinter. Hallen är inte mycket bredare än dörren så jag har satt upp en duschdraperistång mellan väggarna och sedan hänger filtarna från gardinringar med klämmor. Under vår och sommar byter jag till spetsgardiner... :)
Det är precis såna dörrar jag pratar om. Dock i stugan vi hyr ut, så jag har beställt riktiga gardiner så det blir snyggt också. :)

Men kul.... :cautious:

Sydsverige är det värst utsatta elområdet bland 50 områden som jämförts i Europa.

Det framgår i en rapport från europeiska systemoperatörernas samarbetsorganisation Entso-E, som P4 Malmöhus rapporterar om.

Elområde 4, som skåningarna befinner sig i, har minst installerad elproduktionskapacitet. Detta i förhållande till förväntad maximal användning, bland de 50 undersökta europeiska elområdena, enligt rapporten.

Aftonbladet

Men kul.... :cautious:

Sydsverige är det värst utsatta elområdet bland 50 områden som jämförts i Europa.

Det framgår i en rapport från europeiska systemoperatörernas samarbetsorganisation Entso-E, som P4 Malmöhus rapporterar om.

Elområde 4, som skåningarna befinner sig i, har minst installerad elproduktionskapacitet. Detta i förhållande till förväntad maximal användning, bland de 50 undersökta europeiska elområdena, enligt rapporten.

Aftonbladet

Här energisparar vi på! November var -48 % jämfört med förra året. Dock lite missvisande då november förra året hade ovanligt hög förbrukning av div anledningar. Men oavsett så hade det varit en rejäl minskning ändå.

Vårt timpris blev 127 öre jämfört med 152 som det hade varit med volymviktat. Inte jättestor skillnad men beror ju mycket på att det i början av månaden var så billigt och då inte så stor skillnad i ören mellan billigaste och dyraste timmarna.

Men precis! En elräkning på 12 000(om det här priset håller i sig) + kostnaden för elnätet får man väl helt enkelt tycka är rimlig om man valt bo i såhär långt upp i landet! :grin:
Den kostnaden är inte rimligt vare sig du bor i norr eller söder....

En intressant debattartikel på aftonbladet idag (just nu inte låst):
Nu talas det om elprisstödet som en allmosa från staten som vi alla ska vara tacksamma över när man lika gärna kan se det som en återbetalning av de orimligt höga priser vi betalar för el som är långt mycket billigare att producera. Banker får inte ta ut ockerränta. Men energibolag får tydligen ta ut ockerpriser.

De pengar som nu så småningom ska återgå till konsumenterna kommer inte från statskassan. De tas från de så kallade flaskhalsavgifterna som konsumenter betalat in till Svenska kraftnät och som har exploderat från några få miljarder årligen till över 60 miljarder kronor i år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...risstod-ar-inget-bidrag-utan-en-aterbetalning

Nu talas det om elprisstödet som en allmosa från staten som vi alla ska vara tacksamma över när man lika gärna kan se det som en återbetalning av de orimligt höga priser vi betalar för el som är långt mycket billigare att producera. Banker får inte ta ut ockerränta. Men energibolag får tydligen ta ut ockerpriser.

De pengar som nu så småningom ska återgå till konsumenterna kommer inte från statskassan. De tas från de så kallade flaskhalsavgifterna som konsumenter betalat in till Svenska kraftnät och som har exploderat från några få miljarder årligen till över 60 miljarder kronor i år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...risstod-ar-inget-bidrag-utan-en-aterbetalning
Fast det är inte elbolagen som tar ut ockerpriser utan det handlar om tillgång och efterfrågan på elbörsen i Europa. När det är brist stiger priserna och våra politiker som lovade runt men håller tunt höjer dessutom skatten trots att staten tjänar miljarder på hushållen.

Frälsaren vindkraft var en falsk profet, i vinter kommer det att eldas med mer olja än på flera decennier. Tyskarna ökar kolkraften igen efter att ha lagt ner 30 kärnkraftverk och planerar tydligen att montera ner en hel vindpark för att kunna bryta mer kol.

Allt går inte att skylla på Putin och kriget, våra kära politiker har satt oss i sitsen att marknaden skulle frälsa oss och det skulle byggas mer produktion när priserna steg men det går inte att ha en marknad när spelreglerna hela tiden ändras och ingen vågar investera i miljardprojekt utan garantier.

Öresundsverket med en kapacitet på 450 MW såldes förra året till Asien då det inte var lönsamt att driva vidare men hade varit en stor hjälp nu och likaså nedläggningen av två reaktorer i Ringhals som är rena skandalen. Först kosta på ombyggnader för miljarder för att sedan stängas ner utan att ersätta med någon annan planerbar produktion är förutom huvudlöst så rent nationalekonomiskt idiotiskt och rena förräderiet mot alla boende i område 3 och 4 som nu får ta smällen för politikernas lekstuga och bristande ansvar.

Fast det är inte elbolagen som tar ut ockerpriser utan det handlar om tillgång och efterfrågan på elbörsen i Europa. När det är brist stiger priserna och våra politiker som lovade runt men håller tunt höjer dessutom skatten trots att staten tjänar miljarder på hushållen.

Frälsaren vindkraft var en falsk profet, i vinter kommer det att eldas med mer olja än på flera decennier. Tyskarna ökar kolkraften igen efter att ha lagt ner 30 kärnkraftverk och planerar tydligen att montera ner en hel vindpark för att kunna bryta mer kol.

Allt går inte att skylla på Putin och kriget, våra kära politiker har satt oss i sitsen att marknaden skulle frälsa oss och det skulle byggas mer produktion när priserna steg men det går inte att ha en marknad när spelreglerna hela tiden ändras och ingen vågar investera i miljardprojekt utan garantier.

Öresundsverket med en kapacitet på 450 MW såldes förra året till Asien då det inte var lönsamt att driva vidare men hade varit en stor hjälp nu och likaså nedläggningen av två reaktorer i Ringhals som är rena skandalen. Först kosta på ombyggnader för miljarder för att sedan stängas ner utan att ersätta med någon annan planerbar produktion är förutom huvudlöst så rent nationalekonomiskt idiotiskt och rena förräderiet mot alla boende i område 3 och 4 som nu får ta smällen för politikernas lekstuga och bristande ansvar.
Men läste du artikeln också? I den skyller man verkligen inte bara på Putin och kriget. Tvärtom.

Men läste du artikeln också? I den skyller man verkligen inte bara på Putin och kriget. Tvärtom.
Ja, men det är som sagt inte bolagen som tar ut ockerpriserna utan politikerna som satt oss i skiten. De har dessutom tillåtit några få bolag, numera med utländska ägare, äta upp flera mindre utan att säga ifrån så konkurrensen snedvrids och vinsterna går ut ur landet. Vad har vi ett konkurrensverk för om det inte sköter sitt jobb?

Jag har insett att det drar under dörren till uteplatsen och runt hela ytterdörren (trots att det är nästan nytt hus). Märkte det när jag jobbade hemma och det drog runt fötterna från uteplatsens dörr och det blev varmare om jag la yogamattan hoprullad längs undersidan av dörren.

Så jag funderar på att sy mig en ylletax att lägga vid ytterdörren, yogamattan kan ligga vid uteplatsdörren i vinter med tänkte jag och den har ju fått ett sammetsdraperi som kan vara för också.

Vi har skaffat gardiner och jag kan inte bestämma mig för om det är varmare att ha dem fördragna, trots att vissa täcker elementet, eller inte. Och funderar över draperi vid ytterdörren, min man tyckte surt att det var lättare att kolla isoleringen runt dörren :) (han har nog rätt).

Elementet avstängt i sovrummet och dörren dit stängd har vi för det mesta, gillar inte att sova varmt.

Hur länge kan man lämna tvätt i en tvättmaskin utan att den blir äcklig?
Upptäckte att det drar under altandörren på mitt hus med, byggt i april i år. När det var minusgrader mätte vi temperaturen vid dörren till 13-14 grader och det blåste in i hörnet på ena dörren. Kallt golv ett par meter från den värsta dörren. Felanmälde det, en kom och tittade men sen hände inget mer. Jag har nu satt en extra tätningslist på ett ställe och kommer eventuellt byta ut de tätningslister som sitter pga de jag köpte verkar göra det mer tätt än de lister som sitter där.

Varför skulle man tycka det var rimligt? Jag menar vem påstår det?

Nej, det var uttryckt med hög grad av ironi. Jag tycker elstödet är felaktigt utformat. Exakt var man bor ska inte påverka, inte heller hur mycket man förbrukar (förra årets elstöd blev ju jättefel för många i norra Sverige med bundna priser). Det borde hellre ha utformats som ett framtida högkostnadsskydd, baserat på vad varje person betalar för elen. Det borde inte vara så svårt att ordna?

Nej, det var uttryckt med hög grad av ironi. Jag tycker elstödet är felaktigt utformat. Exakt var man bor ska inte påverka, inte heller hur mycket man förbrukar (förra årets elstöd blev ju jättefel för många i norra Sverige med bundna priser). Det borde hellre ha utformats som ett framtida högkostnadsskydd, baserat på vad varje person betalar för elen. Det borde inte vara så svårt att ordna?
De ville inte ha skydd för framtida förbrukning det var väldigt tydligt. Inget som naggar elsparincitamenten eller som får marknadsmekanismerna att spåra ur fick lanseras.

Vadå falsk profet? Tack och lov för vindkraften säger jag, så fort det är blåsigt ett par dagar här i Skåne droppar elpriset rejält. Var det inte på minus till och med för någon vecka sedan tack vare vinden. Utan vindkraft hade vi haft ett rejält högre snittpris.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka