Energisparartråden

Fast om de producerar under 95% av tiden är det ju inte en enorm variation. Däremot när det under några dagar blåser så jäkla mycket att den lilla vindkraft vi har trycker ner priserna på el i elområde 4 till bara ett par ören/kWh, ja DET varierar såklart. Men utan dessa dagar med sjukt mycket vind och vindkraft hade vi som sagt haft ett jäkligt dyrare snittpris, de här dagarna varje månad drar ner snittet bra mycket. Så vindkraft HAR impact idag, men givetvis kan vindkraft aldrig utgöra baskraft på så sätt som vissa andra energislag. Men det säger ju ingen heller. Eller du påstår ju det i Agenda-debatten men kan inte hänvisa till länk och tidpunkt när "företrädare" säger det.
Jag fortsätter att påstå det efter att ha sett en debatt som jag nu inte kan hitta. Det var en debatt i två delar på SVT, vardera ca 1 timme, placerat i god tid innan valet, där första delen handlade om energiproduktion, där det var politiker på ena sidan och inbjudna vetenskapliga experter på en sida bänken. Ingen annan som minns vilken debatt jag menar? De företrädare som var där, var de partierna valde att skicka. Det var inte partiledare hos något parti.

Vindkraft är bra och vi kan utnyttja den ännu mycket mer om vi frigör vattenkraft som balanskraft genom att tillföra mer annan baskraft. Sen kommer också en liten del av förbrukningen vara sådan som med hjälp av lagring på olika sätt (bland annat i slutförbrukare som i elbilar) kan hantera den kaotiska effekttillgången. Men den ersätter inte den typ av kraft som kärnkraft (och vattenkraft) utgör, hur mycket vindkraft vi än installerar - istället är installationen av mer vindkraft nästan helt beroende av att det finns mer kärnkraft (och framförallt vattenkraft) att tillgå.

Jag fortsätter att påstå det efter att ha sett en debatt som jag nu inte kan hitta. Det var en debatt i två delar på SVT, vardera ca 1 timme, placerat i god tid innan valet, där första delen handlade om energiproduktion, där det var politiker på ena sidan och inbjudna vetenskapliga experter på en sida bänken. Ingen annan som minns vilken debatt jag menar? De företrädare som var där, var de partierna valde att skicka. Det var inte partiledare hos något parti.

Vindkraft är bra och vi kan utnyttja den ännu mycket mer om vi frigör vattenkraft som balanskraft genom att tillföra mer annan baskraft. Sen kommer också en liten del av förbrukningen vara sådan som med hjälp av lagring på olika sätt (bland annat i slutförbrukare som i elbilar) kan hantera den kaotiska effekttillgången. Men den ersätter inte den typ av kraft som kärnkraft (och vattenkraft) utgör, hur mycket vindkraft vi än installerar - istället är installationen av mer vindkraft nästan helt beroende av att det finns mer kärnkraft (och framförallt vattenkraft) att tillgå.
Mitt fetade - ingen påstår ju det?!

Jag vet vilken debatt du menar men min uppfattning av vad som sades är inte riktigt i samma som din tolkning. Jag minns exempelvis att forskarna sa att det inte är möjligt att återstarta de gamla kärnkraftverken och att inga privata aktörer idag vill bygga ny kärnkraft, men det bemöttes inte alls av de partier som också gick till val på det.

Det är ändå sällan de står still. Vattenfall, med Sveriges största landbaserade vindkraftpark som faktiskt är belägen i Norrland, är stilla i snitt 5% per år enligt Vattenfall själva (8,65 dagar per år motsvarar det). Det är bättre än kärnkraften just nu va ;)
Det blåser alltså tillräckligt 95% av tiden enligt dem själva, och sånt jäkla problem med ”beläggningar” som du verkar vilja få det till verkar det ju inte vara.

Oavsett, jag förespråkar absolut inte bara vindkraft. Men de är en del i lösningen, liksom de flesta andra energislag.
Då är du dåligt uppdaterad för vindkraften i norr står och har stått i princip stilla senaste tiden pga is på vingarna. Du vet, när det är vinter och kallt så bildas is både på flygplansvingar och vingarna på vindkraftverk, bägge delarna är farliga. Just nu är vindkraftens bidrag hela 14,2 % av produktionen = 3186 MW. Den totala förbrukningen är på 21210 MW och då har vintern knappt börjat.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Då är du dåligt uppdaterad för vindkraften i norr står och har stått i princip stilla senaste tiden pga is på vingarna. Du vet, när det är vinter och kallt så bildas is både på flygplansvingar och vingarna på vindkraftverk, bägge delarna är farliga. Just nu är vindkraftens bidrag hela 14,2 % av produktionen = 3186 MW. Den totala förbrukningen är på 21210 MW och då har vintern knappt börjat.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Just nu säger ju ingenting om snittet över ett år, vilket var det Vattenfall hänvisade till.

De oplanerade stoppen på kärnkraftverken är fler än de planerade, så kärnkraften är ganska opålitlig den med. Som när Oskarshamn 3 stoppade 19-27 feb 2022 och vi förlorade 1,4 GigaW i ett svep. De oplanerade stoppen har bara blivit fler och längre med tiden dessutom.

Och på temat opålitlighet så snittar svensk kärnkraft på 80% drift (gissar lägre i år då pga diverse stopp..). Förr stod ju kärnkraften för ca 50% av Sveriges energi men det gör den inte längre idag, 2021 var det 31% (vindkraft 17%) och 2022 får vi se vad den landar på.

Just nu säger ju ingenting om snittet över ett år, vilket var det Vattenfall hänvisade till.

De oplanerade stoppen på kärnkraftverken är fler än de planerade, så kärnkraften är ganska opålitlig den med. Som när Oskarshamn 3 stoppade 19-27 feb 2022 och vi förlorade 1,4 GigaW i ett svep. De oplanerade stoppen har bara blivit fler och längre med tiden dessutom.
O3 har haft två oplanerade stopp i år, revisionen i somras var planerad och kommande stopp är planerat. Hur många fler oplanerade stopp i år känner du till? R4 fick inte sin planerade återstart utan jobbet blev förlängt, visserligen inte enligt plan men eftersom det aldrig startade så är det inte ett oplanerat stopp utan en oplanerad förlängning. Tillgängligheten på svensk kärnkraft ligger på över 80%, då är revisionerna medräknade.

Och på temat opålitlighet så snittar svensk kärnkraft på 80% drift (gissar lägre i år då pga diverse stopp..). Förr stod ju kärnkraften för ca 50% av Sveriges energi men det gör den inte längre idag, 2021 var det 31% (vindkraft 17%) och 2022 får vi se vad den landar på.
Att kärnkraften står för mindre än 50% beror på nedläggningarna, inte pga några oplanerade stopp eller revisioner. Den nedlagda produktionen har inte heller ersatts med någon ny elproduktion i område 3 och 4 vilket vi har våra politiker att tacka för.

Att kärnkraften står för mindre än 50% beror på nedläggningarna, inte pga några oplanerade stopp eller revisioner. Den nedlagda produktionen har inte heller ersatts med någon ny elproduktion i område 3 och 4 vilket vi har våra politiker att tacka för.
Ja det är inte pga stoppen. Men ett stopp idag på en reaktor får större påverkan än ett stopp på en reaktor för tio år sedan, eftersom det fanns mer kärnkraft då. Och det verkar ju inte byggas någon ny kärnkraft snart så vi får förhålla oss till att både planerade och oplanerade stopp idag får en mycket större påverkan och ger en osäkrare tillgänglighet än förr.

Ja det är inte pga stoppen. Men ett stopp idag på en reaktor får större påverkan än ett stopp på en reaktor för tio år sedan, eftersom det fanns mer kärnkraft då. Och det verkar ju inte byggas någon ny kärnkraft snart så vi får förhålla oss till att både planerade och oplanerade stopp idag får en mycket större påverkan och ger en osäkrare tillgänglighet än förr.
Kruxet är att vi kommer inte få någon ny vindkraft i område 3 och 4 heller på överskådlig tid (> 10 år), så vill regeringen göra något får de sätta fart. Tydligen var papperna på ett R5 och R6 redan inlämnade för många år sedan men allt lades på is/stoppades av de rödgröna. Om det är möjligt så borde det kunna snabba på processen. Att börja bränna ännu mer olja eller som tyskarna satsa på kolkraften igen accelererar klimatförändringarna.

P.S. Det var inte forskarna som sa att det inte går att starta de nedlagda verken i Ringhals igen utan det kommer från Ringhals själva. D.S.

O3 har haft två oplanerade stopp i år, revisionen i somras var planerad och kommande stopp är planerat. Hur många fler oplanerade stopp i år känner du till? R4 fick inte sin planerade återstart utan jobbet blev förlängt, visserligen inte enligt plan men eftersom det aldrig startade så är det inte ett oplanerat stopp utan en oplanerad förlängning. Tillgängligheten på svensk kärnkraft ligger på över 80%, då är revisionerna medräknade.
Jag skrev att de oplanerade stoppen blir fler och längre.
Oskarshamn har mellan 2015-2021 haft 5-30 dagars oplanerade stopp varje år. 2022 inte inräknat i statistiken.
Ringhals 3: 80 dagar stängt 2020 och 78 dagar 2021.
Ringhals 4: 48 dagar 2020, 3 dagar 2021. Katastrofrekord 2022.

Det enda som ordnat till sig är Forsmark, som hade stora problem 2015-2018 med månadslånga stopp på de olika reaktorerna varje år. Nu har de hämtat upp statistiken med bara några dagar stopp/år och mest delstopp.

Var hittar du att snittet är över 80%?

Jag skrev att de oplanerade stoppen blir fler och längre.
Oskarshamn har mellan 2015-2021 haft 5-30 dagars oplanerade stopp varje år. 2022 inte inräknat i statistiken.
Ringhals 3: 80 dagar stängt 2020 och 78 dagar 2021.
Ringhals 4: 48 dagar 2020, 3 dagar 2021. Katastrofrekord 2022.

Det enda som ordnat till sig är Forsmark, som hade stora problem 2015-2018 med månadslånga stopp på de olika reaktorerna varje år. Nu har de hämtat upp statistiken med bara några dagar stopp/år och mest delstopp.

Var hittar du att snittet är över 80%?
Lägger till att detta är enbart de oplanerade stoppen, inte de planerade underhålls-stoppen, ifall det var otydligt.

Fast inte jämförbart med andra kraftslag. I somras postade jag en graf om hur det sett ut senaste året. Tillskottet från vindkraft har en enorm variation som vi helt saknar styrning av. Sverige börjar nå gränsen av hur mycket installerad vindkraft vi kan ha i förhållande till snabbt reglerbar vattenkraft så länge det inte sker några tekniksprång med vätgaslagring eller hydrolagring, vilket är många år bort.

Det vi behöver är kraft som är stabil när tillgången på övriga kraftslag är liten. Det implicerar att man behöver en på/av-knapp som är styrd av saker man kan besluta om. Helst snabbt och träffsäkert (fyllda vattenmagasin är så himla bra) men även långsamt och ganska oträffsäkert är bättre än att förlita sig på vädergudarna.

Jag är inte emot nyetablering av vindkraft, men det är inte den typen av produktion vi är i skriande behov av mer av.

Kan vi koppla på och av kärnkraften med en knapp när den inte behövs?

Edit: Jag är mot kärnkraft men känner mig väldigt tveksam till utländska ägare (Kina et al) som äger en så viktig samhällsfunktion som energi.

Kan vi koppla på och av kärnkraften med en knapp när den inte behövs?
Yes, det är så den funkar, fast man måste planera långt i förväg när knappen ska av/på och respektera de begränsningar som finns i av/på-mönstret. Man ser lätt hur väsensskilt det är genom att titta på grafen över vindkraftsproduktion och kärnkraftsproduktion som Svenska Kraftnät tillhandahåller.

Kärnkraft är planerbar. Vindkraft är att köpa en lott och hoppas att det blåser

P.S. Det var inte forskarna som sa att det inte går att starta de nedlagda verken i Ringhals igen utan det kommer från Ringhals själva. D.S.
Såvitt jag vet så går det inte att "återstarta" Ringhals reaktorer för de finns inte där. byggnaderna är ett tomt skal. Finns ingen härd.

Är det inte Barsebäck Sverige stängde mycket pga Danmarks åsikter att det låg för nära Köpenhamn? Det har inte ändrats, så isof behöver det byggas ett nytt från grunden någon annanstans längre från Danmark.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur