Jag fortsätter att påstå det efter att ha sett en debatt som jag nu inte kan hitta. Det var en debatt i två delar på SVT, vardera ca 1 timme, placerat i god tid innan valet, där första delen handlade om energiproduktion, där det var politiker på ena sidan och inbjudna vetenskapliga experter på en sida bänken. Ingen annan som minns vilken debatt jag menar? De företrädare som var där, var de partierna valde att skicka. Det var inte partiledare hos något parti.Fast om de producerar under 95% av tiden är det ju inte en enorm variation. Däremot när det under några dagar blåser så jäkla mycket att den lilla vindkraft vi har trycker ner priserna på el i elområde 4 till bara ett par ören/kWh, ja DET varierar såklart. Men utan dessa dagar med sjukt mycket vind och vindkraft hade vi som sagt haft ett jäkligt dyrare snittpris, de här dagarna varje månad drar ner snittet bra mycket. Så vindkraft HAR impact idag, men givetvis kan vindkraft aldrig utgöra baskraft på så sätt som vissa andra energislag. Men det säger ju ingen heller. Eller du påstår ju det i Agenda-debatten men kan inte hänvisa till länk och tidpunkt när "företrädare" säger det.
Vindkraft är bra och vi kan utnyttja den ännu mycket mer om vi frigör vattenkraft som balanskraft genom att tillföra mer annan baskraft. Sen kommer också en liten del av förbrukningen vara sådan som med hjälp av lagring på olika sätt (bland annat i slutförbrukare som i elbilar) kan hantera den kaotiska effekttillgången. Men den ersätter inte den typ av kraft som kärnkraft (och vattenkraft) utgör, hur mycket vindkraft vi än installerar - istället är installationen av mer vindkraft nästan helt beroende av att det finns mer kärnkraft (och framförallt vattenkraft) att tillgå.