Fick info från ett bolag idag, de beräknar att en villa med årsförbrukning på 20 000 kw/h kommer få en räkning på ca 20 000 kr i januari.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi fattar ingenting..bytte till bergvärme i somras, och visst har förbrukningen gått ner men fortfarande hög förbrukning på saker utöver värmepumpen. Tex i november var det totalt 1500 kwh, enligt värmepumpen förbrukade den knappt 500. Vad är de andra 1000 då?! Huset är från 2006 med normal utrustning i kök (köket är från 2015) osv.
Jaa bara svårt att veta vilken ände vi ska börja i..golvvärme i badrummet har bara varit på sista typ 2 veckorna och gjorde ingen större skillnad i förbrukning ser det ut som i appen.. handdukstorken är på på lägsta alltid, den kan vi kolla!Det är "bara" att börja kolla effekt på olika apparater ni använder ofta och räkna efter.
De mest oväntade energislukare kan vara skyldiga.
Har ni t.ex eluppvärmd golvvärme i badrummet? Det drar mycket el.
En handdukstork som stod på dygnet runt visade sig dra oväntat mycket hos oss.
Varmvattnet värms ju delvis av bergvärmepumpen men också en varmvattenberedare. Den har vi ju funderat på, behövs den? Vad drar den osv. Men de som installerade bergvärmen tyckte inte att den skulle vara så pass mycket bov att man skulle ta bort den.Förutom eluppvärmd golvvärme så hur värms varmvattnet?
Har ni någon avfuktare, fläkt eller värmeslinga i grunden som står och går?
Vad för bolagFick info från ett bolag idag, de beräknar att en villa med årsförbrukning på 20 000 kw/h kommer få en räkning på ca 20 000 kr i januari.
Ett bolag jag arbetar med. Nej, det har inget med att binda avtal medVad för bolag
Tillägg och hur kan de säga det det beror väl delvis eller till och med till största del på vädret och vad som händer i omvärlden
Tycker de luktar lite skrämselpropaganda för att man ska binda sitt elpris
Jo fast så blir det ju ifall nuvarande priser håller i sig. Räknar med en elräkning från 12 000 upp till 20 000, men det kan till och med bli värre om det går riktigt illa.Vad för bolag
Tillägg och hur kan de säga det det beror väl delvis eller till och med till största del på vädret och vad som händer i omvärlden
Tycker de luktar lite skrämselpropaganda för att man ska binda sitt elpris
Fick info från ett bolag idag, de beräknar att en villa med årsförbrukning på 20 000 kw/h kommer få en räkning på ca 20 000 kr i januari.
Vattenfall: "Effekt mäts i enheten watt (W). Det står ofta på elektriska apparater hur stor effekt de har. För att få fram hur mycket energi som en viss apparat använder så multiplicerar du effekten med tiden du använder apparaten. Tiden mäts i timmar (h). Energi = Effekt x tid. En dammsugare kan exempelvis ha en effekt på 600 W, en mobilladdare 5 W.
Räkneexempel:
Om du dammsuger en halvtimme med en dammsugare som har effekten 600 watt så har du använt 600 x 0,5 = 300 Wh eller 0,30 kWh. Med ett elpris på 1,50 kr per kWh kostar denna dammsugning dig 45 öre.
Om din TV har effekten 90 W och står på fyra timmar per dag förbrukar du 90 x 4 = 360 Wh eller 0,36 kWh till en kostnad av 54 öre.
En laddare till mobiltelefonen med effekten 5 watt som används i 2 timmar använder 5 x 2 = 10 Wh eller 0,01 kWh. Med ett elpris på 1,50 kr per kWh blir kostnaden 1,50 öre."
Så kolla era grejer och räkna efter vad det är som drar el.
Vi fattar ingenting..bytte till bergvärme i somras, och visst har förbrukningen gått ner men fortfarande hög förbrukning på saker utöver värmepumpen. Tex i november var det totalt 1500 kwh, enligt värmepumpen förbrukade den knappt 500. Vad är de andra 1000 då?! Huset är från 2006 med normal utrustning i kök (köket är från 2015) osv.
Det är tufft nu. Problemet för egen del är att trots att bekvämligheten suger, så finns ändå inte pengar att bekosta den el som skulle driva över den bekvämlighetsgränsen. Så det som finns råd till är att frysa mer än vanligt, dra in på alla utgifter och försöka elda på i hög takt med den ved som jag försökt dra in, klyva och torka under året.Idag fick jag ge upp och höja värmen på bergvärmepumpen. -6 och blåst har under natten sänkt innertemperaturen till 16 grader. Där passerade vi gränsen för vad jag är bekväm med.
Huset är byggt -64, värms med bergvärme. Nya fönster och dörrar men det drar genom väggarna. Tilläggsisolering hade varit trevligt men lever på halv sjukersättning/50% jobb så det ryms inte i budgeten.
Jag har bundet elavtal på ca 54 öre men har Eon som nätägare och de höjer avgifterna hela tidenDet är tufft nu. Problemet för egen del är att trots att bekvämligheten suger, så finns ändå inte pengar att bekosta den el som skulle driva över den bekvämlighetsgränsen. Så det som finns råd till är att frysa mer än vanligt, dra in på alla utgifter och försöka elda på i hög takt med den ved som jag försökt dra in, klyva och torka under året.
Det hade varit fantastiskt om ekonomin hade varit bättre och man hade kunnat investera i olika mer effektiva lösningar tidigare, eller att man kunde byggt monetära buffertar eller om elavtalen inte hade runnit ut under året och man inte hade varit så jäkla dum så man tänkte att 1,50 kr per kWh (4-5 gånger så mycket som avtalet som gick ut) på flerårsavtal måste ju bli åtminstone en del billigare under sommaren.
Och ändå. Att bo i ett fritt land utan krig med en stabil försörjning av el och livsmedel.
(Jag tänker att bergvärme ändå är ekonomiskt effektiv jämfört med andra alternativ.)
Motorvärmare, torktumlare, datorer har vi inte. Tvättmaskinen går några gånger i veckan, diskmaskinen varje dag men kan inte se några direkta toppar i Greenly-appen utan jag tolkar staplarna som att det är något som går hela tiden. Sänkte badrumsgolvvärmen och stängde av handdukstorken och staplarna gick ner mot kvällen så ska se om det verkar hålla i sig..Motorvärmare (värsting)
Torktumlare (värsting)
Dusch (duscha mer sällan hemma, gör det på jobb/gym/badhus)
Tvättmaskin
Golvvärme, handdukstork etc
Köra diskmaskinen ofta
Ha kraftfulla datorer igång dygnet runt
Etc
Vi har också Eon som nätägare men annat elbolag som leverar själva elen. Vår elräkning kosta mindre en vad själva nätavgiften gjorde den här månaden. Glad att vi bytt bort dem som leverantörer numera.Jag har bundet elavtal på ca 54 öre men har Eon som nätägare och de höjer avgifterna hela tiden
Än så länge har jag råd att höja tempen på blåsiga dagar som tur är men försöker spara för framtiden.
Ja själva elen har jag också i ett annat bolag. Den delen var knappt en tredjedel av räkningen från Eon.Vi har också Eon som nätägare men annat elbolag som leverar själva elen. Vår elräkning kosta mindre en vad själva nätavgiften gjorde den här månaden. Glad att vi bytt bort dem som leverantörer numera.
Fast nu måste jag fråga då jag inte förstår, vad är det som gör att de kommer få en räkning på 20k i januari?Fick info från ett bolag idag, de beräknar att en villa med årsförbrukning på 20 000 kw/h kommer få en räkning på ca 20 000 kr i januari.