Energisparartråden

Fast nu måste jag fråga då jag inte förstår, vad är det som gör att de kommer få en räkning på 20k i januari?
Man betalar per månad i en villa?

För att elpriset blir runt 5 kr + skatt och avgifter per kWh och en förbrukning på 3500 kWh i december är ganska normal i ett sådant fall för en kylig december? Och därutöver betalar man sin fasta kostnad och rörliga kostnad för elnätet. Och ja, man brukar betala per månad i efterskott.

För att elpriset blir runt 5 kr + skatt och avgifter per kWh och en förbrukning på 3500 kWh i december är ganska normal i ett sådant fall för en kylig december? Och därutöver betalar man sin fasta kostnad och rörliga kostnad för elnätet. Och ja, man brukar betala per månad i efterskott.
Ah okej, tack!

Allvetande Buke... Jag vet att jag kan fråga bolaget med men klockan är efter deras öppettider.
MEN, kan man flytta med elavtalet man har om man flyttar eller måste man byta ?
Flytten är inom område 3 och leverentören levererar el på den tilltänkta adressen.

Första räkningen för elen i lägenheten kom idag. 52 kwh känns lite för bra för att vara sant. Förvisso bodde jag inte i lägenheten på heltid första veckan. Men kanske kan jag lyxa till det med golvvärme i badrummet de fåtal timmar jag ska duscha? 2,4 kr/kwh kostade det i november. Oklart vad vi har för avtal, så december kanske ligger på 8 kr?

Allvetande Buke... Jag vet att jag kan fråga bolaget med men klockan är efter deras öppettider.
MEN, kan man flytta med elavtalet man har om man flyttar eller måste man byta ?
Flytten är inom område 3 och leverentören levererar el på den tilltänkta adressen.
Det beror på, du har inte rätt att ta det med dig vid en flytt men om de är hyggliga så går det att göra. Du får helt enkelt fråga i morgon

Det beror på, du har inte rätt att ta det med dig vid en flytt men om de är hyggliga så går det att göra. Du får helt enkelt fråga i morgon
Ja, det är ett bättre svar. Man måste byta avtal men nuvarande leverantör är såklart fria att ingå ett nytt avtal på samma villkor om de anser att det är en bra idé även denna nya dag. Men avtalet är knutet till anläggningen, så nytt avtal blir det ändå.

Suck alltså, värme ingår i avgiften ändå har jag en bit under 16 hemma. Elementen är tja, ljumma. Ska kanske ta kontakt med förvaltaren imorgon.

Vindkraft är grymt bra när det rör sig i atmosfären. Nu när både kärnkraft och vattenkraft ska upp i produktion från söndag kväll och med denna vind, samtidigt som temperaturen hoppar upp lite, får vi hoppas på rejält lägre priser. Gärna väldigt låga så att mina redan förbrukade 750 kWh i december också faller i pris som en sten mot botten.

8C417C9F-33A5-4B98-8A01-14DA028BBBD0.webp

Vindkraft är grymt bra när det rör sig i atmosfären. Nu när både kärnkraft och vattenkraft ska upp i produktion från söndag kväll och med denna vind, samtidigt som temperaturen hoppar upp lite, får vi hoppas på rejält lägre priser. Gärna väldigt låga så att mina redan förbrukade 750 kWh i december också faller i pris som en sten mot botten.

Visa bifogad fil 108126
Håller tummarna för lägre priser.... :)

Stjäl tråden för en elfråga. Jag har ett mindre hus, ca 75 kvm. Eluppvärmt, nya fönster och dörrar men isoleringen lämnar nog lite att önska.
Jag är ofta borta i veckorna, 4-5 dagar i sträck. Är det lönt att dra ner värmen till 10-12 grader de dagar jag är borta, eller drar det bara mer el att få upp värmen igen när jag kommer hem? Hur länge ska jag vara borta för att det ska vara värt att sänka värmen?

Stjäl tråden för en elfråga. Jag har ett mindre hus, ca 75 kvm. Eluppvärmt, nya fönster och dörrar men isoleringen lämnar nog lite att önska.
Jag är ofta borta i veckorna, 4-5 dagar i sträck. Är det lönt att dra ner värmen till 10-12 grader de dagar jag är borta, eller drar det bara mer el att få upp värmen igen när jag kommer hem? Hur länge ska jag vara borta för att det ska vara värt att sänka värmen?
Ja, det är mycket lönt. Men 10-12 kan vara i lägsta laget, 14-15 bättre för husets skull. Även så kort tid som 8 timmar är värt att sänka på, men inte alls lika mycket ”sparande”.

Om du har timmätning så kan du också snabbt kolla hur det påverkar, det är himla bra med den snabba feedbacken på åtgärder.

Att sänka med en grad sparar 5 procent av värmekostnaden är en tumregel. Så kan du knata ned 3-4 grader sådär 50 procent av tiden så hägrar 10 procent lägre förbrukning för uppvärmningen.

Motorvärmare, torktumlare, datorer har vi inte. Tvättmaskinen går några gånger i veckan, diskmaskinen varje dag men kan inte se några direkta toppar i Greenly-appen utan jag tolkar staplarna som att det är något som går hela tiden. Sänkte badrumsgolvvärmen och stängde av handdukstorken och staplarna gick ner mot kvällen så ska se om det verkar hålla i sig..

Tack för tips!
Trasig frys?
Jag hittade att frysen hos mina hyresgäster hade gått sönder just på elförbrukningen.

Trasig frys?
Jag hittade att frysen hos mina hyresgäster hade gått sönder just på elförbrukningen.
Ja det är ju nåt sånt vi funderar på..vitvarorna är ju inte gamla, men kan ju hända ändå? Hur tar man reda på det? Iofs..vi har en sån elmätare för eluttag, kanske skulle plugga in den..om vi hittar eluttaget hehe

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka