Energisparartråden

Ja det är ju nåt sånt vi funderar på..vitvarorna är ju inte gamla, men kan ju hända ändå? Hur tar man reda på det? Iofs..vi har en sån elmätare för eluttag, kanske skulle plugga in den..om vi hittar eluttaget hehe
Ja använd elmätaren för eluttag.
Jag såg det ju på frysen när jag åkte dit för att kolla vad som var fel.

A nyfikenhet, hur läser man siffrorna? Hur mycket el drar den? Max 1,65 kW/timme, eller är det inte alls vad det betyder, kanske??
20221217_143639.webp

Jo,det är korrekt uppfattat. Max effekt som den förbrukar.
Undrar hur man bäst kan ta reda på vad den förbrukar om man, t.ex., har den inställd på 18 grader en dag när det är -1 grad utomhus? Det finns ju ingen kontakt där man kan sätta en mätare.... Det låter ju verkligen inte som den på något vis går på max, utan den sitter där och surrar lite försynt ovanför mitt huvud.... :) Vi experimenterar nu eftersom så många har sagt att det är bättre och energismartare att låta den stå på. Men jag tycker att det är lite krångligt att utvärdera experimentet!

Såg elkostnaden i fredags (-15 grader ute). 709 kr :bag: för en enda dag.

Vi måste byta fönster. Jag tror vi kan spara en del el på det. Minska uppvärmningskostnaderna en del.

Annars vet jag inte vad vi ska göra.. Har ca 18 grader inne, lägre vill jag inte gå av såväl hälso- som komfortskäl.

Vi måste byta fönster. Jag tror vi kan spara en del el på det. Minska uppvärmningskostnaderna en del.

Annars vet jag inte vad vi ska göra.. Har ca 18 grader inne, lägre vill jag inte gå av såväl hälso- som komfortskäl.
Har ni kollat alla tätningslister på fönstren om de är bra eller ni kan spara på att byta dem.
Rullgardin eller liknande på natten kan göra mycket också.

Har ni kollat alla tätningslister på fönstren om de är bra eller ni kan spara på att byta dem.
Rullgardin eller liknande på natten kan göra mycket också.
Det går inte öppna fönstren, de är i så dåligt skick.
Rullgardiner är också ogörbart i dagsläget tyvärr. 18 fönster liksom..

Har du samma tenperatur på natten, eller kan du tänka dig att låta tempen sjunka medans du sover? Är värmen på om huset är tomt?

Har du samma tenperatur på natten, eller kan du tänka dig att låta tempen sjunka medans du sover? Är värmen på om huset är tomt?
Vi har bergvärme. Det är ett jäkla meck att hålla på att höja och sänka värmen. Och ska huset värmas upp måste ju pumpen jobba hårdare. Huset är sällan tomt heller för den delen.

Det går inte öppna fönstren, de är i så dåligt skick.
Rullgardiner är också ogörbart i dagsläget tyvärr. 18 fönster liksom..
Spika upp såna billiga byggfiltar framför fönstrerna de kallaste dagarna?. Två spikar och en lina emellan så slipper ni spika flera gånger.
Byggfiltar kostar typ 50kr styck och varje filt räcker till dubbla lager på flera fönster.

Du kan sätta fönsterremsor på insidan. Det hjälper om det drar pga. dåliga lister.
Menar klassiska pappersremsor med vattenlösligt klister som man hade till innanfönster förr.
Vet inte om det är så mycket från just kanterna det drar. Det är kallras deluxe från hela fönstret.. Men visst, det skulle säkert göra lite skillnad.

Ni som kan mycket om mycket: Vad kan man göra i investeringsväg som är lika bra som solceller ungefär? Vindkraft i liten skala verkar inte alls lika bra/lönsamt, ej heller batterier till solcellsparken... Har jag missat något man borde satsa på?

Det ser bra ut för mitt "värmepumpsexperiment" :up: ! Den har stått på nu i flera dagar på lägsta temperatur (dvs 18 grader) och puttrat. Nu när det är "varmt" ute (dvs 3-5 plusgrader) stiger vi upp till ca 17 grader OCH (nästan viktigast av allt ;) !) förbrukningen ser än så länge MYCKET rimlig ut. Vi har eldat morgon och kväll - en 3-4 timmar i taget - men idag skippar jag morgoneldningen.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka