Energisparartråden

Tätningslister är bytta
Har en termometer som står i fönstret och en termometer som sitter på väggen det skiljer tre grader det tycker jag är i mesta laget

Det känns som att det drar mellan fönster och vägg framförallt under fönstret
Då låter det som att det kanske är anslutningen mellan karm och vägg som är dålig, snarare än fönstren. Isolering som sjunkit ihop eller glipar?

Ja, alltså jag menade ju inte permanent som i för alltid utan permanent som i hela tiden under vintersäsongen... :D
Man gör som man vill, menar inte att argumentera.
Men poängen med billiga filtar, hängda på två spik och snöre emellan är att det är billigt, kan användas till annat senare och framförallt att det går jättefort att ta upp och ned (om man lämnar snöret) Så att man kan ta bort filtarna om man är hemma på helgen eller om det blir varmare periodvis. Hela poängen var att det går snabbt för att slippa blockera fönster permanent.

Men jag menar inte att tjata om att folk ska ha filtar, man väljer ju själv om man orkar lägga ett par minuter på att ta ner filt i vardagsrummet när man kommer hem eller om man hellre betalar extra. Om man har råd att välja.

Ja jag tror boven är dåligt isolerat runt fönsterna
Men när jag ändå ska göra fasaden funderar jag över fönster och treglas vs tvåglas vs isolerglas osv
Fönsterna behöver ju fixas till kittet släpper på utsidan
Norrdelen av huset är kall och på sommaren varm
Ska bli väldigt spännande att se hur mycket isolering det finns under panelen faktiskt

Man gör som man vill, menar inte att argumentera.
Men poängen med billiga filtar, hängda på två spik och snöre emellan är att det är billigt, kan användas till annat senare och framförallt att det går jättefort att ta upp och ned (om man lämnar snöret) Så att man kan ta bort filtarna om man är hemma på helgen eller om det blir varmare periodvis. Hela poängen var att det går snabbt för att slippa blockera fönster permanent.

Men jag menar inte att tjata om att folk ska ha filtar, man väljer ju själv om man orkar lägga ett par minuter på att ta ner filt i vardagsrummet när man kommer hem eller om man hellre betalar extra. Om man har råd att välja.
Det är inget fel på filtar alls. Jag täcker ju mina dörrar med fleecefiltar... :)

Ja, alltså jag menade ju inte permanent som i för alltid utan permanent som i hela tiden under vintersäsongen... :D
Och jag tänker som just de kallaste dagarna. Är det en simpel lösning att göra är det simpelt att ta bort. Dessutom kan det vara smart att ta bort vid fönstren vid soliga dagar iaf hos oss värmer det ordentligt soliga dagar.

Det beror på vad du har att kombinera med.
Och på när du förbrukar mest el.
Min sambo förbrukar mest el på sommaren då campingen är igång.
Vi bor också där det blåser enormt mycket så ett litet vindkraftverk ligger i planen.
Det snurrar ju även när det är mörkt och när elledningarna blåser ner så att vi kan få ström även då. Anläggningen har Ö-drift.
Vi bor inte så blåsigt att det lönar sig riktigt, återbetalningstid på investering kanske 30-40 år eller så. Ö-drift med vindsnurra & ytterligare solceller är dock ett alternativ vi klurar lite på. Men det är mer för själva backup funktionen vid ev störningar av nätet och egentligen inte ekonomiskt rimligt...

Vem vill bo så? Vem vill betala 700kr i elräkning om dagen? Smaken är som baken. Den som har råd att betala oavsett kan ju välja. Personen ifråga t.ex. betalar gärna extra för fri sikt genom sina 18 orenoverade fönster och det är väl en lika rimlig sak att lägga pengar på som något annat.
Eller så har man ett fast pris på sitt avtal.

SÅ många gånger i år har jag varit lycklig över att bo litet... :) Det hjälper verkligen förbrukningen att bara ha knappt 70 kvm att värma upp. Jag tror att det var delvis därför vårt hus inte såldes särskilt snabbt - de flesta vill inte bo så här pyttelitet...i alla fall inte fram tills nu... :D

Just idag orkar jag inte sitta i mörker med en skrivbordslampa utan har även taklampan på. Tyvärr inte LED. Känner mig syndig.

Angående fönsterbyte, vi bytte våra femtio år gamla fönster i höstas. De var usla, några av dem hade vi skruvat fast själva fönstret i karmen på för de stod och skallrade vid vind, typ alltid då vi bor på en slätt. Tidigare på vintrarna hade vi fjärrvärmen inställd på 22 grader men hade 19 grader i huset, i år har vi fjärrvärmen på 19 grader men har 21 i huset, så nog har bytet haft en väsentligt effekt. skulle kunna tänka mig att sänka mer men värmen är underdimensionerad på källarplanet så då blir det för kallt där. (Ett sovrum och mitt kontor) känns som kontraproduktivt i dessa dagar att slå igång ett elelement för att sänka fjärrvärmen…

Mitt tips som redan nämnts är gardiner gardiner gardiner, tjocka gardiner på skenor som lätt kan dras för och tillbaka

Och betala 4 kr per kWh i ett år? Eller 3 kr i flera år?

Fastprisavtal har ett utgångsdatum. När den dagen kommer gäller nya villkor oavsett om man hade fast pris eller inte.
Jag lider verkligen med dom som har avtal som går ut nu eller gick ut tidigare och inte kunde binda.
Sedan finns det dom som inte ville binda.
Jag sa till en bekant redan i mars när dom började prata om höga elpriser i höst och vinter.
Men han ville inte binda och betala dyrt för elen under sommaren.
Kan säga att han ångrar sig djupt. Speciellt när dom har gård och massa djur.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka