Det beror väl på vad det kostar en? Mår man dåligt av det så bör man inte göra alltför mycket som påverkar ens egen hälsa negativt, men om det inte gör en själv något så är det väl bra att göra vad man kan? Jag hade t ex inte haft något problem alls med att täcka för mina fönster nattetid, om det varit relevant för mig.
Vad menar du är överdrivet och vad menar du med "omständigheter"? Behöver vi inte spara el? Finns det ingen risk för bortkoppling och räkningar som folk och företag har svårt att betala?
Alltså jag började med att förespråka filtar på fönsterna för att spara el. Men jag vill absolut inte dra det så långt att det kan tolkas som
osolidariskt att inte täcka sina fönster med filtar i vinter. Då kan det väl lika gärna vara osolidariskt att ha häst, eller att ha bil eller tja, vad som helst egentligen?
Som jag har förstått det är det inte svenska elkonsumenter som drivit upp elpriserna i Sverige utan det är internationella handelsregler. Kanske kan elpriset minska en aning om alla sparar el men i det stora hela så kommer någon annan använda mer el om jag sparar.
Det blir liksom att sila mygg och svälja kameler.
Här kunde jag skrivit en lång harang om hur våra kläder, möbler och teknik produceras och hur det i många fall leder till ond bråd död, förgiftad natur och att folk får leva på villkor vi aldrig skulle acceptera. Och vilka vi egentligen borde vara solidariska med i vår konsumtion. Men det blir nog OT så jag får nöja mig med att det där om att sila mygg och svälja kameler.
De som nu kallar folk osolidariska för att de t.ex. inte har filtar på fönsterna tyckte tidigare att det var osolidariskt att åka kollektivtrafik eller ha sociala behov under pandemin. Tänk på hemtjänstpersonalen och de äldre liksom. Jag känner några som jobbar inom hemtjänsten och ingenting har blivit bättre för dem, eller de äldre, nu, tvärt om. Om den där solidariteten var ärligt menad hade man väl gjort något åt de stora och uppenbara problemen. Men nu har vi nya problem och ska vara solidariska med elnätet istället.
Min poäng är att de som nu gapar om att det är osolidariskt att upprätthålla det som vanligtvis räknas som grundläggande svensk standard är på det stora hela knappast mer måna om solidaritet än andra de är bara mer måna om att hänga med i de senaste moralfrågorna. (Obs generalisering, menar inget om specifika personer, detta inlägg hade blivit en hel avhandling om jag skulle försöka nyansera detta svåra ämne)
(Med "omständigheter" menar jag bara nuvarande situation. Och ja det finns problem och risker med elsituatioenn men det finns andra problem och andra risker och man kanske inte ska kräva av andra att de prioriterar att bry sig om exakt samma risker och problem som en själv. )
Edit: Givetvis bör man spara om det inte innebär något negativt för en själv! Men för mig handlar det till 99.99% om att spara på naturresurser och inte speciellt mycket om solidaritet med andra konsumenter.