Energisparartråden

Ni som kan mycket om mycket: Vad kan man göra i investeringsväg som är lika bra som solceller ungefär? Vindkraft i liten skala verkar inte alls lika bra/lönsamt, ej heller batterier till solcellsparken... Har jag missat något man borde satsa på?
Det beror på vad du har att kombinera med.
Och på när du förbrukar mest el.
Min sambo förbrukar mest el på sommaren då campingen är igång.
Vi bor också där det blåser enormt mycket så ett litet vindkraftverk ligger i planen.
Det snurrar ju även när det är mörkt och när elledningarna blåser ner så att vi kan få ström även då. Anläggningen har Ö-drift.

Spika upp såna billiga byggfiltar framför fönstrerna de kallaste dagarna?. Två spikar och en lina emellan så slipper ni spika flera gånger.
Byggfiltar kostar typ 50kr styck och varje filt räcker till dubbla lager på flera fönster.
Men vem vill bo så? Jag skulle aldrig vilja ha tjocka filtar hängande i mina fönster. Yttedörren skulle jag kunna tänka mig om det vore kris. Men jag har så jag kan sätta dit en extra dörr till min ytterdörr. Dock har vi så varmt inne så det behövs inte.

Det beror på vad du har att kombinera med.
Och på när du förbrukar mest el.
Min sambo förbrukar mest el på sommaren då campingen är igång.
Vi bor också där det blåser enormt mycket så ett litet vindkraftverk ligger i planen.
Det snurrar ju även när det är mörkt och när elledningarna blåser ner så att vi kan få ström även då. Anläggningen har Ö-drift.
Ö-drift? Vad är det?

Men vem vill bo så? Jag skulle aldrig vilja ha tjocka filtar hängande i mina fönster. Yttedörren skulle jag kunna tänka mig om det vore kris. Men jag har så jag kan sätta dit en extra dörr till min ytterdörr. Dock har vi så varmt inne så det behövs inte.
Dörrarna har jag filtar innanför. Det tycker jag inte är något problem alls faktiskt... :) Men mina fönster skulle jag inte heller vilja täcka för permanent.

Vem vill bo så? Vem vill betala 700kr i elräkning om dagen? Smaken är som baken. Den som har råd att betala oavsett kan ju välja. Personen ifråga t.ex. betalar gärna extra för fri sikt genom sina 18 orenoverade fönster och det är väl en lika rimlig sak att lägga pengar på som något annat.

Nu funderar jag på om jag ska byta fönster på norrsidan? Den sidan ska renoveras till våren byta fasad och det ska bli spännande att se hur isolerat det är runt fönsterna för det känns som om det blåser rakt in när det blåser från norr
Fönsterna är i ok skick men jag tror kanske de läcker väldigt mycket? De är tvåglas från 1991 så kanske inte speciellt eneergieffektiva?

Nu funderar jag på om jag ska byta fönster på norrsidan? Den sidan ska renoveras till våren byta fasad och det ska bli spännande att se hur isolerat det är runt fönsterna för det känns som om det blåser rakt in när det blåser från norr
Fönsterna är i ok skick men jag tror kanske de läcker väldigt mycket? De är tvåglas från 1991 så kanske inte speciellt eneergieffektiva?
Har de fungerande tätningslister?
Om kylan kommer från drag så går det att åtgärda med bättre tätning. Funktionen försämras rätt mycket om det är otätt.
Om det är kyla som går igenom glasrutan trots bra lister både mot karm och mellan rutorna så bör det inte kännas som det blåser, bara som att det är kyligare nära rutan.

Blåser det runt fönsterkarmen eller blåser det där fönstret ligger emot karmen? Är det det senare kan det göra underverk att byta gummilisterna.

Dörrarna har jag filtar innanför. Det tycker jag inte är något problem alls faktiskt... :) Men mina fönster skulle jag inte heller vilja täcka för permanent.
Permanent vore väl att överdriva! Tiden går fort, snart är det sommar :) Räcker väl att täcka dem när det är som kallast och/eller när man inte är hemma?

Har de fungerande tätningslister?
Om kylan kommer från drag så går det att åtgärda med bättre tätning. Funktionen försämras rätt mycket om det är otätt.
Om det är kyla som går igenom glasrutan trots bra lister både mot karm och mellan rutorna så bör det inte kännas som det blåser, bara som att det är kyligare nära rutan.
Tätningslister är bytta
Har en termometer som står i fönstret och en termometer som sitter på väggen det skiljer tre grader det tycker jag är i mesta laget

Blåser det runt fönsterkarmen eller blåser det där fönstret ligger emot karmen? Är det det senare kan det göra underverk att byta gummilisterna.
Det känns som att det drar mellan fönster och vägg framförallt under fönstret

Jag är inget stort fan av fönsterbyte utan jag hade nog satsat på att täta ordentligt där vid renoveringen. Om man ändå ska renovera allt kanske man inte förstår så mycket ifall man försöker tejpa igen under fönsterna för att stoppa draget?

Tätningslister är bytta
Har en termometer som står i fönstret och en termometer som sitter på väggen det skiljer tre grader det tycker jag är i mesta laget

När ex och jag strippade ner kök och matrum till stockarna så hittade vi en massa dålig isolering runt fönsterna som gammal lump mm. Vi rev bort skiten och isolerade med lindrev istället och byggde upp innerväggarna på nytt. Stor förbättring, så ska ni ändå byta fasaden så kanske det räcker med att se över hur det är isolerat runt fönsterna och renovera dem beroende på skick istället för att byta ut.

Vem vill bo så? Vem vill betala 700kr i elräkning om dagen? Smaken är som baken. Den som har råd att betala oavsett kan ju välja. Personen ifråga t.ex. betalar gärna extra för fri sikt genom sina 18 orenoverade fönster och det är väl en lika rimlig sak att lägga pengar på som något annat.
Det är litet osolidarisk med elnätet faktiskt.
Vi har råd att värma hela huset men gör inte det för att spara el på Nationell nivå.

Jag har ett hus med fönster från 1800-talet som kopplades till 2-glas på 40-talet.
Huset är tilläggsisolerat 1985 och mycket lätt att hålla varmt.
Jag tror inte på att byta fönster som är hela för att spara värme.
Jag tror på att tilläggsisolera.
Min sambos hus är från före 1850 och har fönster från 60-talet, det är tilläggsisolerat både utanpå och inuti.
Det är så energisnålt att nya fönster inte kan tillföra någon nämnvärd skillnad.
Även om dessa fönster är fula på det huset.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka