Energisparartråden

Men de kan ju betala ut alla ersättningar som ges via socialförsäkringssystemen till bankkonton utan att det spelar roll vilken bank man är kund hos. Hur kan det gå om det är omöjligt att göra?
Mycket bra fråga. Av någon anledning ska de nu upphandla banktjänster.... Det gick bra med vilket bankkonto som helst när man fick ersättning för karensdag under pandemin också, minns jag.

Men kan man inte ha ett konto registrerat för utbetalningar i en annan banks system? Många företag tex Folksam använder Swedbank för utbetalingar. Så jag har mitt konto i Länsförsäkringar registrerat i Swedbanks system så alla swedbank utbetalningsavier kommer direkt in på mitt konto i LF.
Samma för mig

Fattar inte varför de inte valde samma lösning som sist, att elbolagen sköter det? :mad:
Då skulle utbetalningen gälla för samma period som den beräknades på, så det gick att göra som ett enkelt avdrag på fakturan.

Nu ska det beräknas på en period och sedan betalas ut för en annan period, och då ska pengarna ibland ges till en annan kund (om fastigheten bytt ägare under tiden).
Gissar att det inte går att göra lika enkelt på samma sätt inom befintligt fakturasystem /ordinarie kundhantering.

För min egen del är det total omställning som gäller.
Anläggningar med solceller på båda ställena och kompletterande med fler eldstäder.
Luftvärmepumparna har redan sänkt förbrukningen till tämligen låg men liter service på en och ett ev. byte till en effektivare tidigareläggs.

Hyresgästerna är rädda om sin varmhyra och duktiga på att sänka temperaturen när de inte är hemma och elda med gårdens ved när de är hemma.

För egen del så har vi kallställt 3 rum och kommer att elda mera i kakelugnarna.
Ev. Så kallställer vi även salen, men sambon sitter där och jobbar så den värmen påverkar lönsamheten.

Jag bor mitt emot en skola och alla tidigare år har det funnits adventsljusstakar i varje fönster under december. Men nu är det helt nedsläckt. Lite synd eftersom det lyste upp fint i decembermörkret.

Då skulle utbetalningen gälla för samma period som den beräknades på, så det gick att göra som ett enkelt avdrag på fakturan.

Nu ska det beräknas på en period och sedan betalas ut för en annan period, och då ska pengarna ibland ges till en annan kund (om fastigheten bytt ägare under tiden).
Gissar att det inte går att göra lika enkelt på samma sätt inom befintligt fakturasystem /ordinarie kundhantering.
Jag fick dels avdrag och dels som en utbetalning direkt in på mitt konto.

Min tanke var att nu är regeringen bytt... 😉😉😉
Så nu ska vi få en check som vi ska betala för att lösa in mot kontanter och sen betala för att få in på kontot. Om vi ens har tillgång till att få ut så mycket kontanter på en gång, eller ett bankkontor att sätta in pengarna hos (som hanterar kontanter).

Låter som en 30 år gammal lösning!

Så nu ska vi få en check som vi ska betala för att lösa in mot kontanter och sen betala för att få in på kontot. Om vi ens har tillgång till att få ut så mycket kontanter på en gång, eller ett bankkontor att sätta in pengarna hos (som hanterar kontanter).

Låter som en 30 år gammal lösning!
Du sätter in avin direkt på din egen bank.
Men det kan kosta 45:-.

Jag fick dels avdrag och dels som en utbetalning direkt in på mitt konto.
Ja, det varierar mellan bolagen om de hanterar en kreditfaktura genom att göra en utbetalning eller lägger det som tillgodo på kommande räkningar.

Jag menade att själva sättet att peta in det i systemet gick att göra som en enda post på månadsfakturan som är enkel att automatisera till X kronor gånger de kWh som faktureras på samma sätt som t.ex. energiskatten läggs på.

Du sätter in avin direkt på din egen bank.
Men det kan kosta 45:-.
I stora delar av landet finns det inga bankkontor att gå till för att sätta in pengarna.
Sist jag fick en avi så hänvisades man till att använda den i kassan på konsum, antingen för att betala sitt köp eller i mån av affärens tillgång på kontanter få ut det som pengar.
De belopp som det handlar om här lär ju ingen köpa mat för vid ett tillfälle och butikerna vägra att ge ut som kontanter.

I stora delar av landet finns det inga bankkontor att gå till för att sätta in pengarna.
Sist jag fick en avi så hänvisades man till att använda den i kassan på konsum, antingen för att betala sitt köp eller i mån av affärens tillgång på kontanter få ut det som pengar.
De belopp som det handlar om här lär ju ingen köpa mat för vid ett tillfälle och butikerna vägra att ge ut som kontanter.
Nej det blir ju betydligt större summor för dem som bor med eluppvärmning.
Men en mindre lägenhet?

Vilka delar av landet saknar helt bankkontor?
Liksom inget alls.

ICA är f.ö. en bank också.

Nej det blir ju betydligt större summor för dem som bor med eluppvärmning.
Men en mindre lägenhet?

Vilka delar av landet saknar helt bankkontor?
Liksom inget alls.

ICA är f.ö. en bank också.
Det ska ju inte var ett bankkontor vilket som helst utan rätt bank.
Länge sedan folk slutade byta bank i takt med att kontoren för deras bank på deras ort stängdes, vem vet vilket kontor som försvinner nästa gång. Dessutom ska man kunna passa de få timmarna det är öppet. Ungefär alla jag känner betraktar numera banker som något som man helt enkelt inte har fysisk kontakt med.

Trodde ICA fungerade efter kontorslös modell. Gör de sådant som att sätta in pengar från avi på konto ute i butik? I så fall kan det ju vara värt att bara skaffa ett konto för det syftet.

Beroende på vilken sorts avi och inte om det är ett större belopp...

Men det var mest en sidospårskommentar...
Vi behöver inte reda ut detaljer om det i den här tråden. Det praktiska hänger ändå på att det först ska beslutas vem som ska stå för hanteringen.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka