Såg nån tråd på Facebook där folk typ tävlar om vem som kan ha lägst temp hemma, typ 9-12 grader inne. Det kan väl inte vara bra för huset eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror ju på huset. Är det välventilerat och torrt så är det nog mest människorna som får lida.Såg nån tråd på Facebook där folk typ tävlar om vem som kan ha lägst temp hemma, typ 9-12 grader inne. Det kan väl inte vara bra för huset eller?
Jag lider inte. Men som du säger beror det på huset, eller snarare vilka åtgärder en tar för fukten.Beror ju på huset. Är det välventilerat och torrt så är det nog mest människorna som får lida.
Det beror på hur det är byggt och med vilka material. Jag har ett gammalt hus som utan problem går att kallställa och låta frysa ner till utetemperatur under vintern. Har både stått helt tomt och använts som fritidshus innan jag flyttade in.Såg nån tråd på Facebook där folk typ tävlar om vem som kan ha lägst temp hemma, typ 9-12 grader inne. Det kan väl inte vara bra för huset eller?
Greenely ville ha 111,40 öre per kWh i snittpris på timpris för min förbrukning och volymvägt med Skellefteå Kraft blev 107,20 öre per kWh. Totalt inkl moms och allt. Fast då är det också 12,50 öre per kWh i rabatt med Skellefteå Kraft som försvinner i vår, så då vänds fördelen….Oktober. 1044 kWh (-51 procent från förra året)
Volymvägd faktura med rabatt : 1119 kr
Timprisavtal med Greenely skulle kostat : 1232 kr
Volymvägd utan rabatterna skulle kostat: 1294 kr
Slutsats: Så länge man kan få bra rabatt på rörligt volymvägt så slår det för min del timprisavtalet - men skulle rabatten upphöra så vänder det lite åt andra hållet.
Men ingen anledning att just nu byta.
Vi förbrukade 424 kWh under Okt månad. Ändå ganska bra jobbat, då har vi haft luftluftpumpen på emellanåt. Den går inte att ha på hela tiden för det blir sjukt varmt då, olidligt varmt. Några timmar/dag räcker så håller det sig behagligt till nästa dag. Blir spännande att se hur Dec-februari blir. Nu är det +12 här utomhus så inte direkt kallt än.
Kan du inte bara ställa ner värmen på den? Pumpen är inställd på en måltemperatur som den jobbar för att nå. När den når den temperaturen drar den ner på "fläkten" eller stänger av sig. Temperatursensorn sitter normalt sett på innedelen på väggen där det kanske inte är samma temperatur som i rummet, så därför kan man behöva prova sig fram till vilken måltemperatur som är lagom. Vår pump står nu på 18 eller 19 grader men vi har nog ca 22 grader i rummet.Vi förbrukade 424 kWh under Okt månad. Ändå ganska bra jobbat, då har vi haft luftluftpumpen på emellanåt. Den går inte att ha på hela tiden för det blir sjukt varmt då, olidligt varmt. Några timmar/dag räcker så håller det sig behagligt till nästa dag. Blir spännande att se hur Dec-februari blir. Nu är det +12 här utomhus så inte direkt kallt än.
18 grader. Men det blir typ 22-23 grader inomhus efter max en timme. Hemskt varmt.Men vad har ni pumpen inställd på för temperatur om det bir olidligt varmt?
18 grader. Men det blir typ 22-23 grader inomhus efter max en timme. Hemskt varmt.
Så....hur kan det vara att elpriserna har varit låga i flera veckor?? Minskad efterfrågan pga en mild höst, eller vad??
Det just nu låga elpriset går nog hand i hand med att naturgaspriset är för tillfället extremt lågt, om vi pratar under Ukraina-kriget.
Visa bifogad fil 104095
Detta är vårt fönster just nu kl 14 som i princip ligger i skugga dygnet runt. Vi har akvarier i huset så min första tanke var att det var på insidan. Men Nix. Det är på utsidan. Och det har inte regnat det senaste dygnet. En kan säga att det är fuktigt ute.
Milt väder. Plus att det har regnat och blåst, vilket är bra för vindkraftverken etc.Så....hur kan det vara att elpriserna har varit låga i flera veckor?? Minskad efterfrågan pga en mild höst, eller vad??
Milt väder idag förklarar inte varför vi hade höga elpriser i augusti med ännu mildare väder.Milt väder. Plus att det har regnat och blåst, vilket är bra för vindkraftverken etc.
Jag kollar elpriset varje dag och det är stor skillnad om det blåser mycket ute eller om det inte gör det. Typ 100 öre skillnad.Milt väder idag förklarar inte varför vi hade höga elpriser i augusti med ännu mildare väder.
Större delen av Europa har idag en och samma elmarknad, och därmed ett rätt synkat elpris.
Därför följer våra svenska elpriser marknadens förväntan om de gaspriser som Europa ska få betala framöver.