Energisparartråden

Såg nån tråd på Facebook där folk typ tävlar om vem som kan ha lägst temp hemma, typ 9-12 grader inne. Det kan väl inte vara bra för huset eller?
Det beror på hur det är byggt och med vilka material. Jag har ett gammalt hus som utan problem går att kallställa och låta frysa ner till utetemperatur under vintern. Har både stått helt tomt och använts som fritidshus innan jag flyttade in.

Oktober. 1044 kWh (-51 procent från förra året)

Volymvägd faktura med rabatt : 1119 kr
Timprisavtal med Greenely skulle kostat : 1232 kr
Volymvägd utan rabatterna skulle kostat: 1294 kr

Slutsats: Så länge man kan få bra rabatt på rörligt volymvägt så slår det för min del timprisavtalet - men skulle rabatten upphöra så vänder det lite åt andra hållet.

Men ingen anledning att just nu byta.

Oktober. 1044 kWh (-51 procent från förra året)

Volymvägd faktura med rabatt : 1119 kr
Timprisavtal med Greenely skulle kostat : 1232 kr
Volymvägd utan rabatterna skulle kostat: 1294 kr

Slutsats: Så länge man kan få bra rabatt på rörligt volymvägt så slår det för min del timprisavtalet - men skulle rabatten upphöra så vänder det lite åt andra hållet.

Men ingen anledning att just nu byta.
Greenely ville ha 111,40 öre per kWh i snittpris på timpris för min förbrukning och volymvägt med Skellefteå Kraft blev 107,20 öre per kWh. Totalt inkl moms och allt. Fast då är det också 12,50 öre per kWh i rabatt med Skellefteå Kraft som försvinner i vår, så då vänds fördelen….

Vi förbrukade 424 kWh under Okt månad. Ändå ganska bra jobbat, då har vi haft luftluftpumpen på emellanåt. Den går inte att ha på hela tiden för det blir sjukt varmt då, olidligt varmt. Några timmar/dag räcker så håller det sig behagligt till nästa dag. Blir spännande att se hur Dec-februari blir. Nu är det +12 här utomhus så inte direkt kallt än.

Förbrukat oktober: 1254kwh. Rekordlite för den månaden sen vi flyttade in. I norra Sverige måste man helt enkelt köra värme, vi har minusgrader de flesta nätterna nu, även dagtid. Lägre än såhär kommer jag nog aldrig få i oktober, om det inte skulle råka bli ännu varmare ett annat år.

Vi förbrukade 424 kWh under Okt månad. Ändå ganska bra jobbat, då har vi haft luftluftpumpen på emellanåt. Den går inte att ha på hela tiden för det blir sjukt varmt då, olidligt varmt. Några timmar/dag räcker så håller det sig behagligt till nästa dag. Blir spännande att se hur Dec-februari blir. Nu är det +12 här utomhus så inte direkt kallt än.

Men vad har ni pumpen inställd på för temperatur om det bir olidligt varmt?

Kan du inte bara ställa ner värmen på den? Pumpen är inställd på en måltemperatur som den jobbar för att nå. När den når den temperaturen drar den ner på "fläkten" eller stänger av sig. Temperatursensorn sitter normalt sett på innedelen på väggen där det kanske inte är samma temperatur som i rummet, så därför kan man behöva prova sig fram till vilken måltemperatur som är lagom. Vår pump står nu på 18 eller 19 grader men vi har nog ca 22 grader i rummet.

Obs. Viktigt att pumpen är inställd på heat och inte auto, annars kommer den använda el för att kyla rummet om den råkar värma lite för mycket eller om solen ligger på.

18 grader. Men det blir typ 22-23 grader inomhus efter max en timme. Hemskt varmt.

Antagligen sitter pumpens sensor på ett ställe där det är kallare än i rummet, så att pumpen tror att det är kallare än vad det är. Är det tex kanske otätt vid kanalen ut till utedelen?

Börjar ana att vissa höjer för att alla höjer och sen ”skyller” på ökade kostnader.
Tex stallhyra. Stallägaren satte in en mätare, stallet drar 1 kwh per kväll.
Hos oss alltså. Ja en ökning pga priset men inte så saftigt som jag trodde.

Detta är vårt fönster just nu kl 14 som i princip ligger i skugga dygnet runt. Vi har akvarier i huset så min första tanke var att det var på insidan. Men Nix. Det är på utsidan. Och det har inte regnat det senaste dygnet. En kan säga att det är fuktigt ute.

Det behöver inte bli mer kondens för att luften är fuktigare. Utan det handlar om temperaturkillnader. Om rutan är kallare en luften kommer luften kylas av i kontakt med rutan och eftersom kallare luft inte kan innehålla så mycket vatten som varmare luft måste vatten lämna luften och hamnar då på rutan.

Ju bättre isolerade fönster desto mindre värme läcker ut till utsidan av fönstret och desto oftare får man kondens på utsidan, framförallt i skuggigt läge.

I en bil blir det imma på vindrutans insida. Inte för att luften är fuktigare inne än ute utanför att luften blir varmare i bilen när du gpr in och så bildas vattendroppar i mötet med den kalla rutan. Värmer du upp rutan med fläkten upphör kondensen att bildas. Inte för att du torkat luften i bilen utanför att rutan inte är kallare än luften.
Det är därför det är effektivast att rikta värmefläkten mot rutan när du har imma i bilen jämfört med att rikta den in mot bilen.

Men jag säger att det är fuktigt ute om det blir massa kondens överallt även om jag vet att det är mer fukt i luften när det är varmt.

Man mäter ju fuktighet i både absolut och relativ luftfuktighet. 100% relativ luftfuktighet är när luften är mättad. 100% relativ luftfuktighet innebär mycket mindre vatten i luften på höst och vinter jämfört med sommar.

Milt väder. Plus att det har regnat och blåst, vilket är bra för vindkraftverken etc.
Milt väder idag förklarar inte varför vi hade höga elpriser i augusti med ännu mildare väder.

Större delen av Europa har idag en och samma elmarknad, och därmed ett rätt synkat elpris.
Därför följer våra svenska elpriser marknadens förväntan om de gaspriser som Europa ska få betala framöver.

Milt väder idag förklarar inte varför vi hade höga elpriser i augusti med ännu mildare väder.

Större delen av Europa har idag en och samma elmarknad, och därmed ett rätt synkat elpris.
Därför följer våra svenska elpriser marknadens förväntan om de gaspriser som Europa ska få betala framöver.
Jag kollar elpriset varje dag och det är stor skillnad om det blåser mycket ute eller om det inte gör det. Typ 100 öre skillnad. ;)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka