Energiska hästar.

M

m0rphene

Jag vet inte hur vi ska göra med dem. Vi kan inte rida så mycket eftersom marken inte tillåter detta, det är halt och hårt och dessutom väääldigt kallt ute. Vi har knappt ridigt något sen snön kom.

Vi hade bestämt oss att vi skulle rida idag, vilket jag senare kom att ångra.
När vi skulle hoppa upp på dem så slet sig Joyz och for som ett skott ut mot friheten medans jag och Evelina var tvugna att försöka hålla tillbaka våra hästar som också ville springa iväg.
När vi äntligen fått fast busen och fick oss opp så tog det bara 5-10 min innan dom fick fnatt och skulle iväg i 120 km/tim. Ben och människor flög överallt, och jag kämpade med Sommar Jäntan som också skulle rusa efter busfröna som hade skitkul.

Vi har inte tillgång till någon manege eller ridbana, transporeten blev sluten på travet för några veckor sedan. Vi kan inte longera eftersom då skulle dom få seperationsångest och då skulle de också bli kaos. Vi riskerar våra liv och hästarna om vi rider.
De känns väldigt hopplöst vid det här laget:(

Har ni några förlag hur man skulle kunna "rasta" dom lite? :confused:
 
Sv: Energiska hästar.

Vi hade bestämt oss att vi skulle rida idag, vilket jag senare kom att ångra.
När vi skulle hoppa upp på dem så slet sig Joyz och for som ett skott ut mot friheten medans jag och Evelina var tvugna att försöka hålla tillbaka våra hästar som också ville springa iväg.
När vi äntligen fått fast busen och fick oss opp så tog det bara 5-10 min innan dom fick fnatt och skulle iväg i 120 km/tim. Ben och människor flög överallt, och jag kämpade med Sommar Jäntan som också skulle rusa efter busfröna som hade skitkul.

Vi har inte tillgång till någon manege eller ridbana, transporeten blev sluten på travet för några veckor sedan. Vi kan inte longera eftersom då skulle dom få seperationsångest och då skulle de också bli kaos. Vi riskerar våra liv och hästarna om vi rider.
De känns väldigt hopplöst vid det här laget:(

Har ni några förlag hur man skulle kunna "rasta" dom lite? :confused:

Jaga runt dem i hagen en stund innan ni rider. De blir ganska fort lugna och fina efter lite snö-jogging.
 
Sv: Energiska hästar.

Jaga runt dem i hagen en stund innan ni rider. De blir ganska fort lugna och fina efter lite snö-jogging.


Men det är så stenigt i hagen, och halt på vissa ställen också. Men annars ett väldigt bra alterntaiv!:idea:
 
Sv: Energiska hästar.

Men det är så stenigt i hagen, och halt på vissa ställen också. Men annars ett väldigt bra alterntaiv!:idea:

Finns det verkligen ingenstans ni kan longera eller tömköra lite ? Det behöver bara vara 10-15 minuter. Om ni har två hästar med er håller de sig lugnare.
 
Sv: Energiska hästar.

Då lämnar vi en ensam och då kommer den gråta blod och förstöra hagen/stallet.
 
Sv: Energiska hästar.

Eftersom ni inte kan göra något med dem verkar det som de är lite dåligt uppfostrade ?

Tips är tömkörning, promenad, longering eller jaga dem i hagen ..
 
Sv: Energiska hästar.

Dåligt uppfostrade för att dom är pigga?

Tömkörning kan vi nog göra :D Tack!
 
Sv: Energiska hästar.

ouppfostrade?
travhästar som är vana daglig hård träning som sedan vilar pga. skada & den andra som sällskap, det är inte dålig uppfostran utan ett naturligt beteende att de blir sjövilda då de stått :smirk:
 
Sv: Energiska hästar.

Då lämnar vi en ensam och då kommer den gråta blod och förstöra hagen/stallet.

Det tyder på dålig uppfostran, ja.:crazy: Även om hästen är pigg ska den kunna bete sig.
Kan hästarna stå själva i t.ex. transporten, kan de travköras själva?
:confused:
I allmänhet tycker jag ju att just travhästar brukar vara bättre än ridhästar just på hanteringen, eftersom de hanteras och reser omkring mycket redan från att de är små.
 
Sv: Energiska hästar.

Det tyder på dålig uppfostran, ja.:crazy: Även om hästen är pigg ska den kunna bete sig.
Kan hästarna stå själva i t.ex. transporten, kan de travköras själva?
:confused:
I allmänhet tycker jag ju att just travhästar brukar vara bättre än ridhästar just på hanteringen, eftersom de hanteras och reser omkring mycket redan från att de är små.

Samma sak som i den andra tråden. Dålig uppfostran... jag önskar att alla som hävdar detta som förklaring till alla hästens beteenden hade prövat att leda min gamla häst när hon var på sitt värsta humör. Hon gick INTE att lämna ensam. Alla som försökte gick bet på henne, särskilt de som blev arga och började ryta, utom de som var lite smarta och undvek att ta alla konflikter (onödiga). Varför bråka med hästen när den bara är pigg? Utnyttja det till att få dem att jobba bättre i tömmarna i stället. Eller ta det som ett sundhetstecken. Nu känner inte jag de här hästarna och jag vet inte hur hanterade de är. Men allt är inte svart eller vitt...
 
Sv: Energiska hästar.

vad kan ni göra med hästarna då?

får ni ge den extra magnesium eller dra ner på fodret så att de taggar av? eller måste dom kunna tävla nästa vecka?
 
Sv: Energiska hästar.

haha! om man tar iväg 2 hästar & lämnar en själv så får dom separations ångest, det är klart.. sånt upplever även människor.

Travhästar är banne mig aldrig ensamma, du verkar inte ha så stor koll då du säger sådant. Kanske 1 timma i en transport, men inte har jag sett i syne då jag ser att det är flera 100 travhästar på travet :o

en travhäst är i regel en stressad häst, en häst som är van att det är på med utrustning, springa för livet, av med utrustning in i boxen sen på med utrustning, springa för livet igen sen av med utrustning, duscha in i boxen och iväg till transporten. Det gör att direkt man börjar hantera travhästar så är det VAN att det ska vara stress, stress, stress.. Visst kan man lära av en häst det. men köper man en travhäst som har vart hos någon annan tidigare som avelssto (som i detta fall) då hästen inte hanterats som en ponny som bor på ett ridhus och får massor av kärlek, utan får bo hos en gubbe som inte bryr sig, då blir dom inte som förbytta bara för att de byter hem.

En häst som alltid har vart tillsammans med andra hästar får separationsångest och blir inte väluppfostrade för att alla andra tycker att det ska vara så, och absolut inte för att ni klagar!

visst måste man arbeta med hästen för att se förbättring, men i detta fallet kan vi inte göra det efterssom det nu har ledit till en olycka, det vi inte vill ska ske igen.

så innan ni börjar käfta och hålla på, ta reda på fakta era jävla ridhus-töntar.
 
Sv: Energiska hästar.

Problemet med hästarna är att vi inte kan "lära" dem hur de ska uppträda då det skre olyckor, vi ber om hjälp, inte gnäll. Jag kan inte förstå hur man kan hjälpa en människa genom att klanka ner på dem?

visst kan man säkert lära dem att vara ensamma, men kom då med förslag, sluta jiddra börja trolla, det är inte precis så att man kan stänga in dom i stallet ensamma bara för att och kolla vad som händer, det är ju bara elakt!
 
Sv: Energiska hästar.

Så enda tipset är att sjasa runt en vältränad travhäst i hagen ett tag innan ridning. Nja. Det tror jag inte fungerar eftersom att han är van att kämpa tills svetten rinner, vilket den SÄLLAN gör. :smirk:
 
Sv: Energiska hästar.

Kraft fodret är ju en sak att tänka på. Måste de äta full mängd nu när de inte tränas. Sen får man ju göra det bästa av situationen. Gå ut och gå. Leta reda på en plats där ni kan longera eller tömköra. Ni får ju vara flera så ni kan ta med er allihopa. Så får ni hålla två och jobba en eller någon annan variant.
När de har lugnat sig lite så kan ni ju kanske rida i djupsnö om det går. Då får de ju jobba lite mer. Ni kan ju göra samma där. Ta med er hästarna och jobba en i taget.
Lycka till!!!!
 
Sv: Energiska hästar.

Har jag fattat det rätt att ni bara har tre hästar i ett stall? Eller? Eller hur är det ni inte kan dela på den/de?

De flesta hästar kan iaf lära sig att vara ensamna, dock tycker jag inte det är direkt lämpligt att lära dem det nu eftersom ni inte har bra underlag och hästarna är orastade pga det. Men vi har bara två hästar i vårat stall, haft allt mellan ungponnyer till gamla heta tävlingponnyer o alla har fort lärt sig att det går finfint att lämnas ensam i hagen eller ridas ut ensam när mammas häst blir riden/lämnas kvar hemma. Inga problem, det går eftersom det måste.

Ang rastningen, kan ni inte gå ut o gå med dem? Eftersom ni skulle rida så antar jag iaf att ni kan ta ut två/flera hästar samtidigt och vill ni inte rida så varför inte promenera? Det är skrittens tid så ta det som en vintervila med promenader ist.

Har ni inga fält ni kan rida på? Blir ju inga skador i marken när det är fruset och är det jämnt och lite gräs så burkar jag faktiskt trava i lungt tempo o god form även om det är lite hårt.

Fast ja, jag har inte riktigt greppat situationen. Hur många/få hästar kan ni ta ut åt gången? Är de så okontrollerbara så ni inte ens kan sitta upp eller (för då går ju traven på fälten bort)? Personligen så sitter jag mkt mkt hellre på en pigg häst än leder den men det är bara för att jag har haft mindre "trevliga" erfarenheter från marken än från ryggen, där känner jag mig säker och det är det som är viktigast - att ni arbetar med det ni känner er säkra på just nu. Annars blir det bara pannkaka ändå om man blir feg.

Sedan att JAG tycker att hästarna enbart är ouppfostrade om de sliter sig när ni ska sitta upp är ju en sak. Visst kan hästar vara glada o pigga osv osv men det är ingen orsak till att de beter sig så att man tappar kontrollen över situationen tycker inte jag. Det ingår för mig i grunduppfostran att de ska lära sig kontrollera sig när jag som människa begär det, både när det gäller överskottsenergi/rädsla eller liknande. Sedan att man kanske inte kan begära att de står prick stilla i alla halter, lyssnar direkt på första förhållning osv när de inte ens kan röra sig som vanligt i hagen det är en sak. Men ju högre grundlydnad man har på sin häst desto mer klarar den även i annorlunda situationer.
 
Sv: Energiska hästar.

Har jag fattat det rätt att ni bara har tre hästar i ett stall? Eller? Eller hur är det ni inte kan dela på den/de?

De flesta hästar kan iaf lära sig att vara ensamna, dock tycker jag inte det är direkt lämpligt att lära dem det nu eftersom ni inte har bra underlag och hästarna är orastade pga det. Men vi har bara två hästar i vårat stall, haft allt mellan ungponnyer till gamla heta tävlingponnyer o alla har fort lärt sig att det går finfint att lämnas ensam i hagen eller ridas ut ensam när mammas häst blir riden/lämnas kvar hemma. Inga problem, det går eftersom det måste.

Ang rastningen, kan ni inte gå ut o gå med dem? Eftersom ni skulle rida så antar jag iaf att ni kan ta ut två/flera hästar samtidigt och vill ni inte rida så varför inte promenera? Det är skrittens tid så ta det som en vintervila med promenader ist.

Har ni inga fält ni kan rida på? Blir ju inga skador i marken när det är fruset och är det jämnt och lite gräs så burkar jag faktiskt trava i lungt tempo o god form även om det är lite hårt.

Fast ja, jag har inte riktigt greppat situationen. Hur många/få hästar kan ni ta ut åt gången? Är de så okontrollerbara så ni inte ens kan sitta upp eller (för då går ju traven på fälten bort)? Personligen så sitter jag mkt mkt hellre på en pigg häst än leder den men det är bara för att jag har haft mindre "trevliga" erfarenheter från marken än från ryggen, där känner jag mig säker och det är det som är viktigast - att ni arbetar med det ni känner er säkra på just nu. Annars blir det bara pannkaka ändå om man blir feg.

Sedan att JAG tycker att hästarna enbart är ouppfostrade om de sliter sig när ni ska sitta upp är ju en sak. Visst kan hästar vara glada o pigga osv osv men det är ingen orsak till att de beter sig så att man tappar kontrollen över situationen tycker inte jag. Det ingår för mig i grunduppfostran att de ska lära sig kontrollera sig när jag som människa begär det, både när det gäller överskottsenergi/rädsla eller liknande. Sedan att man kanske inte kan begära att de står prick stilla i alla halter, lyssnar direkt på första förhållning osv när de inte ens kan röra sig som vanligt i hagen det är en sak. Men ju högre grundlydnad man har på sin häst desto mer klarar den även i annorlunda situationer.



det här med att Joys slet sig när jag höll i henne kian ha att göra med att en hund sprang runt henne och skällde + att hon är brunstig. Hon har inga problem med att stå stilla annars.

det är mer när man sitter på dessa hästar som man tappar kontrollen. Vi rider på vägar i skogen & på snöfyllda ängar. Klart vi kan tömmköra & longera ingen har sagt någonting annat ;)
 
Sv: Energiska hästar.

Kraft fodret är ju en sak att tänka på. Måste de äta full mängd nu när de inte tränas. Sen får man ju göra det bästa av situationen. Gå ut och gå. Leta reda på en plats där ni kan longera eller tömköra. Ni får ju vara flera så ni kan ta med er allihopa. Så får ni hålla två och jobba en eller någon annan variant.
När de har lugnat sig lite så kan ni ju kanske rida i djupsnö om det går. Då får de ju jobba lite mer. Ni kan ju göra samma där. Ta med er hästarna och jobba en i taget.
Lycka till!!!!


jag skulle helst vilja släppa dem lösa så de får springa på ängarna :D , men då blir grannarna så gnälliga :crazy:
 
Sv: Energiska hästar.

Ja jag blev lite konfunderad när TS bara skrev att hon slet sig när ni skulle sitta upp "bara sådär" lätt det som :D

Men då har ni alltså mest problem när ni rider ihop då fast ni kan inte rida själva? Isf är mitt tips att ni rider ihop på en äng inte för långt i från varandra men ändå separat och trimmar lite på lydnaden för er själva men utan att tappa bort varandra så att säga. Ingen rider i högre gångart än den klarar av sin häst OCH inte i högre gångart än att den inte stressar de andra hästarna. Se till att hålla hästarna sysselsatta hela tiden, ställ o böj på rakt spår, utåt och inåt på vilter i olika storlekar, rid åttvolter, flytta för skänkeln och framför allt, gör många övergångar och halter så de lyssnar på er. Funkar det bra kan ni lugnt och sansat trav på led eller bredvid ngra varv runt hela fältet sedan och blir hästarna uppjagade så återgår ni bara till att rida för er själva i en längre gångart om så behövs.
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 357
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp