Energiska hästar.

Sv: Energiska hästar.

Ja jag blev lite konfunderad när TS bara skrev att hon slet sig när ni skulle sitta upp "bara sådär" lätt det som :D

Men då har ni alltså mest problem när ni rider ihop då fast ni kan inte rida själva? Isf är mitt tips att ni rider ihop på en äng inte för långt i från varandra men ändå separat och trimmar lite på lydnaden för er själva men utan att tappa bort varandra så att säga. Ingen rider i högre gångart än den klarar av sin häst OCH inte i högre gångart än att den inte stressar de andra hästarna. Se till att hålla hästarna sysselsatta hela tiden, ställ o böj på rakt spår, utåt och inåt på vilter i olika storlekar, rid åttvolter, flytta för skänkeln och framför allt, gör många övergångar och halter så de lyssnar på er. Funkar det bra kan ni lugnt och sansat trav på led eller bredvid ngra varv runt hela fältet sedan och blir hästarna uppjagade så återgår ni bara till att rida för er själva i en längre gångart om så behövs.




Det ända problemet vi har egentligen är en häst, som snart ska flytta. Han är så stressande, går inte att ha och göra med. Förhoppningsvis så blir det bättre när han flyttar.

Ett stort problem vi har är att mörkret faller här vid 4-5 tiden på eftermiddagen, då vi åker från skolan och det är ca -16 ute & dåligt ljus på just ängarna så därför är det lite klurigt att kunna aktivera dem oftare.. Jaga dem i hagen känns inte allt för spännande då de kan skada sig.
 
Sv: Energiska hästar.

Då tycker jag faktsikt att ni kan avstå från att hålla på med dem mer än nödvändigt om ni åtm tror det kan bli bättre när den hästen åker. För sådant kan göra väldigt mycket. Så får ni jobba på att få dem lydigare för er som ryttare och att ha dem själva när det är bättre förhållande :) Får det är ju himla onödigt o utsätta sig för risker om man absolut inte måste.
 
Sv: Energiska hästar.

Då tycker jag faktsikt att ni kan avstå från att hålla på med dem mer än nödvändigt om ni åtm tror det kan bli bättre när den hästen åker. För sådant kan göra väldigt mycket. Så får ni jobba på att få dem lydigare för er som ryttare och att ha dem själva när det är bättre förhållande :) Får det är ju himla onödigt o utsätta sig för risker om man absolut inte måste.

Jo jag menar ju det, och som det är nu så kommer det inte bli någon ridning för mig på ett tag för jag har skadat en kota i ryggen, fått en spricka i revbenet, sträckt ett ben & en arm då jag flög av hästen nu i helgen.

men jag vet själv att det förmodligen kommer att bli bättre senare :bow:
 
Sv: Energiska hästar.

Vad händer om ni provar att rida ut själv och lämna två kvar i stallet? Då kan den som rider få hjälp av en annan vid marken. När man läser inlägget får man en känsla av att era hästar är sjövilda :smirk: kanske inte det bästa då att ha lösa hundar runt som stressar upp? Det kanske bara var en tillfällighet.

Men allvarligt så tror jag många behöver jobba på att kunna hantera sina hästar i alla väder så att säga. Jag är ingen ridhus-tönt utan ägare till "galen" arab som det rids ut på. Inga fördomar här. Lycka till!
 
Sv: Energiska hästar.

haha! om man tar iväg 2 hästar & lämnar en själv så får dom separations ångest, det är klart.. sånt upplever även människor.

Men det går att lära dom acceptera det, min ena "gick inte att lämna ensam" enligt förra ägaren när jag köpte honom, nu kan han utan vidare stå ensam i hagen eller stallet när jag rider den andra, visst gnäggar han och går runt lite och så, men inte hysteriskt på något sätt.

Travhästar är banne mig aldrig ensamma, du verkar inte ha så stor koll då du säger sådant. Kanske 1 timma i en transport, men inte har jag sett i syne då jag ser att det är flera 100 travhästar på travet

Men i transporten då? Blir den inte hysterisk där? Och så många travhästar har jag sett att jag vet att de motionskörs ensamma ibland.:smirk:

ta reda på fakta era jävla ridhus-töntar

Jag har inget ridhus, jag rider ute året om, oftast i mörkret på vintern eftersom jag jobbar, ena hästen är kallblodstravare.:p
 
Sv: Energiska hästar.

Luna10, Du har inte -20 ute, och inte stenhård snö på marken som gör att underlaget inte tillåter vad som helst.
 
Sv: Energiska hästar.

Vad händer om ni provar att rida ut själv och lämna två kvar i stallet? Då kan den som rider få hjälp av en annan vid marken. När man läser inlägget får man en känsla av att era hästar är sjövilda :smirk: kanske inte det bästa då att ha lösa hundar runt som stressar upp? Det kanske bara var en tillfällighet.

Men allvarligt så tror jag många behöver jobba på att kunna hantera sina hästar i alla väder så att säga. Jag är ingen ridhus-tönt utan ägare till "galen" arab som det rids ut på. Inga fördomar här. Lycka till!

klart det går att rida ut ensam, med någon som går med. men det har alltid varit en självklarhet att alla ska följas med ut och rida :crazy:

tack så mycket! :bow:


att hantera min häst har jag inga problem med, men när "ledar hästen" brallade iväg, så hängde hon på.
 
Sv: Energiska hästar.

prova sådan träning som gör att de blir trötta mentalt! Det funkade jättebra på mitt nervvrak som alltid var på så. Prova på klickerträning med hästarna, de blir jättetrötta av att få tänka en massa, och det är också ett bra sätt att ta kontroll över hästarna :)
 
Sv: Energiska hästar.

Tant Gredelin, det där var typ den bästa idé på länge. Klicker är ju kul för både hästen och människan!

Dock har inte vi så stor erfarenhet utav det. Jag har testat på min hund som inte fattade något, haha!
 
Sv: Energiska hästar.

Vi kör på guldskor å snösulor så vi rider oavsett väder...Väldigt bekvämt å slippa brodda varje gång åxå:idea:
 
Sv: Energiska hästar.

Så enda tipset är att sjasa runt en vältränad travhäst i hagen ett tag innan ridning. Nja. Det tror jag inte fungerar eftersom att han är van att kämpa tills svetten rinner, vilket den SÄLLAN gör. :smirk:

Du får väl komma med något eget förslag då, i stället för att dissa andras!
 
Sv: Energiska hästar.

Vi kör på guldskor å snösulor så vi rider oavsett väder...Väldigt bekvämt å slippa brodda varje gång åxå:idea:

Va? När sa jag att jag hade problem? Vi har oxå snösulor o låga isbrodd runt om hela dygnet och har inga problem att rida förutom när det är hårt. Jag anpassar ridningen efter underlaget, oftast innebär det hur mkt svikt det är i marken och det har ju inget med brodd o snösulor att göra?

*förvirrad mara*
 
Sv: Energiska hästar.

Va? När sa jag att jag hade problem? Vi har oxå snösulor o låga isbrodd runt om hela dygnet och har inga problem att rida förutom när det är hårt. Jag anpassar ridningen efter underlaget, oftast innebär det hur mkt svikt det är i marken och det har ju inget med brodd o snösulor att göra?

*förvirrad mara*

Ok. My bad! Fatta det som att ni inte kunde rida för att det va halt och snö. Men det där med hårt i backen kan man nog inte göra nåt åt....Vi skrittar bara såhär års men jag har turen att ha hästar som inte har så mycket överskottsenergi.
 
Sv: Energiska hästar.

Hmm... Du får nog läsa mina inlägg igen tror jag ;) Jag har inget med TS och fethajja att göra, vi har inte alls mkt is på våra ridvägar vi kan nästintill överallt rida på fält eller på delar av väger där det är snö och visst har våra hästar ibland en hel del överskottenergi men de är tillräckligt lydiga att aldrig låta det gå ut över umgänget med oss. Förutom mammas häst i ridhus, men det är helt och hållet min mammas egen svaghet som gör att hon blir mindre trevlig där även om det blir bättre och bättre ;) Det problemet löse de genom att göra som jag skrev ovan - hålla sig till gångaret och tempon som mamma känner sig trygg i så att hästen inte "smittas" av ryttaren att busa. Och är det veckor ev totalt pissunderlag i hagen så låter de helt enkelt bli att rida i ridhuset för ute är hästen snäll som ett lamm - där känner sig mamma trygg oavsett vad som händer och hästen beter sig därefter.
 
Sv: Energiska hästar.

hallå? läste ni inte mitt inlägg eller?

Får ni dra ner på kraftfodret eller ge magnesium som "trubbar av" hästarnas explosiva energi?
 
Sv: Energiska hästar.

hallå? läste ni inte mitt inlägg eller?

Får ni dra ner på kraftfodret eller ge magnesium som "trubbar av" hästarnas explosiva energi?

Jag ska kolla om det finns att köpa på lantmanna, även läsa på internet, tack så mycket, missade tyvär ditt svar :confused:
 
Sv: Energiska hästar.

gud vad jag är tacksam att jag har ridhus nu... första vintern jag har det. Förut har min häst också varit sjövild på vintern... det går ju inte alltid rida särskilt hårt när det är halt, hård mark osv. Inte för att jag rider i ridhuset varje dag nu, men man kan ju åtminstone låta hästan springa av sig det mesta sprallet några dagar i veckan!! :rofl:
 
Sv: Energiska hästar.

jao, det var ju lite ståhej hit och dit om hantering och sånt så det är lugnt..

en överdos av magnesium ger en lätt förgiftning som enbart visar sig som "avtrubbad" och lugnare häst, förgiftningen skadar inte hästen och hästen blir ganska snabbt ett explosivt energipaket när man slutar med magnesiumet..
ska man ge extra dos för att lugna bör man ge ca 4 ggr dagsbehovet..

Lycka till! :idea:
 
Sv: Energiska hästar.

Hej.
Jag har en f.d travhäst som aldrig varit själv under sina 7 levnadsår.
MEN förutsättning för att jag ska kunna ha honom är att han klarar av att vara själv, jag kan inte vara så bunden att jag måste ha sällskap 24/7 åt honom......

Dock har det löst sig ganska naturligt eftersom jag vill ha honom ute så länge som möjlgit medans dom andra hästarna nästan alltid går in tidigare. Så vips en dag stod han där själv, visst han gnäggade när jag kom osv men han var inte svettig, hade inte sprungit som en galning osv. Detta är några veckor sedan, och det har bara flutit på, och nu, han bryr sig inte alls om att han är ensam kvar. Och så måste vi ha det!

Samma med ridningen, han gnäggade och ville knappt gå framåt i början, så jag började med promenader och träning under dessa, halt, back osv.....
Och nu nu är det inga problem...

Det är sällan han blir själv inne, men det händer. Han gnäggar osv, men jag tror det också kommer lugna sig, för han måste vara så pass trygg i sig själv att han klarar av några minuter för sig själv..

Så jag tycker det kan vara en bra ide att lära era hästar att vara ensamma.

Ni kanske bara kan promenera utanför hagen till att börja med?
Och ge, den/de som är kvar något att äta?

Och promenera med dem?

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 357
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp