endometrios

Ï

ïcatanten

kanske hamnar fel..men jag tycker det passar in eftersom det handlar om barn.

för ca ½år sedan fick jag veta att jag har endometrios.. något som jag har haft ont av i flera år, men inte vetat vad det är. jag har nog inte insett koncekvenserna av min sjukdom förrän nu när det blivit värre.
och jag kan inte sluta tänka på det här med barn.
jag är fullt medveten om att det säkert kommer bli svårt för mej att skaffa barn, och det skrömmer mej nått fruktansvärt.

någon här med endometrios som skaffat barn. jag vill bara prata med nån i samma situation. för att höra något positivt. allt jag läser nu är bara negativt.

Sv: endometrios

Som jag har förstått det så är bästa medicinen mot just endometrios att bli gravid - men ironiskt nog är det svårare att bli gravid.
Själva sjukdomen när sig av hormoncykeln och när den försvinner (som vid en graviditet) så försvinner eller iallafall lindras symptomen på sjukdomen.

Som jag har förstått det så är bästa medicinen mot just endometrios att bli gravid - men ironiskt nog är det svårare att bli gravid.
Själva sjukdomen när sig av hormoncykeln och när den försvinner (som vid en graviditet) så försvinner eller iallafall lindras symptomen på sjukdomen.

ja precis! men tyvärr kommer ju alla smärtor tillbaka igen:(

symtomen försvinner tyvärr inte när man inte har mens, men visst blir det bättre. det jag vet är att jag skulle må mycket bättre om man tog bort äggstockar och livmoder, men då e det ju kört sen.
jag är 21 år gammal, det ska inte va så här:(

jag kan leva med dessa smärtor, eller jag måste!
men att leva utan barn har aldrig funnits i min värld.

Jag fick diagnosen när jag var 14 och fick mitt första barn när jag var nästan 18 år, sedan fick jag mitt andra barn när jag var nästan 20 år.
Efter det har jag inte kunnat bli gravid igen, sammanväxningarna har gjort att det inte har fungerat.
När jag var runt 25 år så pratade jag ingående med en läkare (gynekolog) om det här som sa att jag skulle vara glad att jag fick mina barn så tidigt eftersom risken är stor att jag inte kunde få fler barn.
Han sa att man har ca 5 år på sig från att man fått det tills att det börjar bli svårare att bli gravid. Något jag har läst senare också.
Sedan har jag läst undersökningar som menar att endomentrios inte har med barnlöshet att göra alls utan det skulle bara vara en slump att så många med endomentrios är ofrivilligt barnlösa.

Men i min värld säger det sig självt att har man endomentrios och de sammanväxningar som följer med det så blir det ju givetvis svårare att bli gravid, båda mina barn har blivit till strax efter operationer då man tagit bort sammanväxningar och endomentrioshärdar.

Jag har idag så mycket sammanväxningar att jag inte kan använda ob eller menskopp, jag ligger dubbel av smärta en timme efter införandet.

Så mitt råd är, vill du ha barn så vänta inte förlänge.

ja precis! men tyvärr kommer ju alla smärtor tillbaka igen:(

symtomen försvinner tyvärr inte när man inte har mens, men visst blir det bättre. det jag vet är att jag skulle må mycket bättre om man tog bort äggstockar och livmoder, men då e det ju kört sen.
jag är 21 år gammal, det ska inte va så här:(

jag kan leva med dessa smärtor, eller jag måste!
men att leva utan barn har aldrig funnits i min värld.

Du ska absolut inte ta bort äggstockar och livmoder, det finns mediciner som gör livet uthärdligt ändå.
Jag fick ta bort min ena äggstock för två år sedan då den var helt förstörd av cystor. Då var jag 34 år och helt säker på att jag inte ville ha fler barn. Att ta bort alltihop gör inte heller läkare i första taget utan alla andra metoder provas först.
Vad har du fått för behandling hitills? Har du provat nässprayen? en kompis till mej var faktiskt symptomfri ganska länge efter en sådan kur medans det inte hjälpte alls på mej. Min kompis har dessutom mot alla odds fått två barn på naturlig väg ca 15 år efter första symptomen.
På mej hjälpte gamla tiders p-piller bäst (60-tals p-piller som man äter utan uppehåll i 6 månader, jag växte 4 cm på längden av dem:o), det stoppade upp det så att jag kunde gå på vanliga p-piller sedan.
Jag har alltid behövt byta sort efter ungefär ett år för att hålla det i någorlunda shack.

Jag lider av svar endometrios bl.a. med stora s.k. chokladcystor, och har antligen fatt barn (tvillingar :love:) med hjalp av IVF. Mina flickor ar nastan 11 manader gamla nu.

Sa ta INTE bort aggledare och aggstockar!!!

tack!
ja jag har funderat på det, att skaffa barn tidigt, jag och min sambo pratade om det för någon dag sedan.
jag förstod nästan att det skulle bli svårare med tiden.

man har inte gjort nånting åt min endometrios hittils.
jag fick diagnosen i april, och satte då in en pstav för att inte göra det värre.
denna tog jag ur för 1½månad sedan pga att jag blev knäpp av den.
nu äter jag vanliga ppiller men hoppar över mensen varannan gång.
smärtorna är ännu inte outhärdliga för mej, men jag har ont!
min endometrios sitter på tarmarna, vilket kanske borde göra det lättare att få barn??

Om det är lättare eller svårare beror nog mer på hur mycket sammanväxningar man får, men det borde ju vara "bättre" än att de sitter på äggstockarna eftersom de påverkas negativt då med.
Du ville ju höra positiva saker men min tarm och äggstocken växte ihop av endomentriosen och det gjorde ont:crazy:
P-piller brukar ju ha effekt, opererades du i april så endomentrios härdarna togs bort?
Ett hett tips är att inte använda ob eftersom endel forskning säger att det ökar benägenheten att blöda bakåt vilket ger mer "näring" åt endomentriosen.

Doloxen med två alvedon kan hjälpa när man har ont, inte kul att ta ofta men ibland behövs de.

En bekant med endometrios fixade att bli med barn genom IVF. Jag tror också att ni ska prova satsa på tidigt barnaalstrande i och med din sjukdom.

Om det är lättare eller svårare beror nog mer på hur mycket sammanväxningar man får, men det borde ju vara "bättre" än att de sitter på äggstockarna eftersom de påverkas negativt då med.
Du ville ju höra positiva saker men min tarm och äggstocken växte ihop av endomentriosen och det gjorde ont:crazy:
P-piller brukar ju ha effekt, opererades du i april så endomentrios härdarna togs bort?
Ett hett tips är att inte använda ob eftersom endel forskning säger att det ökar benägenheten att blöda bakåt vilket ger mer "näring" åt endomentriosen.

Doloxen med två alvedon kan hjälpa när man har ont, inte kul att ta ofta men ibland behövs de.

nej jag gjorde en titthålsoperation och konstaterade att det var endometrios jag hade..men läkearen valde att inte ta bort sammanväxtningarna då eftersom det kunde bli värre.

nej jag gjorde en titthålsoperation och konstaterade att det var endometrios jag hade..men läkearen valde att inte ta bort sammanväxtningarna då eftersom det kunde bli värre.

Vad "glad" jag är att höra att de verkligen har ändrat sitt sätt att operera! Jag tror nämligen inte att det är bra att operera så ofta som de gjorde på mej, jag tror att det har ökat sammanväxningarna och jag har upplevt att de är mer återhållssamma med operationer nu än vad de var tidigare.

Håller tummarna för att din endomentrios lugnar ner sig av p-pillren och att du snabbt blir gravid när du vill ha barn och slutar med p-pillren.

Jag opererades för endometrios 2004 och fick barn 2005 och i år. Hade inte försökt innan 2005 så jag vet inte i vad mån det hade påverkat möjligheterna att bli gravid då. Jag hade bara några små endometriosprickar men de gjorde fruktansvärt ont. Det blev bättre men inte bra av operationen. Jag tycker det är märkligt att barnmorskor inte tar endometrios på större allvar; de jag har vänt mig tll har bara sagt att det är naturligt att ha ont när man har mens. Jag födde båda mina barn utan annan bedövning än lustgas och jag kan ärligt säga att endometrios gör mer ont än att föda barn och det är inte rimligt att man skall behöva gå igenom det en gång i månaden. Dessutom medför det ju att mensen är väldigt oregelbunden (i mitt fall mellan 3 och 6 veckor) så det är ju väldigt svårt att planera viktiga aktiviteter på jobbet.

Skriv till HeRomer på buke!
Hon har detta och har äntligen lyckats bli gravid genom provrörsbefruktning. Där har du någon som gått igenom allt och lite till!

Jag fick reda på att ja hade endometrios den 23 november 2006 o då hade vi försökt skaffa barn sen januari 2005 o ej lyckats. Jag har haft mkt problem med detta då jag haft riktigt hemska smärtor, jag har fått utskrivet en massa olika tabletter o dessa som jag nu fick sist(fick dem för ca ett år sen) hjälper, orudis heter dem, finns i två olika styrkor, ja har de starkaste. Blev gravid med hjälp av ivf (som maromer skrev, min syster) nu i höstas på vår första ivf. o efter ja gjorde äggplockningen o återföringen så var det ett helvete, eftersom att ja har endometrios så gör det extra ont vid såna hära sk (behandlinga) men som tur e så lyckades vi ju på första.. Så visst kan du bli gravid fast att du har endometrios.

Finns massa på http://www.familjeliv.se som lyckats precis som vi gjort, det är den bästa sidan som finns som man kan diskutera med andra som har samma problem med sig sj, så är du inte medlem där så tycker jag att du ska bli det :) Jag heter TinkyWinky där så sök upp mig när du blivit medlem :)

Är det ngt du undrar över så svarar jag gärna på dina frågor.

bara en notis:

Jag har ocksa endo och har fatt barn genom IVF men jag tyckte inte att behandlingen var sadar jattejobbig som du beskriver. Mentalt - ja, kroppsligt - nej. Jag reagerade inte namnvart pa vare sig sprayen eller sprutorna och tyckte att aggplock/aterforing var busenkelt. Jag har gjort 4 st...

Alla ar vi olika ;)

bara en notis:

Jag har ocksa endo och har fatt barn genom IVF men jag tyckte inte att behandlingen var sadar jattejobbig som du beskriver. Mentalt - ja, kroppsligt - nej. Jag reagerade inte namnvart pa vare sig sprayen eller sprutorna och tyckte att aggplock/aterforing var busenkelt. Jag har gjort 4 st...

Alla ar vi olika ;)

Ja et stämmer nog. ja sprutorna reagerade ja ej på heller eller sprayet utan det va just äggplockningen o återöfringen som de varnade mig för kunde va mer smärtsamt om man har endo..

tack för alla svar..det verkar som om jag inte behöver oroa mej såååå mycket iaf..men att jag kanske måste inse att inte bli gravid på ett "normatlt vis".
jag har varit inne en hel del och läst på familjeliv.se men ännu inte blivit medle. ska fixa det så fort jag hinner:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 088
Senast: sardellen
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 167
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?