En unghäst tävlingsdag =)

Halifaxen

Trådstartare
Har lite funderingar nu innan jags ka ut och tävla med min 4 åring. Hur gör ni? Tävlar ni bara en klas? Sitter ni ner på dem? aaaa berätta hur en tävlingsdag går till med era unghästar?

Sv: En unghäst tävlingsdag =)

Min häst är ett år äldre än din och gjorde sina första tre starter i våras. Hon fick bara gå en klass per dag. Hon skulle aldrig fixa att ladda om till klass två, det blir för lång väntan.

Hon kommer att få gå några tävlingar i höst också, fortfarande med endast en start/dag. Jag sitter ner på henne, men det hade jag inte kunnat göra när hon var fyra. Hon var i och för sig inte visningsklar när hon var fyra heller. :D

Det viktigaste för mig är att hästen får en positiv upplevelse av tävlingssituationen som ju är ny för henne. Jag rider inte fram så mycket, 20 minuters ridning exklusive framskrittning, för att hon ska orka hålla koncentrationen under hela programmet.

Ungefär så.

OKej.

Tänkte med på att två klasser är aldelses för mycket i början att täla. Det är ju mycket mer nu i början, dem kommer till ett nytt st'lle, osv.

De du berättar - så har jag med tänkt med min unghäst. Ska försöka komma ut ni till hösten och rida några små tävlingar på honom.

min fyraåring startade sin första start i början på juni, red en LB1a, lättridning. Mest för att kolla hur han uppförde sig på tävlingsplatsen. Anmäld till tre LB1or till fram till slutet på juli men nu hostar han så det blir lugnt ett tag till...

Första tävlinge (i slutet på mars) gick min en LB:1 och så även andra tävlingen (i april). Tredje tävlingen anmälde jag henne till både LC:2 och LB:2 och tänkte att jag bara skulle stara bägge klasserna om jag fick bra starttider och om hon inte var trött efter första. Tog ut henne ca 30min innan första och gick runt med henne ca en kvart innan jag satt upp. Red alltså bara fram max en kvart (mkt skritt även då). Hade fått starttid till andra klassen bara en timme efter första så när jag ridit den tog jag in henne i släpen och gav henne lite betfor uppblött i mkt vatten sen fick hon stå och vila drygt en halvtimme. Innan andra klassen red jag nog bara fram tio min. Hästen har superpsyke och verkade ta det hela med ro. Lite trött, men inte mer än efter ett vanligt dressyrpass. Som en liten extra bonus var hon dessutom placerad i bägge klasserna :)
Förra pållen hade aldrig klarat något liknade! Stirrade upp sig för ingenting och det tog alla unghäståren att bara få honom att uppföra sig på en tävlingsplats:crazy: Trött blev han dock aldrig!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 476
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat