En undran angående min sadel..

Sv: En undran angående min sadel..

Tog mig friheten att låna din bild Fazer och rita lite snabbt.
Den turkosa linjen är var jag tror bogbladet slutar och den rosa linjen är var ortspetsen borde vara. Alltså borde bogbladet gå fritt utan problem.

PICT0037.jpg

Var har jag skrivit att sadeln ska sitta på bogbladen?jag bara undrar?jag skrev att den heller inte ska sitta för långt bak för dressyrsadlarna har inte sadelgjordsstropparna så långt fram på själva sadeln att de inte riskerar att störa hästens andning om man sätter den för långt bak.
Vissa sadlar ser ut att sitta bra men sen kollar man ner på sadelgjorden å ser att den är spänd nästan mitt på magen på hästen, vilket den inte ska vara, hur ska hästen kunna få utnyttja all kapacitet om den inte kan andas problemfritt.

PICT0037.jpg

Tog mig friheten att låna TS bild och rita lite snabbt. Den turkosa linjen visar var bogbladet borde sluta och den rosa linjen visar var sadelns ortspetsar borde vara. Alltså går hästens bogblad fria.

svårt att se på den bilden med schabrak ja tycker den ligger lite för långt fram... och får absolut inte ligga längre fram när du rider i den...

Var har jag skrivit att sadeln ska sitta på bogbladen?jag bara undrar?jag skrev att den heller inte ska sitta för långt bak för dressyrsadlarna har inte sadelgjordsstropparna så långt fram på själva sadeln att de inte riskerar att störa hästens andning om man sätter den för långt bak.
Vissa sadlar ser ut att sitta bra men sen kollar man ner på sadelgjorden å ser att den är spänd nästan mitt på magen på hästen, vilket den inte ska vara, hur ska hästen kunna få utnyttja all kapacitet om den inte kan andas problemfritt.

Du skrev att "hade man satt sadeln flera cm bakom dem så hade sadelgjorden hamnat mitt på magen & det stör ju verkligen hästens andning." Sadelns ortspetsar SKA ligga flera cm bakom bogbladen för att de ska kunna röra sig fritt!
Var har du fått det ifrån att hästen inte kan andas problemfritt bara för att man sadlar längre bak?
Sen undrar jag vad du har sett för hästar, för jag har inte sett en häst som kan ha en sadel vars sadelgjordsstroppar placeras mitt på magen. Då hade sadeln legat en bra bit på rumpan. Däremot är det inte ovanligt att sadelgjorden placeras 2 händer bakom benet, men det kan knappast påverka hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 862
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka