En undran angående min sadel..

F

Fazer

Ligger denna sadel bra eller dåligt??

Vad är i så fall dåligt?

Ska den framåt eller bakåt eller vara kvar där den är?

PICT0037.jpg

Sv: En undran angående min sadel..

Jag tycker det ser helt okej ut! Dock hade jag hellre sett en bild där man ser hela hästen. Men det ser iaf inte ut som att den skulle hindra bogbladen, men frågan är ju hur den ligger när hästen arbetar.

Va, bra!!
Det känns som att den ligger bra vid arbete också.

Det syns på schabraket att det varit jämnt tryck och alla hår ligger som de ska när jag tar av den.

Tycker att en ser ut att ligga bra, vad är det för märke på sadeln.

Inga fler kommentarer??
Då antar jag att den ligger bra då!!

Ett strort tack till er som har svarat!!:bow: :bow:

Den ligger lite för långt fram! Du har inga fler bilder? Svårt att se mer eftersom bilden är tagen lite underifrån och det vore bra med en bild så man såg lite mer av helheten

Jag tycker att den ser ut att ligga bra, men för att vara mer säker hade det varit ännu bättre att få se en bild tagen på lite längre håll :idea:

Jag tycker den ser ut att ligga bra jag, men med reservation att man inte ser var hästen har sitt sadelläge i förhållande till sadelns djupaste ställe, som ska stämma överens också har jag för mej:idea:

Den ligger väl inte för långt fram, den ligger ju bakom manken som ser ut att vara lång, dessutom ligger ju bogbladen långt bak på många hästar, hade man satt sadeln flera cm bakom dem så hade sadelgjorden hamnat mitt på magen & det stör ju verkligen hästens andning.

Denna bilden gör det svårt att se, men uppskattningsvis så skulle jag säga att sadeln ligger för långt fram. Om hästen inte har extremt korta bogblad så kommer sadeln i detta läge att störa dem. Nu pratar jag om någon centimeter, vilket jag knappast tror skulle spela någon större roll i andningsfrågan.

KL*

Har kollat med min sadeldoktor och den ligger perfekt!

Det känns väldigt bra att få det bekräftat från expertis, eftersom jag ganska nyligen köpt den utprovad till en annan häst.

Inte ofta man har sån tur att sadeln passar på nästa häst! :bump:

Tack för att ni tog er tid att kika på min bild!!

Inte nödvändigtvis. Hästens tyngdpunkt rör sig som i en 8 när hästen rör sig därför behöver inte sadelns djupaste punkt stämma exakt överens med det när hästen står still.

Den ligger väl inte för långt fram, den ligger ju bakom manken som ser ut att vara lång, dessutom ligger ju bogbladen långt bak på många hästar, hade man satt sadeln flera cm bakom dem så hade sadelgjorden hamnat mitt på magen & det stör ju verkligen hästens andning.

Var har du fått det ifrån?
Bogbladen ska gå fria, annars kommer hästen ta skada.

Isfll är det nog bilden som är taskigt tagen antar jag och som ljuger. För en sadeldoktor som säger att den där sadeln ligger perfekt som det ser ut nu, det tvivlar jag på..
Men skönt för dig att fått expertkommentarer!

Isfll är det nog bilden som är taskigt tagen antar jag och som ljuger. För en sadeldoktor som säger att den där sadeln ligger perfekt som det ser ut nu, det tvivlar jag på..
Men skönt för dig att fått expertkommentarer!

Ja, det kändes skönt att få bekräftat vad majoriteten i denna tråd redan ansett om min sadelbild. :smirk:

Vad skulle vara fel? Kollar du på bilden ser du ju att bogbladen går fria, alltså ligger den inte för långt fram.

Vad skulle vara fel? Kollar du på bilden ser du ju att bogbladen går fria, alltså ligger den inte för långt fram.

Då jag inte har ett enda rit-program på denna datorn kan jag ej visa. Men för att hästen skall få ut sin fulla rörelsehet så skall sadeln ligga ca 5 cm bakom bogbladen stillastående. Som sagt, bilden lurar mig säkert, men det är det som jag tycker mig se att den inte göra här.

Jag tycker också det ser ut som den ligger aningen för långt fram, men det kan vara för att bilden är så mörk på min dator = jag ser inte ordentligt.

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 862
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka