En trygg häst

M

miiirka

Hej hopp alla bukare.:bump:

Nu längtar jag efter många tips om hur en trygg häst
är och hur man "gör" en häst trygg i olika situationer.
Man kan ju träna hästen att inte reagera på
tex plastpåsar och likande.

Hur gör ni, och vad tränar ni med o hur ofta? osv. berätta allt!! :p
 
Sv: En trygg häst

Jag brukar "utsätta" för sakerna som dom är rädd för, fast försiktigt och inte så länge men ofta.
 
Sv: En trygg häst

Våga ha kul med hästen!
Försök att aldrig vara rädd för att hästen ska bli rädd. Då blir det en ond cirkel!

Om du menar trygg när du rider, så ta gärna med dig en trygg häst som din häst vågar ta för sig tillsammans med. Låt din häst känna sig duktig och behövd, låt den gå först så mycket den vågar och beröm mycket! Tillsammans med en trygg häst kan man lära hästar att vara lugna i de flesta situationer!

Om din häst t.ex. är rädd för plastpåsar kan du ju börja med att hantera hästen från marken med plastpåsen i handen. Därefter göra hästen trygg med beröring av plastpåsen och det prasslande ljudet. SEN kan man börja träningen från ryggen, dvs låta hästen gå fram och kolla på plastpåsen.
Låt gärna någon bekant prassla lite när du rider! :p
Detta gäller det mesta. Låt hästen ta tid på sig att undersöka nya saker. Då blir upplevelsen oftast positiv och lugn!
 
Sv: En trygg häst

Hur ska man göra med en häst som tycker att det är jätteläskigt vid kortsidan i ridhuset? Det finns en stor dörr där, med en tvådelad dörr som är en del av sargen. Jag vet inte varför han har blivit rädd för det, han var så innan jag började rida honom. Han kan ha hört ngt ljud där, parkeringen är precis utanför. Han vill inte koncentrera sig på vad jag säger, blåser o spänner sig o vill inte ställa inåt. Nån som har nåt tips :confused: det är ju inte kul varken för hästen eller mig att inte kunna rida över hela ridhuset!
 
Sv: En trygg häst

Här kommer något du kan testa.
När du närmar dig platsen (den med problem) så strax innan så gör du en volt. Gör sedan volten närmare och närmare "platsen".Till slut så kan du göra 3-4 volter med några meters förskjutning mellan dom, så till slut så har ni "voltat" förbi platsen. Till slut så har hästen även glömt att "vara rädd" just där. Det gäller även att DU är koncentrerad på volten och inte på platsen.
Glöm inte berömmet när hästen gör rätt, dvs när h*n går in på volten utan problem, prata med hästen, klia vid manken med fingret.
Lycka till!
 
Sv: En trygg häst

paljett: tänk på att inte spänna dig när ni närmar er kortsidan, då känner hästen av det och tror att du blir rädd för platsen.. Försök koncentrera dig på något annat. Fortsätt bara rid!
 
Sv: En trygg häst

Börja med att göra klart för hästen att det är du som är ledaren och att h*n kan lita på dig i alla lägen. Utsätt sedan hästen för sådant du vet h*n tycker är läskigt. Börja från marken och överför det sedan till ridningen.
 
Sv: En trygg häst

tack för tipsen!! Det där med volterna låter bra, ska prova det nästa gång. Jag brukar försöka slappna av o andas lugnt o senast jag red dressyr försökte jag få honom att böja och ställa sig inåt så att han inte kunde titta på den "farliga" väggen...:crazy: det gick bra efter ett tag, då kunde vi skritta förbi utan att han spände sig mer än någon gång. Men nu ska jag börja hårdträna ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp