En tredje hund

Berin

Trådstartare
Har två tikar som blir 4 år till sommaren. De är födda nästan samtidigt. Två brukshundar av raserna Schäfer och Hovawart. Har börjat fundera på att skaffa en tredje hund om ett år ungefär. Ev en import så jag är ute i god tid för att kunna planera in allt. Men vad ska jag rikta in mig på? En hane eller tik? Vad fungerar bäst med mina nuvarande? De har haft sina utmaningar mot varandra tidigare men de har lagt sig helt. Schäfern är misstänksam mot de flesta nya hundar men accepterar att jag talar om att jag tar hand om det hela och hon behöver inte vara orolig att hon ska behöva försvara sig. Hoffen bara älskar allt och alla. Inga problem med någon annan hund. Så vad ska jag tänka på?

Sv: En tredje hund

Mitt svar blir självklart en tik! Att blanda in en hane i leken med två fertila tikar kommer skapa mer problem ;)

I och med att åldersskillnaden dessutom kommer vara rel stor mellan "de gamla" och den nya så ser jag inga som helst bekymmer vad gäller fler individer av samma kön.

Vad är det för ras ni planerar skaffa?

Har du varit ute och tävkat något med hoffe-madamen?

Är det du som skall ha en ny tränings-/tävlingshund eller är det en "klapp och kram" -hund som planeras?

/Swat - nyfiken i en strut

Har svarat dig i PM Swat. Som du säkerrt redan har läst.

Rasvalet är fortfarande hemligt ;)
Tackar för svar och det lutar nog åt en tik som du rekommenderar. Nu gäller det att hitta "pärlan" i en kull :)

Och jag går tvärtemot Swat och säger hane. I mitt tycke är blandade flockar mer harmoniska. Har du bara möjlighet att skilja dem åt vid löp skulle jag ta hane.

Jag kan nog skilja dem vid löp så att de inte kommer åt varandra. Har funderingar på att kastrera Schäfern då hon har kvalsterallergi. Är bara lite orolig att hon ska bli mer "misstänksam" och "bitter" efter en kastrering. Hur är tikar när det kommer in en ny i flocken? Är det lättare att introducera en tik eller en hane i en ny flock? Har det någon betydelse när det är en valp? Tikarna ska ju inte gå på en valp. Då jävlar...! Har tänkt att avla på den nya hunden om den infriar förväntningarna som jag har på den.

En valp har i princip inget kön så där spelar det ingen roll. Hade det handlat om en äldre hund så är min erfarenhet att det alltid är lättare att introducera det motsatta könet.

Hur de nuvarande hundarna kommer reagera beror på vad de är för typ av hundar, men överlag tycker jag tikar är tjurigare och hanar är mer glada farbröder som gärna leker.

Men har du avel i tankarna så bör du bestämma dig för om du vill ta valpar själv eller bara ha hanhund tillgänglig för avel. Vill du avlade själv så är det bara tik som gäller liksom.

Jag upplever det tvärtom, men det kan nog bero på individerna i just min flock.
Här har tikarna ytterst sällan problem med andra hundar vare sig det är hanar, tikar, vuxna eller valpar.
Hanen har dock svårt för, eller ja.. han tolererar definitivt inga andra hanar, tikar fungerar om man redan från början får honom att inse att, JO det ÄR en tik.
Har alltid sagt som du ang valpar, de är könlösa. Men enligt min hane betyder det visst att de INTE accepteras:crazy:
Men som sagt, förmodligen individen.

kl
Jag hade hur som valt tik.
Men jag har haft turen att äga mjuka snälla tikar också. Huskyn är visserligen tuffare, men utan att vara bitchig mot nya hundar.

Stämmer nog att det är individuellt.
Jag har precis introducerat en tikvalp till familjens två äldre hundar, en cockertik på 10 år och en ESS hane på 12. Hanen har dessutom ryggproblem och är rätt hanhundsaggressiv.

Båda var rätt griniga mot valpen från början, morrade mycket och tryckte till henne när hon blev för jobbig, (dock lät det nog värre än det var, eftersom hon fortsatte att terra dem rätt omgående efter varje tillrättavisning).

Efter en vecka accepterade hanen valpen helt, och söker sig nu frivilligt till henne. De verkar älska varandra, även om han fortfarande säger ifrån när hon hänger sig i hans öron. Tiken är efter en månad fortfarande sur, och drar sig om möjligt undan till ett annat rum inomhus, även om det blivit bättre med tiden. Utomhus går det numera bra med alla tre ihop.

Fast de båda hanar som ni beskriver ovan är båda könsaggressiva och en har dessutom fysiska problem. Normalt funtade hanar brukar inte ha några problem med valpar alls, möjligen kan de tycka att de är lite äckliga som kommer kravlande på golvet.

Fast de båda hanar som ni beskriver ovan är båda könsaggressiva och en har dessutom fysiska problem. Normalt funtade hanar brukar inte ha några problem med valpar alls, möjligen kan de tycka att de är lite äckliga som kommer kravlande på golvet.

Jo, fast grejen är ju att det inte är hanen som fortfarande har lite problem, (vilket i och för sig vore förståeligt), utan tiken, som både är yngre och fullt frisk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: snöflingor
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka