En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag beställt ett tiopack gravidtester, tanken är att vänta med att testa till helgen när BIM är, får se hur bra det går :grin:
Metallsmaken består, har haft lite hugg o drag i kvinnomagen men det kan lika gärna va nåt som alltid brukar va där men nu är man ju, eh, lite mer uppmärksam så att säga :cautious:
Helt galet hur långsamt dagarna går nu :wtf:

Har varit rätt off ett tag. Jobbat en hel del och haft prio på att få livet att snurra utanför IT-världen och har inte orkat mig på buke via mobilen.

Jag funderade här nu denna månaden.
Enligt appen har jag ÄL 11/7, hade sex den 6/7 dvs 5 dagar innan det (sen jobbade vi bägge om varandra). Dock har den fått för sig att min cykel är 26 dagar trots andra inställningar och och föregående månader.
Den 14/7 och 15/7 hade jag dock väldigt tydlig äggviteflytning och var känslig i brösten, misstänkte därför att ÄL var då istället och såg till att sexa till det den 15/7 trots egentligen tids- och orkbrist.
16/7 var inte längre flytningarna som äggvita.
Vad tror ni mer erfarna om när ÄL var?

Lägger in ca i listan.

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL runt 7/7 BIM ca 20/7. Försök nr 6 efter missfall, 31 år, inga barn
turotur BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Flutterdash ÄL 15/7 BIM 29/7, 27 år, 10:e försöket, inga barn
Terqa - ÄL 18/7 BIM 1/8, inga försök än, 32 år, ett barn
Lazy Lady -ÄL 20/7 BIM 3/8, försök nr 2. 34år, inga barn
MEJ84 - ÄL 20/7, BIM 4/8. Försök nr 12, 31 år, inga barn
Safir - ÄL 21/7 (?) BIM 4/8, Försök nr 12, 28 år, inga barn
paprika - ÄL 19/7 BIM 5/8, Försök nr 7, 28 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Monifa - ÄL 25/7 BIM 8/8, 23 år, inga barn
BubbelA- ÄL 1/8 BIM 12/8, Försök 1, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 10/8 BIM 24/8, försök nr 1 efter missfall, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Spolning/koll av livmoder/katetertest augusti
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
Whirlie - inväntar att kroppen ska återställa sig efter MF. Uppsatt på kö till IVF.
ninsan - inväntar ÄL pga oregelbunden mens, ett MF, 31 år, inga barn
Humla - Tredje försöket, 30 år, inga barn. Oklart om ägglossning, oregelbunden cykel.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn

Just det. Behöver beställa fler ÄL-test.

*suck*

Har stor lust att strunta i det helt, men om jag ska få nån mer hjälp nån gång så behöver jag så mkt fakta/data som möjligt om hur min kropp beter sig och funkar.

Blödningsmönster nästan skolboksexempel på klimakteriet och galen dumping med riktigt värmeslag idag gör att jag nästan vill ringa min gyn imorgon och be om FSH-provtagning :crazy:

Vad skulle ni ta med er till ett läkarbesök, med mål att få hjälp med hormoner m m? Artiklar o s v.
Till första mötet hade jag sett till att vara ordentligt påläst. Jättebra om du kan referera till några specifika artiklar men jag hade inte tagit med dom denna gången.

Bättre att bara känna av läkaren lite och se vad hon/han föreslår.

Det viktiga med att vara påläst är att du kan ställa rätt slags frågor.

Det är jättebra om du orkar fortsätta med ältesterna. Har du svart på vitt att din äl krånglar så är det oftast lättare att få hjälp med Pergo omgående.

Ett VUL ser jag också som ett minimum. Detta för att bla kolla om du har "PCOäggstockar".

Ett blodprov som bla kollar AMH, sköldkörtelvärden D-vitamin, B12 mm är också något som borde höra till grundundersökningen.

Fråga gärna vilka prover som kommer kollas och att du vill ha resultatet hemskickat till dig (nöjd dig aldrig med att läkaren säger de ligger inom normalvärdena utan se till att få exakta värdena)

Blödningsmönster nästan skolboksexempel på klimakteriet och galen dumping med riktigt värmeslag idag gör att jag nästan vill ringa min gyn imorgon och be om FSH-provtagning :crazy:
Det låter ju inte bra.

Jag hade ringt med en gång. Är det så så är det bråttom.

Kan det inte var sköldkörteln som ställer till problem?

Har varit rätt off ett tag. Jobbat en hel del och haft prio på att få livet att snurra utanför IT-världen och har inte orkat mig på buke via mobilen.

Jag funderade här nu denna månaden.
Enligt appen har jag ÄL 11/7, hade sex den 6/7 dvs 5 dagar innan det (sen jobbade vi bägge om varandra). Dock har den fått för sig att min cykel är 26 dagar trots andra inställningar och och föregående månader.
Den 14/7 och 15/7 hade jag dock väldigt tydlig äggviteflytning och var känslig i brösten, misstänkte därför att ÄL var då istället och såg till att sexa till det den 15/7 trots egentligen tids- och orkbrist.
16/7 var inte längre flytningarna som äggvita.
Vad tror ni mer erfarna om när ÄL var?

Lägger in ca i listan.

Hyldeblomst - ÄL runt 7/7 BIM ca 20/7. Försök nr 6 efter missfall, 31 år, inga barn
turotur BIM 21/7

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Spolning/koll av livmoder/katetertest augusti
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Whirlie - inväntar att kroppen ska återställa sig efter MF. Uppsatt på kö till IVF.
Humla - Tredje försöket, 30 år, inga barn. Oklart om ägglossning, oregelbunden cykel.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
Jag skulle gissat på ägglossning ett par dagar efter ÄL-flytningarna, typ den 17/7.

Det verkar som ni fick det det i rätt tid med andra ord :up: Håller tummarna!

Mvh Miks

Till första mötet hade jag sett till att vara ordentligt påläst. Jättebra om du kan referera till några specifika artiklar men jag hade inte tagit med dom denna gången.

Bättre att bara känna av läkaren lite och se vad hon/han föreslår.

Det viktiga med att vara påläst är att du kan ställa rätt slags frågor.

Det är jättebra om du orkar fortsätta med ältesterna. Har du svart på vitt att din äl krånglar så är det oftast lättare att få hjälp med Pergo omgående.

Ett VUL ser jag också som ett minimum. Detta för att bla kolla om du har "PCOäggstockar".

Ett blodprov som bla kollar AMH, sköldkörtelvärden D-vitamin, B12 mm är också något som borde höra till grundundersökningen.

Fråga gärna vilka prover som kommer kollas och att du vill ha resultatet hemskickat till dig (nöjd dig aldrig med att läkaren säger de ligger inom normalvärdena utan se till att få exakta värdena)

Det var lite så jag menade, att ha med mig artiklarna genom att ha läst dem. Och ha gjort minnesanteckningar, eftersom jag tappar tråden när det gäller.

VUL gjordes i höstas. Hade en finfin äggis på 18 mm och fina äggstockar. Men så har ju min mens ändrat sig flera gånger efter det.

Jag brukar kräva svaren vis telefon om de envisas med att inte skicka dem via brev. Tyvärr lär de sig inget på detta på min vårdcentral, trots att jag säger till.

Ska samla lite ork och börja ringa igen.
Det största problemet är egentligen inte läkarna. Finns några pärlor, men de har inte så mycket lediga tider kvar. Däremot är.en del av sköterskorna i telefon både korkade och otrevliga. De måste väl vara det när det ständigt saknas 4 läkare.

Hoppar in i tråden och lägger till mig på listan. :)

turotur BIM 21/7

Thalbaz - väntar på ÄL (pco) samt koll av livmoder, hoppas få börja med pergo när Gun är tillbaka från semester, ett MF, 27 år, inga barn

Tycker att dagarna sniglar sej fram till BIM.. Har haft ont i magen och ett jävulskt pisshumör.. Så jag antar att det är pms och inget annat. Brukar bli jäkligt huggilsken före mens. Vi har haft jäkligt mkt sex runt ÄL så så sett så borde jag vara gravid 5ggr om men det är ju ingen garanti:cautious:. Aja, mer pina colada och sangria till mej om det inte blivit nåt.

Hoppar in i tråden och lägger till mig på listan. :)

turotur BIM 21/7

Thalbaz - väntar på ÄL (pco) samt koll av livmoder, hoppas få börja med pergo när Gun är tillbaka från semester, ett MF, 27 år, inga barn
välkommen!

Tycker att dagarna sniglar sej fram till BIM.. Har haft ont i magen och ett jävulskt pisshumör.. Så jag antar att det är pms och inget annat. Brukar bli jäkligt huggilsken före mens. Vi har haft jäkligt mkt sex runt ÄL så så sett så borde jag vara gravid 5ggr om men det är ju ingen garanti:cautious:. Aja, mer pina colada och sangria till mej om det inte blivit nåt.

Det är vid såna här tillfällen, och några andra, som jag saknar ett bra "substitut" för alkohol som har samma känslomässiga laddning, eller vad man ska kalla det. Blir inte riktigt samma sak att unna sig ett glas vatten...

Det är vid såna här tillfällen, och några andra, som jag saknar ett bra "substitut" för alkohol som har samma känslomässiga laddning, eller vad man ska kalla det. Blir inte riktigt samma sak att unna sig ett glas vatten...

Det är sant! Fast det är inte så att jag ska supa ner mej totalt under semestern:rofl: Lite lagom är väl bäst! Och jag vet ju inte förrän mitt i om jag är gravid eller inte så jag lär ju ta det rätt piano tills dess. Men jag känner mej rätt ogravid=som vanligt innan mens så jag TROR inte att det gått vägen.

Det är sant! Fast det är inte så att jag ska supa ner mej totalt under semestern:rofl: Lite lagom är väl bäst! Och jag vet ju inte förrän mitt i om jag är gravid eller inte så jag lär ju ta det rätt piano tills dess. Men jag känner mej rätt ogravid=som vanligt innan mens så jag TROR inte att det gått vägen.

Själv känner jag att jag nog bör ta ett gravtest just in case, eftersom jag har noll koll på äl och BIM efter mitt MF (många förkortningar nu). Jag kan vara BIM +7, på BIM eller inte ens haft äl. Men det börjar kännas så där att ta ett glas vin då och då. Även om chansen att ngt gror just nu är mkt liten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 925
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar