En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte säker på om jag hade någon ÄL denna cykel, eller så lyckades jag missa stegringen på något sätt. Jag fick ju byta sort mitt i, pga jag missat att jag hade slut på stickor, Jag testade varje dag men med clear blue några dagar på slutet, negativt alla. De vanliga stickorna hade liite starkare streck än normalt på dag 13-14 då jag brukar ha ÄL, men inget positivt. Kanske bara missade. Vi hade sex som vanligt i alla fall. Jag brukar ju ha ÄL, men det ska väl vara normalt att kroppen hoppar över en ÄL ibland?

I alla fall - Detta var vår sjätte cykel, och jag börjar fundera på om jag ska typ boka in ett besök hos Gun, bara för att liksom.. Allmän koll? Haha. Jag är lite dålig på att besöka gun. Alltid varit. Hur går jag tillväga? Vill inte kanske sätta igång någon stor utredning just precis nu, men vet inte om man typ kan göra nån slags koll "light"? haha.

Vi har ju haft oskyddat sex omkring 2 år utan att något hänt, och nu aktivt försökt att pricka ägglossning osv i ett halvår. Vad hade ni gjort? Vem ringer man? Osv. Jag vet inget.

Jag är inte säker på om jag hade någon ÄL denna cykel, eller så lyckades jag missa stegringen på något sätt. Jag fick ju byta sort mitt i, pga jag missat att jag hade slut på stickor, Jag testade varje dag men med clear blue några dagar på slutet, negativt alla. De vanliga stickorna hade liite starkare streck än normalt på dag 13-14 då jag brukar ha ÄL, men inget positivt. Kanske bara missade. Vi hade sex som vanligt i alla fall. Jag brukar ju ha ÄL, men det ska väl vara normalt att kroppen hoppar över en ÄL ibland?

I alla fall - Detta var vår sjätte cykel, och jag börjar fundera på om jag ska typ boka in ett besök hos Gun, bara för att liksom.. Allmän koll? Haha. Jag är lite dålig på att besöka gun. Alltid varit. Hur går jag tillväga? Vill inte kanske sätta igång någon stor utredning just precis nu, men vet inte om man typ kan göra nån slags koll "light"? haha.

Vi har ju haft oskyddat sex omkring 2 år utan att något hänt, och nu aktivt försökt att pricka ägglossning osv i ett halvår. Vad hade ni gjort? Vem ringer man? Osv. Jag vet inget.

Jag gillar privat, så jag hade bokat till någon klinik med Gun som kan fertilitet. Jag gjorde först en vanlig koll med VUL, sen blev det mer undersökningar vartefter.

Egentligen borde du ha rätt till utredning, efter så lång tid. Men om du inte vill kan du som sagt börja med VUL, och kanske lite blodprover?

Jag börjar bli lite intresserad av de där äl-testerna. Kan man alltså ha en liten stegring utan att man faktiskt får ÄL? Vad gör att man får stegringen då?

@Amha man har ju lite olika hormonhalt i kroppen under cykeln. Man ska komma ihåg att alla streck som är svagare än teststrecken är negativa. De kan växla i styrka lite hur som helst beroende på en massa olika saker.

Jag gillar privat, så jag hade bokat till någon klinik med Gun som kan fertilitet. Jag gjorde först en vanlig koll med VUL, sen blev det mer undersökningar vartefter.

Egentligen borde du ha rätt till utredning, efter så lång tid. Men om du inte vill kan du som sagt börja med VUL, och kanske lite blodprover?

Jag räknar inte riktigt våra oskyddade år som "försök", då vi inte aktivt försökt pricka ägglossning. Men vi har nog absolut träffat rätt en del då min sexlust är som bäst just då. Men tänker att vi har aktivt försökt få barn i 6 månader, och att tiden innan det har varit "Det gör inget om vi blir med barn, händer det så händer det"-tänk typ.

Hittar bara en privat gun hos mig, ska nog kolla in hos henom! Går besök hos privat vårdgivare även det på högkostnadskortet?

Apropå slappna av så fick jag häromdagen läsa att man inte VILL tillräckligt mycket om man inte blir gravid.

Jag lyckades att inte ta den diskussionen för jag hade blivit direkt otrevlig. :mad:

@lil-sis jag har också hört det. "Ja, det beror ju på hur mycket du vill..." Man ska alltså vilja lagom mycket. Inte för mycket, för då funkar det inte heller.:banghead::meh:

Apropå slappna av så fick jag häromdagen läsa att man inte VILL tillräckligt mycket om man inte blir gravid.

Jag lyckades att inte ta den diskussionen för jag hade blivit direkt otrevlig. :mad:
Så enligt den logiken så var alla som blir gravida av våldtäkt lite sugna på att bli gravida? Man blir ju mörkrädd av vad folk kläcker ur sig.

Ja precis. Folk tänker verkligen inte efter.
Herregud!
Det måste varit ett riktigt ljushuvud som kläckte av sig det ;)

@lil-sis jag har också hört det. "Ja, det beror ju på hur mycket du vill..." Man ska alltså vilja lagom mycket. Inte för mycket, för då funkar det inte heller.:banghead::meh:

Så enligt den logiken så var alla som blir gravida av våldtäkt lite sugna på att bli gravida? Man blir ju mörkrädd av vad folk kläcker ur sig.

Ja precis. Folk tänker verkligen inte efter.

Det är en i vanliga fall så vitt jag vet vettig person så jag blev väldigt förvånad... Fast eg bör jag ju inte bli det, förvånad alltså.

Jag föreställer mig alltid att det där "Slappna aaaav" härstammar från någon dåre vars läkare tröttnat på alla "jag har försökt i tre månader och är inte på smällen än, det måste vara någon fel!"-brudar och trött förmanade att "Om fru Johansson bara går hem och håller sig sysselsatt med annat och kopplar av så ska fru Johansson se att hon är gravid fortare än hon anar!" för att få henne att sluta boka läkarbesök i onödan. Och att sagda dåre då feltolkade det och spred ut det som en sanning när hon väl blev gravid efter typ...fem månader.

Har fått molvärk och ökade blödningar med färskt blod med klump i. Känns som om det inte finns så mycket mer att hoppas på.

Vad gör man nu? Väntar till dess att man blött klart? Behöver man kontrolleras av vården på något vis? Och hur lång tid brukar det ta innan kroppen hittar in i normal cykel igen?

Usch vad jag hatar detta. Det känns helt hopplöst det här med att skaffa barn...

Har fått molvärk och ökade blödningar med färskt blod med klump i. Känns som om det inte finns så mycket mer att hoppas på.

Vad gör man nu? Väntar till dess att man blött klart? Behöver man kontrolleras av vården på något vis? Och hur lång tid brukar det ta innan kroppen hittar in i normal cykel igen?

Usch vad jag hatar detta. Det känns helt hopplöst det här med att skaffa barn...
Men fy vad tråkigt. Vänta tills det blött klart, egentligen ingenting man gör sådär tidigt. Enligt en gynekolog jag träffade skulle man gärna vänta en mens med att bli gravid för att få bort rester av gammal slemhinna. Det råkade hon säga ett par dagar för sent. Ta ett test efter att blödningarna slutat och se om det är blankt, sen kan man i princip gå på det direkt igen. Många vet inte ens om att de är gravida sådär tidigt så ta det som en vanlig mens bara. Försiktig med tampong och grejer pga infektionsrisken.

Jag skulle vänta och sen försöka som vanligt igen. Det är ett så tidigt missfall att risken för rester etc inte är särskilt stor.

Fortsätter det att blöda länge så kontaktar man gyn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka