En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bukfetma men ingen PCOS :D

Det är ju precis det här som är så lurigt med kvinnans fertilitet. Tio kvinnor kan ha exakt samma symptom men följderna är inte de samma.

Dvs du har kanske egen normal ägglossning medan en annan kvinna har tom färre symptom på PCOS och kanske är normalviktig men trots det så har hon ingen normal ägglossning.

Eller ta mig tex jag har ett AMH-värde på mindre än 0,2. Jag skall inte kunna bli gravid men jag har fått 4 barn och varit gravid 5 ggr på sex år (fått ett MA).

Medan @em-pirre hittar man inget fel på alls, tvärt om snarare allt ser utmärkt ut, och hon har än så länge inte blivit gravid alls.
(Inte ens husköp och köp av enormt söt hundvalp har hjälpt)

Det här med fertilitet är så svårt och enormt orättvist.

Ja, det är otroligt irriterande att det ska vara så...så...oprecist att försöka få till en avkomma. Skulle bli fullständigt galen om jag var läkare och arbetade med sånt här. Blir tillräckligt irriterad som halvtafflig privatperson som sitter hemma och granskar tester och funderar över cykler och hormonnivåer och fan och hans moster. Och jag vet ju inte ens om vi kommer få problem eller inte! O_o

Ja, det är otroligt irriterande att det ska vara så...så...oprecist att försöka få till en avkomma. Skulle bli fullständigt galen om jag var läkare och arbetade med sånt här. Blir tillräckligt irriterad som halvtafflig privatperson som sitter hemma och granskar tester och funderar över cykler och hormonnivåer och fan och hans moster. Och jag vet ju inte ens om vi kommer få problem eller inte! O_o
Ha ha ha! Det var en bra definition av det hela oprecist :D

Hur många gånger har man inte läst "Vi köpte lägenhet, och jag hade så mycket att tänka på att jag GLÖMDE bort att vi försökte bli gravida, och sen GLÖMDE jag att BIM var flera veckor sedan." Pffmm.. Yeah right.

Det försöker jag inbilla mig varje månad ;)
OM jag försöker att tänka på annat går tiden fortare och vips så har jag passerad bim utan att få mens!

Men om man blir väldigt stressad och ledsen över en icke graviditet så blir man orolig i kroppen och det kanske påverkar äl? Eller är jag ute o cyklar?
All annan stress kan ju påverka kroppen..

Har jag missat delen där du är säker på att det gått åt skogen? För det är ju inte alls ovanligt att man får mensliknande när man är gravid. Vet att samma dag jag testade positivt i tonnåren så trodde jag att jag hade fått mens

Nej, du har inte missat den delen. ;)Men mitt humör dansar jenka så ena sekunden gråter jag för att jag aldrig kommer få ett syskon till min son för att i nästa känna mig lycklig och hoppfull och tycka att allt är underbart!

Alltså... *gnäll* ...ömma tuttar kan jag ta. Nyp i äggledarna. inga problem. Värk i armar och fötter, visst. Men när det gör ont i armhålorna och nyper till på sidan av bröstkorgen...då blir jag ledsen.

Det försöker jag inbilla mig varje månad ;)
OM jag försöker att tänka på annat går tiden fortare och vips så har jag passerad bim utan att få mens!

Men om man blir väldigt stressad och ledsen över en icke graviditet så blir man orolig i kroppen och det kanske påverkar äl? Eller är jag ute o cyklar?
All annan stress kan ju påverka kroppen..
Hela kroppen kan ju rubbas av stress så det borde ju inte vara omöjligt men jag har svårt att förstå hur man inte under hela perioden kan vara i en sund nivå gällande stressen. Jag menar, särskilt om man försökt riktigt länge borde man ju vid något tillfälle under tiden känna sig okej med situationen även om det inte betyder att man behöver trivas och vara nöjd. Det är säkert där hela grejen med slappna av har börjat dock. Hur man kan börja snacka på det viset med folk som försöker är inte något jag kan förstå. Det är så många fler faktorer som ska stämma för att det ska bli barn.

Hela kroppen kan ju rubbas av stress så det borde ju inte vara omöjligt men jag har svårt att förstå hur man inte under hela perioden kan vara i en sund nivå gällande stressen. Jag menar, särskilt om man försökt riktigt länge borde man ju vid något tillfälle under tiden känna sig okej med situationen även om det inte betyder att man behöver trivas och vara nöjd. Det är säkert där hela grejen med slappna av har börjat dock. Hur man kan börja snacka på det viset med folk som försöker är inte något jag kan förstå. Det är så många fler faktorer som ska stämma för att det ska bli barn.
Det där med att stress påverkar fertiliteten är svårt. Studier spretar väldigt mycket. Om en studie visar si så kommer det strax en studie som visar så.

Däremot kan stress påverka ägglossningen. Så det kan ju bero på vad man menar med att stress påverkar fertiliteten.

Man brukar ju ta upp att om stress förhindrade graviditeter så borde inte det finnas kvinnor som blir gravida under tex krig. Jag skulle dock säga att det inte riktigt är så enkelt. De som blir gravida under krig skulle antagligen även ha väldigt lätt för att bli gravida under vanliga förhållanden också.

För dom som har svårt för att bli gravida så kan stress kanske vara en bidragande orsak. Men då fungerar systemet antagligen inte riktigt som det skall.

Att stress kan sätta fertiliteten ur spel är egentligen helt normalt. Man skall inte bli gravid under svåra förhållanden. Det är inte optimalt.

Så de som blir gravida under svåra förhållanden kanske är felprogramerade de också fast åt andra hållet istället.

Det finns ju dom som anses som superfertila men de brukar drabbas ofta av missfall istället (blir gravida på alla ägg, bra eller dåliga)

Därmot har jag svårt att tänka mig att man inte blir gravid bara för att man så gärna vill det.

Wehey, nu var ÄL-testet negativt! Så då borde alltså ägget släppa inom...ett dygn, typ? Ska testa i eftermiddag också för att bekräfta.

Är fortfarande öm över livmodern och det drar och ömmar i hela nedre delen av buken, känner mig svullen och har fått ont i ena (why??) bröstet. Dessutom är jag sjukt lättirriterad och varm. Känns som om kroppen har tappat konceptet fullständigt och bara brassar på med alla hormoner den kan hitta. Insåg inte hur bekvämt jag hade det på p-piller. O_o

Ett symtom som inte går att undgå här är humörsvängningarna från h-vetet. Pendlar igenom hela registret av känslor flera gånger i timmen känns det som. Är således ljuvlig just nu... :o

Funderar dock vidare på mitt +. På BIM -1 hade jag en minimal blödning (rött på pappret) och på BIM ljusrosa på pappret. Detta skulle väl kunna vara en nidationsblödning? Och jag antar att hcg börjar stiga efter att ägget fäst? Isf skulle ju veckoindikatorn på testet jag tog i torsdags (BIM + 9) inte vara så konstigt när det visade 1-2 veckor sedan befruktning. Eller tänker jag fel?

Om det är så - beräknar man BF och hur långt gången man är på annat sätt?

Sitter med en mens med tillhörande smärta och illamående. Och till ingen nytta, eftersom vi kommer missa nästa ÄL ändå....:meh:
Ska nog försöka leta upp det där inlägget om det positiva med saker och ting någon skrev tidigare i tråden.

Hejja nu tror jag mensen faktiskt är på G så vi kan komma vidare. Det här har varit den i särklass konstigstigaste sykeln sedan jag skutade med P ringar.

Har införskaffat nya ÄL stickor så nästa period ska jag prova ha mer koll men misstänker att vi missar ÄL då sambon kommer fara till Norge en sväng

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka