En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosa flytning idag så nu väntar jag bara på att resten ska komma ut. Vill helst lägga mig under täcket och gråta men har hela huset fullt av släkt så måste köra på som vanligt. :down:

Har jag missat delen där du är säker på att det gått åt skogen? För det är ju inte alls ovanligt att man får mensliknande när man är gravid. Vet att samma dag jag testade positivt i tonnåren så trodde jag att jag hade fått mens

@KattenKorven De har god chans att överleva sedan i torsdag. Med lite tur släpper ägget först på måndag :) Ägget släpper ca 12-24 timmar efter positivt äl-test, och ägget kan leva upp till 12 timmar efteråt. Spermier kan leva 3-5 dagar, vissa menar att de kan leva upp till en vecka. Så visst har ni goda chanser!

@robl alla bygger inte upp slemhinna om de inte har äl. Därför äter vissa t.ex. Provera eller liknande. Vissa behöver alltså Provera för att få slemhinna och blödning, och sedan Pergotime för att få ägglossning. Det vanligaste är just att mensen uteblir om man inte har äl. Det kan sakta, sakta byggas upp slemhinna, och då blir cykeln väldigt lång, t.ex. 50 dagar eller liknande.

@KattenKorven De har god chans att överleva sedan i torsdag. Med lite tur släpper ägget först på måndag :) Ägget släpper ca 12-24 timmar efter positivt äl-test, och ägget kan leva upp till 12 timmar efteråt. Spermier kan leva 3-5 dagar, vissa menar att de kan leva upp till en vecka. Så visst har ni goda chanser!.

Wohoo! Tack för snabbt pepp-svar. Då tänker jag unna mig att hoppas och drömma ett tag till. :)

Alltså, förra cykeln upprepade jag nivå 1 som en papegoja. Den här cykeln upprepar jag (monitorn) nivå 2 lika tjatigt... Känns lite tjatigt. Men, @Tora, jag fortsätter väl ändå...

Och ja, jag mår fortfarande dåligt. Om det är p g a hästens skada eller nåt annat, det kan jag inte svara på.

Wohoo! Tack för snabbt pepp-svar. Då tänker jag unna mig att hoppas och drömma ett tag till. :)
Skulle jag vara du så hade jag dessutom fortsatt testa med ältester så att du vet när ägget har släppt.

Sen när det kommer till viktnedgång. Även så "lite" som 5-6 kg kan göra att man får spontan ägglossning. Ibland verkar det som om det är att man går ner i vikt snarare än hur mycket man går ner som gör att ägglossningen kommer igång.

Har du PCOS så är ofta chansen som störst för egen ägglossning precis efter man slutar med ppiller.

Alltså, förra cykeln upprepade jag nivå 1 som en papegoja. Den här cykeln upprepar jag (monitorn) nivå 2 lika tjatigt... Känns lite tjatigt. Men, @Tora, jag fortsätter väl ändå...

Och ja, jag mår fortfarande dåligt. Om det är p g a hästens skada eller nåt annat, det kan jag inte svara på.
Lite lustigt är det. Men intressant (tycker jag).

Skulle jag vara du så hade jag dessutom fortsatt testa med ältester så att du vet när ägget har släppt.

Mjo, är lite nojig över att det ska vara något knas istället för riktig ägglossning. Testade två gånger idag (förmiddag och eftermiddag) och fick extremt positiva test båda gångerna. Tänkte testa imorgon för att se att det verkligen släpper.

Har du PCOS så är ofta chansen som störst för egen ägglossning precis efter man slutar med ppiller.

Precis! Det brukar handla om ca tre cyklar efter att ha slutat med p-piller.

Det där har jag också hört, men är lite fundersam hur det ligger till med min ägglossning för jag har alltid haft hyfsat regelbunden mens (även innan p-pillren) trots övervikt och PCO.

Enda anledningen till att jag blev diagnosticerad med PCOS var för att jag fick hårväxt på ställen där jag inte borde ha någon hårväxt och gick till läkare i ren desperation...då kollades hormonerna som visade sig vara helt åt helvete och PCO bekräftades med ultraljud. Men ändå kom alltid mensen klockrent varje månad. :confused:

Såg någon föreläsning med läkaren Jan Holte som ligger ute på nätet (ja, jag är ett kontrollfreak som nördar in totalt på saker) och där nämner han att pco-kvinnor med regelbunden mens ofta kan ha fungerande ägglossning. Men jag vågar inte riktigt hoppas...

Mjo, är lite nojig över att det ska vara något knas istället för riktig ägglossning. Testade två gånger idag (förmiddag och eftermiddag) och fick extremt positiva test båda gångerna. Tänkte testa imorgon för att se att det verkligen släpper.

Det där har jag också hört, men är lite fundersam hur det ligger till med min ägglossning för jag har alltid haft hyfsat regelbunden mens (även innan p-pillren) trots övervikt och PCO.

Enda anledningen till att jag blev diagnosticerad med PCOS var för att jag fick hårväxt på ställen där jag inte borde ha någon hårväxt och gick till läkare i ren desperation...då kollades hormonerna som visade sig vara helt åt helvete och PCO bekräftades med ultraljud. Men ändå kom alltid mensen klockrent varje månad. :confused:

Såg någon föreläsning med läkaren Jan Holte som ligger ute på nätet (ja, jag är ett kontrollfreak som nördar in totalt på saker) och där nämner han att pco-kvinnor med regelbunden mens ofta kan ha fungerande ägglossning. Men jag vågar inte riktigt hoppas...
Man kan ju ha PCO utan att ha PCOS.

@KattenKorven
Ja, PCO behöver inte betyda utebliven ägglossning. Har du testat med gravtest? Ägglossningsstickor är inte alltid att lita på hos personer med PCOS (kan visa positivt). Fortsätt testa och se vad som händer.

Man kan ju ha PCO utan att ha PCOS.

Yes, men eftersom jag utöver PCO-äggstockar tyvärr även har "hårväxt av manlig typ" som det så fint heter så klassas det som PCOS. Har dock varken drabbats av bukfetma (är jämntjock) eller mensrubbningar. Hittills iallafall.

@KattenKorven
Ja, PCO behöver inte betyda utebliven ägglossning. Har du testat med gravtest? Ägglossningsstickor är inte alltid att lita på hos personer med PCOS (kan visa positivt). Fortsätt testa och se vad som händer.

Tog ett gravtest igår, pinsamt nog. Det var toknegativt. Och även ÄL-testet visade negativt igår. Har ett par stackars ÄL-stickor kvar, ska testa imorgon och på måndag så får vi se. :)

Yes, men eftersom jag utöver PCO-äggstockar tyvärr även har "hårväxt av manlig typ" som det så fint heter så klassas det som PCOS. Har dock varken drabbats av bukfetma (är jämntjock) eller mensrubbningar. Hittills iallafall.

Tog ett gravtest igår, pinsamt nog. Det var toknegativt. Och även ÄL-testet visade negativt igår. Har ett par stackars ÄL-stickor kvar, ska testa imorgon och på måndag så får vi se. :)
Jag har bukfetma men ingen PCOS :D

Det är ju precis det här som är så lurigt med kvinnans fertilitet. Tio kvinnor kan ha exakt samma symptom men följderna är inte de samma.

Dvs du har kanske egen normal ägglossning medan en annan kvinna har tom färre symptom på PCOS och kanske är normalviktig men trots det så har hon ingen normal ägglossning.

Eller ta mig tex jag har ett AMH-värde på mindre än 0,2. Jag skall inte kunna bli gravid men jag har fått 4 barn och varit gravid 5 ggr på sex år (fått ett MA).

Medan @em-pirre hittar man inget fel på alls, tvärt om snarare allt ser utmärkt ut, och hon har än så länge inte blivit gravid alls.
(Inte ens husköp och köp av enormt söt hundvalp har hjälpt)

Det här med fertilitet är så svårt och enormt orättvist.

Just det, jag får ju inte glömma att tänka på annat, slappna av, starta tidskrävande och barn-ovänliga projekt och skaffa gulliga husdjur. Och här har jag gått runt och fokuserat på något så ovidkommande som ägglossning som ett freak. Det är ju en hundvalp jag behöver! (Har iofs katter, men de är fullvuxna och därmed säkert inte tillräckligt gulliga och hjälplösa.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka