En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Så du hade antagligen äl kring dag 12, vilket är helt okej. Det kan ju alltid hända att slemhinnan inte är tillräckligt tjock

• Gilla
Reactions: Ray
Alltså @Tora, jag måste dela en länk med dig för jag tror att du är lika intresserad som jag. Sätter den på PM. Min nya kvällsläsning!

Det borde i teorin vara möjligt att jag inte har äl, eftersom jag har superrikliga, smärtfria blödningar. Dock är ju mensen riktigt regelbunden, så det talar ju emot i och för sig.

(Fast jag har ju äl, jag har ju sett stora äggblåsor och testat positivt på äl-test.)
Ja riklig mens kan vara ett tecken på utebliven ägglossning men då brukar cykeln vara lite längre också.

Vad jag funderar på är om det kan vara så att äggblåsorna är tomma? Dvs det finns inget ägg i själva blåsan.

När man plockar ut ägg tex så är det ju inte alls säkert att man får ut lika många ägg som man har blåsor.

(Observera att detta är bara amatörmässiga funderingar)

Tack för länken! Mycket intressant!

Nu är jag rejält öm i brösten, betyder det att mensen är på ingående,eller är det vid ägglossning det brukar ske? Eller kan det dyka upp vid båda fallen?

Jag har ont före mensen, under 75% av mensen och några dagar innan ÄL, under ÄL, och en bit efter ÄL. :cool:

Jomensåatt... :D

(Blir inte bättre av att ha F-kupa, nej.)

Nja, det kan ju hända förstås. Här förklarades det ganska bra.

Jag hade ju väldigt bra AMH.
AMH säger egentligen inget om kvalitén på äggen även om det är en indikation. Dvs vid högt AMH betyder det att man har många ägganlag kvar men om det är bra eller dåliga ägg ger det inget svar på.

Däremot är det som sagt många gånger en indikation på att de kvarvarande äggen kan vara av dålig kvalité.
Man tror ju att kroppen släpper de bästa äggen först (vet dock inte hur bekräftat det är med studier).

Samtidigt är det mycket man inte vet om hur kroppen väljer vilken folikel som skall mogna och släppa iväg ett ägg.

Jag har också riklig och lång mens (oftast 7 dagar). Men jag har ju ägglossning. Dock har jag tydligen en tjock slemhinna.

Vilken koll ni har på er själva och er cykel! Nu känner jag mig dålig :).
Fick ingen glad gubbe på mitt ÄL-test idag, men vi tillverkade på ändå :p.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tycker att det är jätteintressant. Och sen är det jättekonstigt och tråkigt att vi kvinnor vet så väldigt lite om hur vi fungerar.

Jag tycker att det är jätteintressant. Och sen är det jättekonstigt och tråkigt att vi kvinnor vet så väldigt lite om hur vi fungerar.
Konstigt är det kanske inte. Det är en hel vetenskap. Sen är det klart att vissa är extremt ovetande och vet inte att det är ÄL som möjliggör graviditet...

När ni pratar om riklig mens så kommer ju funderingen, om man som mig då har väldigt lite mens, alltså så lite att jag inte ens kan använda tamponger. Typ trosskydd räcker långt. Har inte det någon inverkan?

Vilken koll ni har på er själva och er cykel! Nu känner jag mig dålig :).

Känn dig inte dålig. Jag kan inte svära på att jag verkligen har ÄL när jag tror att jag har det. Jag kan bara beskriva hur mina tuttar reagerar under en tid då jag rent logiskt borde ha ÄL. Väntar trött på att nästa cykel ska komma igång, så att jag kan försöka med monitorn en gång till och förhoppningsvis lyckas pricka in ÄL.

Det är väl lite som med allt annat; om det inte krånglar så sätter sig folk inte in i hur det fungerar.

Kan dock tycka att en viss grundläggande kunskap om just det här ämnet vore bra, inte bara för barnaalstrandets skull utan även för att avvikelser av olika slag kan ju indikera något annat. Jag känner flertalet som tyckt att det varit positivt att deras mens försvunnit när de bantat hårt eller varit extremt stressade under lång tid istället för att tänka "Shit, nu är min kropp verkligen hårt ansträngd om något så grundläggande som mensen ryker". Det innebär ju inte att man behöver lära sig vad varje hormon heter eller exakt hur allt är uppbyggt, men åtminstone hitta sin egen "normal" kan ju vara bra. Ungefär som med bröstcancer; man behöver inte lära sig precis hur ett bröst är uppbyggt men det är bra att veta hur just ens egna bröst känns när man klämmer igenom dem.

Aja, kanske dåliga exempel, men jag tror ni förstår vad jag menar. Genom att lära känna sin kropp så märker man ju snabbare om något är på tok, liksom.

När ni pratar om riklig mens så kommer ju funderingen, om man som mig då har väldigt lite mens, alltså så lite att jag inte ens kan använda tamponger. Typ trosskydd räcker långt. Har inte det någon inverkan?

Jag har haft jättelite mens sedan jag tog ut hormonspiralen i våras men ändå blivit gravid två gånger. Har också klarat mig med bara trosskydd. Sen har jag inte hunnit ha mens så många gånger pga graviditeterna men ja, gravid blev jag ju iaf.

Känn dig inte dålig. Jag kan inte svära på att jag verkligen har ÄL när jag tror att jag har det. Jag kan bara beskriva hur mina tuttar reagerar under en tid då jag rent logiskt borde ha ÄL. Väntar trött på att nästa cykel ska komma igång, så att jag kan försöka med monitorn en gång till och förhoppningsvis lyckas pricka in ÄL.
Jag väntar också!
Och du SKALL använda monitorn om du får en mens till!!! :mad:

Jupp! Jag är heeeeeelt mentalt frisk! Jag loooooovar :angel:

:D

Jag har ganska stabil cykel, 25-26 dagar. Äl enligt stickor på dag 13-14 de gå
nger jag testat. Blöder "normalmycket" och har "normalont". Allt är så normalt, jag trodde faktiskt vi skulle lyckas ganska snabbt men tydligen inte :(

Det är ju lite problematiskt också att min man har svårt att komma vid penetrationssex och tar lång tid på sig. Vi får det att funka ändå, men det går ju tyvärr inte att köra spontan snabbis direkt.

Vill inte att han ska känna sig pressad att han *måste* komma, det blir säkeelugen värre då. Men jag typ orkar inte riktigt ha maratonsex varje dag i en vecka. Blir typ skavd ;)

Jag tänkte inte så mycket på själva processen(den har jag rätt bra koll på) utan på att ni känner när ni har ÄL, vet hur tjock slemhinnan är etc... Jag känner inte mycket alls jag :(. Och glr jag det har jag oftast fel.

Det är väl lite som med allt annat; om det inte krånglar så sätter sig folk inte in i hur det fungerar.

Kan dock tycka att en viss grundläggande kunskap om just det här ämnet vore bra, inte bara för barnaalstrandets skull utan även för att avvikelser av olika slag kan ju indikera något annat. Jag känner flertalet som tyckt att det varit positivt att deras mens försvunnit när de bantat hårt eller varit extremt stressade under lång tid istället för att tänka "Shit, nu är min kropp verkligen hårt ansträngd om något så grundläggande som mensen ryker". Det innebär ju inte att man behöver lära sig vad varje hormon heter eller exakt hur allt är uppbyggt, men åtminstone hitta sin egen "normal" kan ju vara bra. Ungefär som med bröstcancer; man behöver inte lära sig precis hur ett bröst är uppbyggt men det är bra att veta hur just ens egna bröst känns när man klämmer igenom dem.

Aja, kanske dåliga exempel, men jag tror ni förstår vad jag menar. Genom att lära känna sin kropp så märker man ju snabbare om något är på tok, liksom.

Nu har det ju krånglat för mig i alla år.

Och som jag skrev ovan är det inte hur det går till som jag känner mig dålig på utan på att känna saker. Jag inbillar mig att jag känner ÄL men nä, det var tydligen inte det. Mensvärk och mensförlopp är alltid olika olika månader. Jag har liksom ingen koll på mig själv fast jag försöker! Jag använder stickor och kan se när ÄL är men jag kan inte känna in rätt dag... Jag har ju försökt. Först försökte jag bli gravid i över 6 år, många stickor och försök... Och nu har det gått ytterligare 7 år med försök. Man tycker ju att 13 ÅR av försök och ÄLtester och känna-efter skulle göra att jag känner - men nä.

Nu har det ju krånglat för mig i alla år.

Och som jag skrev ovan är det inte hur det går till som jag känner mig dålig på utan på att känna saker. Jag inbillar mig att jag känner ÄL men nä, det var tydligen inte det. Mensvärk och mensförlopp är alltid olika olika månader. Jag har liksom ingen koll på mig själv fast jag försöker! Jag använder stickor och kan se när ÄL är men jag kan inte känna in rätt dag... Jag har ju försökt. Först försökte jag bli gravid i över 6 år, många stickor och försök... Och nu har det gått ytterligare 7 år med försök. Man tycker ju att 13 ÅR av försök och ÄLtester och känna-efter skulle göra att jag känner - men nä.

Jag förstår vad du menar (och jag hade överhuvudtaget inte dig i åtanke när jag skrev, ska jag säga, jag tänkte mer generellt och på en lägre nivå, eller vad man ska säga). För att kunna känna in och tolka sin kropp måste ju kroppeländet faktiskt ge en något att tolka och din kropp verkar ju inte ge dig mycket att jobba med. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka