Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja riklig mens kan vara ett tecken på utebliven ägglossning men då brukar cykeln vara lite längre också.Alltså @Tora, jag måste dela en länk med dig för jag tror att du är lika intresserad som jag. Sätter den på PM. Min nya kvällsläsning!
Det borde i teorin vara möjligt att jag inte har äl, eftersom jag har superrikliga, smärtfria blödningar. Dock är ju mensen riktigt regelbunden, så det talar ju emot i och för sig.
(Fast jag har ju äl, jag har ju sett stora äggblåsor och testat positivt på äl-test.)
Nu är jag rejält öm i brösten, betyder det att mensen är på ingående,eller är det vid ägglossning det brukar ske? Eller kan det dyka upp vid båda fallen?
AMH säger egentligen inget om kvalitén på äggen även om det är en indikation. Dvs vid högt AMH betyder det att man har många ägganlag kvar men om det är bra eller dåliga ägg ger det inget svar på.
Konstigt är det kanske inte. Det är en hel vetenskap. Sen är det klart att vissa är extremt ovetande och vet inte att det är ÄL som möjliggör graviditet...Jag tycker att det är jätteintressant. Och sen är det jättekonstigt och tråkigt att vi kvinnor vet så väldigt lite om hur vi fungerar.
Vilken koll ni har på er själva och er cykel! Nu känner jag mig dålig .
Jag tycker att det är jätteintressant. Och sen är det jättekonstigt och tråkigt att vi kvinnor vet så väldigt lite om hur vi fungerar.
När ni pratar om riklig mens så kommer ju funderingen, om man som mig då har väldigt lite mens, alltså så lite att jag inte ens kan använda tamponger. Typ trosskydd räcker långt. Har inte det någon inverkan?
Jag väntar också!Känn dig inte dålig. Jag kan inte svära på att jag verkligen har ÄL när jag tror att jag har det. Jag kan bara beskriva hur mina tuttar reagerar under en tid då jag rent logiskt borde ha ÄL. Väntar trött på att nästa cykel ska komma igång, så att jag kan försöka med monitorn en gång till och förhoppningsvis lyckas pricka in ÄL.
Jag tycker att det är jätteintressant. Och sen är det jättekonstigt och tråkigt att vi kvinnor vet så väldigt lite om hur vi fungerar.
Det är väl lite som med allt annat; om det inte krånglar så sätter sig folk inte in i hur det fungerar.
Kan dock tycka att en viss grundläggande kunskap om just det här ämnet vore bra, inte bara för barnaalstrandets skull utan även för att avvikelser av olika slag kan ju indikera något annat. Jag känner flertalet som tyckt att det varit positivt att deras mens försvunnit när de bantat hårt eller varit extremt stressade under lång tid istället för att tänka "Shit, nu är min kropp verkligen hårt ansträngd om något så grundläggande som mensen ryker". Det innebär ju inte att man behöver lära sig vad varje hormon heter eller exakt hur allt är uppbyggt, men åtminstone hitta sin egen "normal" kan ju vara bra. Ungefär som med bröstcancer; man behöver inte lära sig precis hur ett bröst är uppbyggt men det är bra att veta hur just ens egna bröst känns när man klämmer igenom dem.
Aja, kanske dåliga exempel, men jag tror ni förstår vad jag menar. Genom att lära känna sin kropp så märker man ju snabbare om något är på tok, liksom.
Nu har det ju krånglat för mig i alla år.
Och som jag skrev ovan är det inte hur det går till som jag känner mig dålig på utan på att känna saker. Jag inbillar mig att jag känner ÄL men nä, det var tydligen inte det. Mensvärk och mensförlopp är alltid olika olika månader. Jag har liksom ingen koll på mig själv fast jag försöker! Jag använder stickor och kan se när ÄL är men jag kan inte känna in rätt dag... Jag har ju försökt. Först försökte jag bli gravid i över 6 år, många stickor och försök... Och nu har det gått ytterligare 7 år med försök. Man tycker ju att 13 ÅR av försök och ÄLtester och känna-efter skulle göra att jag känner - men nä.