En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Negativt idag igen.... suck. Men nu har det hållt på i livmodern i två dagar och känns fortfarande, stickningar, spänningar osv, inte molande som mensvärk dock. Så om det nu är mens på gång så borde den ju komma nu för något är det ju uppenbarligen som händer. Sen vet jag ju inte hur livmodern reagerar efter skrapningen osv, den ska ju dra ihop sig efter graviditeten osv så den kanske inte känns som den brukar så man blir ju lite osäker på sin kropp just nu.

Nä, det får bli ett digitalt efter jobbet om mensen håller sig borta. Om mensen tänker komma så är detta snudd på tortyr tycker jag

Jag vill också veta hur det går till/känns med koll av äggledare! Om inget händer kommer jag att få göra det i maj eller juni (då vi närmar oss 1 års försök).

@MEJ84 @robl Heh, jag ska plocka fram min berättelse åt er om en stund. Det var en... upplevelse!

Kom ihåg att det for vissa inte känns ett dugg!

EDIT: orkar inte leta fram, men såhär var det ungefär:

Man för upp en kateter i livmodern, känns inte nåt speciellt. Sen sprutar man in vätska och luft för att via ultraljud kunna se att det finns flöde genom ledarna.

Gångarna kan krampa ibland, och upplevas som blockerade. Detta kan orsakas av t.ex. för kall
vätska. För mig gick det bättre efter att vi värmt upp vätskan lite.

Finns det fritt flöde så gör det inte ont. Men det känns lite obehagligt, ett tryck liksom. Lite molande/ilande.

Ta värkmedicin före ni går dit. Dagen efter kan man vara lite öm.

Och ha inte migrän:down: Man spyr.:laugh: I gynstolen. Två gånger. Med en kateter i muttan.:up: Fördel: din Gun glömmer dig aldrig!

Senast ändrad:
@Cynthia

Fråga din läkare om Letrozol.
Tack för tipset. Men pergon kom till apoteket igpr efter ett par veckors nervös väntan. Och mens idag så nu är vi mer än laddade för en dubbeldos.

Maken jublade när jag sa att pergon äntligen kommit.

Någon som vet varför det är olika vilken cykeldag man börja r med pergon? Jag ska börja dag fem och tror jag läste dag tre för @em-pirre.

Akvileja - ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
Hanna_90 - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 1, 25år, inga barn
Kanintant - ÄL 11/2 BIM 24/2 , försök nr 1 efter MA, 32 år, inga barn
TantGredelin - ÄL 12/2 BIM 26/2
fia-lisa - ÄL 12/2 (???) BIM 26/2, Försök nr 14, 37 år, 1 barn 4 år
Is - ÄL 13/3 BIM 27/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
hyldeblomst - ÄL ca 12/2 BIM ca 1/3 försök nr 2 efter missfall i november
Mikatela - ÄL 15/2 BIM 1/3. 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
hemlig - ÄL 17-18/2 BIM 6/3, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
paprika - ÄL 25/2 BIM 10/3, Försök nr 5, 28 år, inga barn
Robl - ÄL 4/3 BIM 18/3 försök nr 12, 24 år, inga barn
MEJ84 - Äl 4/3 BIM 19/3 försök nr 8, 30 år, inga barn
em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Flutterdash - ÄL (beräknad) 6/3 BIM 20/3, försök nr 5, 27 år, inga barn
Safir - ÄL 6/3 BIM 20/3, försök nr 6, 27 år, inga barn
Cynthia - Äl 11/3 BIM 25/3 Försökt tio månader, 30 år, inga barn
Ackio - Äl 11/3 BIM 25/3 31 år, 3 barn. Försökt 2 år. Ett X, ett utomkveds (hö i äggledare uttagen)

Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
Nrtre - inväntar mens efter uttag av hormonspiral i januari, 29 år, två barn

Lite justering av datumen efter förskjutning av cykeln. Tror bara jag haft äl en enda gång på tio månader (om ens då), surt. Så nu jävvlar ska det nuppas och hållas tummarna för äl!

@MEJ84 @robl Heh, jag ska plocka fram min berättelse åt er om en stund. Det var en... upplevelse!

Kom ihåg att det for vissa inte känns ett dugg!

EDIT: orkar inte leta fram, men såhär var det ungefär:

Man för upp en kateter i livmodern, känns inte nåt speciellt. Sen sprutar man in vätska och luft för att via ultraljud kunna se att det finns flöde genom ledarna.

Gångarna kan krampa ibland, och upplevas som blockerade. Detta kan orsakas av t.ex. för kall
vätska. För mig gick det bättre efter att vi värmt upp vätskan lite.

Finns det fritt flöde så gör det inte ont. Men det känns lite obehagligt, ett tryck liksom. Lite molande/ilande.

Ta värkmedicin före ni går dit. Dagen efter kan man vara lite öm.

Och ha inte migrän:down: Man spyr.:laugh: I gynstolen. Två gånger. Med en kateter i muttan.:up: Fördel: din Gun glömmer dig aldrig!
Förlossning blir en baggis för dig hör jag... Du har redan varit med om att kräkas i den utsatta positionen... När jag tänker på förlossning vill jag genast ångra att jag tänkt skaffa en tvåa!

Nu har jag och sambon gjort vad vi kan denna månaden och nu är det lite vänta period! Igen...!

Och jag "väntar" på mens, eller helst inte. Men idag har jag haft vanlig mensvärk, har nästan varit förvånad varje gång jag varit på toan och ingen mens. Test på fredag morgon, kanske lite för tidigt men det vore ju UNDERBART om det är ett plus!
Har tid hos Gun nästa vecka, den 4:e för att kolla om jag eventuellt har pco. Men jag vill gärna avbeställa tiden, hehe :p Jag håller hoppet uppe tills mensen kommer, men det ska den inte, inte denna gången!!!

Någon som vet varför det är olika vilken cykeldag man börja r med pergon? Jag ska börja dag fem och tror jag läste dag tre för @em-pirre.

Det har antagligen att göra med hur lång cykel man har, eller orsaken till varför man får Pergo. Vissa har ju egen äl men behöver stöd, vissa har ingen alls, vissa behöver få bättre äggkvalitet o.s.v.

Min plan på kliniken är förstås att han ska hitta ett embryo på 4-5 veckor (ja alltså så som man räknar i sjukvården från mensens första dag) på RÄTT ställe...

Eller att jag som sist blir gravid efter att ha varit där :p Fast på rätt ställe.

Och i sista hand att han skriver en brådskande remiss till Ackis och förklarar att de behöver sätta fart NU och inte i oktober.

Nu har jag varit på återbesök på sjukhuset.

Ultraljudet såg bra ut, livmodern hade dragit ihop sig och såg fin ut, äggstockarna såg också normala ut. Hon sa att hinnan i livmodern såg för tunn ut för att vara mens på gång och att det inte såg ut att vara ägglossning på gång heller. Min mens är alltså försvunnen för ett tag, suck. Hoppas den dyker upp snart iaf.

Vi pratade om "nästa gång" och då får jag vul i vecka 7, hon sa att det kan gå i vecka 6 med men tyckte vecka 7 för att vi säkert ska se något om man räknat fel någon dag. Sedan sa hon att vi kan få något till innan NUPP och det sa jag att vi gärna vill för att NUPP-ultraljudet blivit väldigt ångestframkallande. Så, när jag plussar nästa gång så ringer jag direkt och bokar tid för vul. Jag gillar den här läkaren, väldigt lugn och trevlig, hade henne när jag var inlagd också.

Gjorde ett HB-test efter gynundersökningen och det låg på 108, alltså fortfarande lågt (låg på 92 när jag skrevs ut). Sköterskan som gjorde testet sa att det är bra om jag börjar med järntabletterna igen men annars sa hon inte så mycket om det (och läkaren hade redan gått då). Så det får väl bli att äta järntabletter igen då och hoppas det går upp.

Efter blev det besök hos "läskiga kuratorn" som börjat bli mindre läskig. Idag kändes det faktiskt ganska skönt att prata lite med henne, få lite avslut på detta. Känns skönt att ha henne där om det strular igen eller man känner att man behöver prata lite ändå, hon sa att det bara är att höra av sig om man vill prata eller träffa henne igen.

Så... nu fortsätter alltså väntan på mensen som inte lär dyka upp närmaste dagarna iaf om man ska tro läkaren... dryyyyyyyyyyygt. :wtf:

Men äsch då. Det pratades inte om någon medicin för att få igång mensen? Eller måste man vänta på spontan mens och ägglossning i ditt fall?

Men äsch då. Det pratades inte om någon medicin för att få igång mensen? Eller måste man vänta på spontan mens och ägglossning i ditt fall?

Menar du mig?

Det är ju bara 4 veckor efter skrapning så än så länge är det ju "normalt" att den inte kommit. Men eftersom ägglossningen kom igång så snabbt ( typ som efter vanlig mens) så var jag lite inställd på att mensen skulle komma mer eller mindre punktligt också.

Tror det står att det kan ta 3-8 veckor eller något sånt efter missfall/skrapning i den lappen vi fick.

Men läkaren sa att jag får höra av mig om den inte kommer eller om det strular så jag antar att jag får någon typ av hjälp om det drar ut på tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka