En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happ, välkommen mens. :( Ingen bebis. Ändrar i BIM-listan.

Akvileja - ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
Hanna_90 - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 1, 25år, inga barn
Safir - ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn
Is - ÄL 8/2 BIM 22/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
TantGredelin - ÄL 12/2 BIM 26/2
Kanintant - ÄL 11/2 BIM 24/2 , försök nr 1 efter MA, 32 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 12/2 (???) BIM 26/2, Försök nr 14, 37 år, 1 barn 4 år
hyldeblomst - ÄL ca 12/2 BIM ca 1/3 försök nr 2 efter missfall i november
ninsan - ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
hemlig - ÄL 17-18/2 BIM 6/3, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
paprika - ÄL 25/2 BIM 10/3, Försök nr 5, 28 år, inga barn
Cynthia - Äl 2/3 BIM 16/3 Försökt tio månader, 30 år, inga barn
Ackio - Äl 11/2 BIM 25/2 31 år, 3 barn. Försökt 2 år. Ett X, ett utomkveds (hö äggledare uttagen)
MEJ84 - Äl 4/3 BIM 19/3 försök nr 8, 30 år, inga barn
em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn
Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
Nrtre - inväntar en full cykelgång efter uttag av hormonspiral. Möjligtvis äl 8/2 och BIM ca 22/2, 29 år, två barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
Robl - ÄL 4/3 BIM 18/3 försök nr 12, 24 år, inga barn
Flutterdash - ÄL (beräknad) 6/3 BIM 20/3, försök nr 5, 27 år, inga barn

Ordnar lite i listan så att vi är i rätt ordning.

Is - ÄL 8/2 BIM 22/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
Nrtre - inväntar en full cykelgång efter uttag av hormonspiral. Möjligtvis äl 8/2 och BIM ca 22/2, 29 år, två barn
Ackio - Äl 11/2 BIM 25/2 31 år, 3 barn. Försökt 2 år. Ett X, ett utomkveds (hö äggledare uttagen)
em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)

lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.

"Gravida

• Använd inte mobiltelefon och annan trådlös teknik under graviditeten, på samma sätt som du undviker alkohol, tobak och fisk med höga halter miljögifter.
  • Undvik att använda mobilen eller trådlöst uppkopplad i direkt närhet till gravida eller spädbarn"

...va?! Så jag som är gravid skulle inte kunna använda min mobil? Och inte heller min man? Och bör jag be mina kollegor/medpassagerare på tåget/kompisar att inte använda mobil i min närhet tills om drygt 7 månader? Det var det sjukaste jag hört på länge. Jag skulle inte heller kunna jobba då jag använder radio i tjänst, och måste ha mobiltelefon med mig.

Jag använder nästan bara en bärbar dator när jag surfar. Det eller mobilen.
Sökte lite på nätet om det, i och med att det ju är strålning och så hittade jag strålskyddstiftelsen som säger:

"Gravida

• Använd inte mobiltelefon och annan trådlös teknik under graviditeten, på samma sätt som du undviker alkohol, tobak och fisk med höga halter miljögifter.
  • Sätt aldrig en laptop eller läsplatta i knät och håll avstånd mellan datorn och magen.
  • Använd inte trådlösa babyvakter som också sänder ut mikrovågsstrålning.
  • Använd aldrig mobil eller trådlöst uppkopplad dator då du ammar eller håller barnet i famnen.
  • Undvik att använda mobilen eller trådlöst uppkopplad i direkt närhet till gravida eller spädbarn"
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/

Hur gör ni andra som försöker bli gravida? Jag flyttade precis datorn från magen till så långt ner på benen jag kan och fortfarande når tangentbordet.

Strålskyddsstiftelsen är INTE Strålskyddmyndigheten!

Alla gör såklart den bedömning de vill. Men i min bok är det ungefär samma sak att fråga Strålskyddsstiftelen om strålning som att söka opartisk hjälp i abortfrågan hos Ja till livet :)

Man kanske inte behöver lägga mobilen på magen? Det händer att jag gör när jag surfar via mobilen. Likaså bärbara datorn.

...va?! Så jag som är gravid skulle inte kunna använda min mobil? Och inte heller min man? Och bör jag be mina kollegor/medpassagerare på tåget/kompisar att inte använda mobil i min närhet tills om drygt 7 månader? Det var det sjukaste jag hört på länge. Jag skulle inte heller kunna jobba då jag använder radio i tjänst, och måste ha mobiltelefon med mig.
Ok, jag blev en aning uppretad av det där. Så efter att ha gnuggat min laptop mot magen i ren protest, så googlade jag lite.

Strålskyddsstiftelsen är Årets förvillare 2013

Lobbygruppen Strålskyddsstiftelsen får utmärkelsen Årets förvillare 2013 av Föreningen Vetenskap och Folkbildning. Stiftelsen får utmärkelsen för sin skrämselpropaganda och vinklade rapportering om hälsoeffekterna av mobiltelefonanvändning och trådlösa nätverk.

Strålskyddsstiftelsen har sedan den bildades 2012 spritt ensidiga och vinklade uppgifter om eventuella risker med radiovågor från mobiltelefoner, basstationer och trådlösa datornätverk. Under 2013 har stiftelsen skickat propaganda till ett stort antal skolor och skolansvariga i landet och varnat för införandet av trådlösa nätverk. Detta har lett till att Strålsäkerhetsmyndigheten sett sig tvungen att gå ut till landets skolor och dementera lobbygruppens påståenden.

Genom sin webbsajt samt debattartiklar och insändare i tidningar runt om i landet har Strålskyddsstiftelsen spritt en ensidig bild av forskningsläget kring farorna med radiofrekventa fält. Att de flesta forskare och myndigheter inom området inte delar stiftelsens syn på farorna försöker man förklara med en konspirationsteori, nämligen att meningsmotståndarna skulle vara köpta av mobiltelefonindustrin. Stiftelsen fokuserar på barn, vilket skapar dåligt samvete hos föräldrar. Ingen forskning har visat att trådlösa nätverk och mobiltelefoni skulle vara farligt för vuxna, och att det skulle vara farligt för barn finns det inte heller några belägg för. Strålskyddsstiftelsen har förvillat allmänheten, spritt obefogad oro och ökat risken för elfobi.
http://www.vof.se/blogg/arets-folkbildare-och-arets-forvillare-2013/

Strålskyddsstiftelsen får kritik för att ägna sig åt skrämselpropaganda och pseudovetenskap. Att forskare och myndigheter inom området har en helt annan syn på farorna försöker man förklara med att meningsmotståndarna skulle vara köpta av mobiltelefonindustrin. Stiftelsen fokuserar på barn, vilket skapar dåligt samvete hos föräldrar och sprider obefogad oro och ökar risken för överdriven rädsla för el. Söker man vidare på Strålskyddsstiftelsen finner man mest ett saligt hopkok av teknofobiskt och alarmistiskt rappakalja.
http://www.corren.se/asikter/debatt/lat-fakta-styra-7538427.aspx

och:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mobilstralning-ger-inte-cancer

Så, nu ska jag lugna ner mig igen.

Strålskyddsstiftelsen är INTE Strålskyddmyndigheten!

Alla gör såklart den bedömning de vill. Men i min bok är det ungefär samma sak att fråga Strålskyddsstiftelen om strålning som att söka vetenskaplig och opartisk hjälp i abortfrågan hos Ja till livet :)

Tänkte inte på det :o. Läste strålskydd bara....

Jag använder nästan bara en bärbar dator när jag surfar. Det eller mobilen.
Sökte lite på nätet om det, i och med att det ju är strålning och så hittade jag strålskyddstiftelsen som säger:

"Gravida

• Sätt aldrig en laptop eller läsplatta i knät och håll avstånd mellan datorn och magen.
  • Använd inte trådlösa babyvakter som också sänder ut mikrovågsstrålning.
  • Använd aldrig mobil eller trådlöst uppkopplad dator då du ammar eller håller barnet i famnen.
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/

Hur gör ni andra som försöker bli gravida? Jag flyttade precis datorn från magen till så långt ner på benen jag kan och fortfarande når tangentbordet.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tradlos-teknik/

Jag litar mer på de.

"Därför anser Strålsäkerhetsmyndigheten att försiktighetsprincipen bör tillämpas, det vill säga att onödig exponering bör undvikas vilket du enkelt kan göra genom att använda hands-free när du pratar i mobilen."
Strålskyddsmyndigheten

Man bör kanske inte lägga mobilen på magen när man är gravid då.

4 timmar brukar man säga. Är det nära BIM brukar jag dock alltid fuska med det... ;)

Okej :)

Det är ju BIM idag och jag har hållit mig i två timmar nu. Försöker jag hålla mig två timmar till så lär nog blåsan sprängas innan dess :p
Men kan ju vänta liite till.

@Kanintant Hoppas så att det blir ett plus för dig och att det får gå vägen.

@Nrtre MÅSTE uppdatera efter test.

Idag har jag snosat färsk bebis :love:
Underligt hur man på bara något år kan gå från att tycka bebisprat är så ointressant till att tycka att det är urmysigt höra nyblivna mamman berätta om allt som rör det lilla livet.

@viadukt , ja visst är det underligt. Jag har förut tyckt att barn är väl sådär. Men nu vill jag ha en egen och ser avundsjukt på de som har små, även de små som skriker :p

em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Is - ÄL 13/3 BIM 27/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn

Skriver in mig redan nu i en ny period :( , mens kraftigt på G och borde komma igång riktigt ikväll eller morgon. Den här gången känns det lite extra tråkigt eftersom det här var första "riktiga" testmånaden där jag kollar ÄL med stickor och vet att vi iaf hyfsat prickade in.

Men men som plåster på såren for vi idag på en romantiskt och sensuell par fotografering som jag vann via en Facebooktävling. Kändes lyxigt att få bli ompysslad en timme med sminkning och grejer och sedan få posera tillsammans med den man älskar var en ny och väldigt trevlig upplevelse som jag kan rekommendera. Nu väntar vi spänt på att fotografen ska sända över ett 40tal bilder :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka