En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Håller tummar att det inte ska vara någon fara.

Hoppas allt ser bra ut!

KL

Var på återbesök idag och allt verkar ha kommit ut. Jag blöder inte värst mycket och har inte ont så fortsätter allt så och mensen snart kommer igång så kan vi försöka oss på en 2015 bäbis i maj.

Om det bara är äggledaren som strular så det räcker med äggplock och insättning så tror jag att jag gör det.

Rent generellt är jag inte rädd för hormonerna eller så, jag verkar ju må bättre ju mer hormoner det är i omlopp.

Det som tar emot är att det kommer ta sån tid. Är det IVF som krävs så är det minst 18mån kvar innan vi ens kan börja processen och det är så långt dit.

Långa sega månader. Vet inte riktigt vad jag skall önska dig. Hitta fel eller inte hitta fel :crazy:

Kl
Nu är man orolig igen, jag ska in på ultraljud imorgon. Har haft lite kramper i magen speciellt vänstra sidan.
Doktorn var lite orolig för grav utanför livmodern..
Imorgon känns otroligt långt borta helt plötslig.

Det är ju ganska normalt med kramper (försöker trösta lite). Eller är det något mer som gör läkaren fundersam?

Dock tycker jag att det är underbart att dom kollar upp det omgående. Ibland är i inställningen "Äsch det är vanligt när man är gravid" och så viftar man bara bort det.

Min kompis höll på att dö pga X för att SOS vägrade skicka ambulans. På sjukhuset sa dom att det bara var frågan om minuter. De bad hennes man ringa anhöriga för dom visste inte om hon skulle klara sig eller inte.

Hoppas allt ser bra ut!

KL

Var på återbesök idag och allt verkar ha kommit ut. Jag blöder inte värst mycket och har inte ont så fortsätter allt så och mensen snart kommer igång så kan vi försöka oss på en 2015 bäbis i maj.

Skönt att höra att allt verkar ha gått bra.

Jag kände mig så fruktansvärt tom när jag lämnade sjukhuset och allt var klart. Sist jag hade gått ut genom dom dörrarna så hade jag en bebis med mig hem och nu, ingenting....

Precis så känner jag mig också...
Så mycket hade redan planerats och idag skulle vi egentligen ha varit på kubtest och jag såg fram emot att äntligen få berätta för alla på jobbet. Men helt plötsligt är jag inte gravid längre och jag känner stor tomhet...

Jag vet inte hur du har blivit bemött men jag upplevde att det finns en hel del nonchalans runt tidiga missfall. Ingen var ju direkt otrevlig men det märktes att det är vardag för personalen. För mig var det en oerhörd tragedi. Jag hade ju fäst mig så otroligt vid den lilla krabaten. För mig var det ingen död cellklump utan ett förlorat barn.

Det var bara en läkare som verkligen "såg" min sorg (skrev om henne förut).

Det verkar som om inställningen är lite att det behövs inte att man sörjer ett tidigt missfall. Det var ju så tidigt och inget att sörja liksom.

Vet att jag har läst några riktlinjer som ett sjukhus har vid missfall:
Tänk på att en del kvinnor kan känna viss sorg även vid tidiga missfall.

Så tydligen är viss sorg helt okej att känna.

Senast ändrad:

Jag skulle inte kalla de smärtorna jag hade med mitt X för lite kramper.

Jag hade så ont att jag kräktes.

Första attacken kan väl möjligen beskrivas som kramper men inte de två andra

Hade inte ont hela tiden, jobbade flera dagar mellan första och andra känningen. Hade lite blodstänk en dag och sen bruna flytningar. Tryckandet hos gyn och sen Gynakuten triggade inte mer smärta.

Gynakuten sade att det är normalt med sådan ensidig smärta att man kräks och ligger ihopkrullad för att försöka lindra...

Jag skulle inte kalla de smärtorna jag hade med mitt X för lite kramper.

Jag hade så ont att jag kräktes.

Första attacken kan väl möjligen beskrivas som kramper men inte de två andra

Hade inte ont hela tiden, jobbade flera dagar mellan första och andra känningen. Hade lite blodstänk en dag och sen bruna flytningar. Tryckandet hos gyn och sen Gynakuten triggade inte mer smärta.

Gynakuten sade att det är normalt med sådan ensidig smärta att man kräks och ligger ihopkrullad för att försöka lindra...

Det sista är precis vad dom sa till min kompis och det var därför dom vägrade skicka ambulans.

Den enda gången jag har hört och upplevt att det är vanligt är när man håller på och föda barn (och då är väl smärtan inte direkt ensidig utan mer generell).

Kl
Nu är man orolig igen, jag ska in på ultraljud imorgon. Har haft lite kramper i magen speciellt vänstra sidan.

Håller tummarna för dig!

Tack för att ni håller tummarna för mig.
Känns som om att jag har haft tur med läkare från vad ni berättar. Sen så kanske det är annorlunda här från Sverige?

De kanske har en lite mjukare inställning till gravida kvinnor.

Vet att jag har läst några riktlinjer som ett sjukhus har vid missfall:
Tänk på att en del kvinnor kan känna viss sorg även vid tidiga missfall.

Så tydligen är viss sorg helt okej att känna.

Sjukt, verkligen. Hela meningen är liksom uppbyggd av skit.

Kl

Jag hade också lite kramper och stundtals ganska ont i början av graviditeten. Det var ingen fara alls när vi kollade upp det. Nu vet jag ju inte hur det är för dig men tänkte det kunde vara skönt att höra ngn annan som haft liknande där det inte var ngt att oroa sig för :)

6 månader går så fort. Inte när man är mitt uppe i det men sen när man tittar tillbaka på det så undrar man vad sjutton tiden tog vägen.

Det är sant. Det känns som bara ett litet tag sedan det var sommar, och stormarna Simone och Sven känns inte heller länge sedan de dundrade förbi. Och efter den hann vi med en liten skidresa. Och i sommar blir det Turkiet som blev bestämt i ett nafs.. O_o Så det händer saker precis hela tiden. Både bra och jobbiga saker. När började tiden rulla på så fort? :nailbiting:

Vi får väl se när hösten kommer men 1 barn har vi i alla fall plats till innan vi behöver flytta :D Pengar är inte problemet i alla fall.

Och jag är så lättad och kan äntligen börja låta mig själv vara glad!
Smärtorna i vänster sida trodde hon att det beror på att "det blev till" från vänster äggledare, den var tydligen större.
Och kramperna kan vara att det växer och drar i ligamenten precis som Tora sa.

Allt såg bra ut, och där var tom hjärtslag, helt normalt dessutom.

Åh vilken lättnad!

Vad skönt att allt såg bra ut!!

Har man väl sett hjärtslag så minskar missfallsrisken till några få procent (2-3% tror jag det var). Tydligen är det ett enormt steg när hjärtat skapas och alla anlagen för resten av barnet påbörjas + att många kromosonfel upptäcks av ägget som då stänger ner sig självt (extremt förenklat).

Så nu kan du pusta ut liiiiite i alla fall. Nu behöver du bara oroa dig i lite mindre än åtta månader till plus/minus 70 år eller så :D

På Ackis har snart hälften av barnmorskorna sagt upp sig. Just nu gör det inte så mkt att jag eg skulle ha varit hyfsat gravid nu egentligen. Visserligen har jag närmre till Gävle men Ackis har mer resurser. Eller hade menar jag ju!

Vet du varför dom sagt upp sig? Hörde en intervju på P1 igår med en barnmorska som sagt upp sig (en av många på det sjukhuset) men jag uppfattade inte vilket sjukhus det var.

Gävle? Var det inte dom som ville ta bort lustgasen vid förlossningarna? Har för mig att dom fick backa på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 312
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar