En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Det är inte skadligt att dricka alkohol innan man ens blivit gravid. Det är det jag menar. Jag undviker det ändå, bara för att.

Nu tänker jag alltså tiden innan man ens kan testa om man är gravid eller ej.

Intressant, jag har själv dålig koll på detta. Kan inte alkohol påverka eventuell befruktning negativt, alltså?

Själv dricker jag som vanligt tills jag får ett bekräftat plus. Jag fixar inte att anpassa mig hur mycket som helst till att jag kanske, kanske blir gravid. Nu har jag väntat ett år, och många goda vinglas har druckits... dricker trots allt inte jättemycket, men uppskattar det verkligen då det blir.

Så kunde det mycket väl ha varit!

Men det känns helt okej, nu hinner jag bli mer eller mindre färdig med den här terminen och vi hinner planera färdig för större boende osv! :)

Jag har svårt att tro att ett eller två glas i veckan kan påverka fertiliteten. Ändå låter jag bli.

Det verkar som om många fertilitetskliniker avråder generellt från tobak och alkohol.

Men då har dessa par problem att bli gravida.

Det finns en dansk studie som visar på vissa ogynnsamma fruktbarhetstendenser för både kvinnan och mannen. Kommer dock inte ihåg vilka mängder det rörde sig om. Var säkert två år sedan jag skummade igenom den.

Däremot så finns det så vitt jag vet inte några studier som pekar på ökad fertilitet i samband med alkohol (det skulle väl vara om man blir så full att man glömmer kondomen ;) ). (Självklart har jag inte läst alla studier som finns)

Så jag tror man får helt enkelt avgöra det själv. Däremot är större mängder alkohol inte att rekommendera.

För min del är alkohol väldigt oviktigt i förhållande till att bli gravid så jag har inte druckit sen 2008. Men då har jag i princip också varit gravid eller ammat.

Men när jag försöker bli gravid så är det ingen alkohol. Men det är bara för att det känns bäst för mig att göra så. Hur någon annan gör bryr jag mig inte om.

*kl*
Vilken galet beroendeframkallande tråd!:o
Startar varje morgon och avslutar varje kväll med att titta igenom dagens inlägg. Glädjs och sörjer med er.
Hoppas få anledning att bli lite mer aktiv själv i tråden framåt maj någonstans. Sambon är väl inte helt med på min linje ännu så vi får se men jag börjar få enorm syskonlängtan här!

Ja, man får väl väga för- och nackdelar. För min del är det inga bekymmer att inte dricka, och kommer sluta så snart jag blir gravid (om jag blir det). Dock hoppas jag att det inte påverkar möjligheten att bli gravid mycket om man dricker ett-två glas vin varannan vecka.

När vi försökte bli gravida så drack jag som vanligt fram tills det att vi fick ett plus. Nu innebar det högst ett par glas vin till maten med mycket långa mellanrum men tyckte att det kändes som om jag inte ville hänga upp allt för mycket tankar på den framtida graviditeten utan försöka leva ungefär som vanligt.

Hade jag haft en hög alkolholkonsumtion så hade jag nog tänkt annorlunda.

KL

Alltså idag fick jag ett litet break down. Jag har blivit lite besatt av graviditeter och bebisar, läser här på Förälder flera gånger om dagen och tänker och planerar mest hela tiden. Idag fick jag veta att ännu ett av våra kompispar ska ha barn. Nu är vi uppe i fyra kommande bebisar i år och jag är så jävla avundsjuk! Jag sa det rätt ut till sambon och han var så förstående och gullig. Han är inte redo än men han förslog att vi kunde prata mer om barn och öva på våra kattungar :D så kanske han är med mig snart.

Det är fruktansvärt att behöva se på när alla runt omkring får barn, utan att få försöka själv. Men det måste vara ännu värre att försöka och det inte blir något. Jag lider verkligen med er.

dricker ni alkohol medan ni försöker bli gravida, eller hur resonerar ni kring det?

Nej, när vi väl tänker börja försöka kommer jag inte röra en droppe alkohol. Tar inga risker, står på ett par mediciner som ändå inte kommer vara det bästa för fostret.
Dricker ändå så sällan så det kommer jag nog inte ens tänka på så mycket.

Jag hänger också här, trots att vi inte kommer börja försöka förrän tidigast i april.
Gläds och blir ledsen med folk här.

Lite kl

Jag ser att ni kör alkoholdiskussionen!
Jag lever precis som vanligt. Jag har tillräckligt mycket annat som jag sätter på vänt för att vi försöker skaffa barn. Då njuter jag ett glas vin då och då, dricker mitt glas champagne på fredagsmorgonen och svassar med en drink på nyår. Nu låter det som att jag är värsta alkisen vilken verkligen inte är sant :D Jag har resonerat så här från början och det är jag glad för. Annars hade det varit 10 månader utan någonting för ingen nytta.

Om ni har sånna här tankar runt alkohol, hur gör ni med brie, serrano, torsk och så vidarei? Dessa födoämnen kan ju ge mycket större konsekvenser än ett glas rött till fredagsmiddagen....

Mvh Miks

Som sagt rör jag inget sånt annat än under mensveckan och några dagar efteråt. Har avslutat alla mediciner som kan vara farliga också.

Innan plus = som vanligt.

Efter plus = värsta hälsofreaken :D

Har nog aldrig varit så nyttig som mellan + och operation...

Jag äter i princip inte "farliga" saker annars heller, det är bara för mycket koffein och socker i vardagen.

Jag gör så också. Känns bäst så. Och säkrast (för mig alltså). Det är just lite som man kan påverka själv så då kan jag i alla fall försöka att inte försvåra det.

Men jag bryr mig som sagt inte om hur andra gör. Detta är mina egna nojor.

Nu är det ingen som har reagerat här på det men det finns vissa enstaka personer som kan bli väldigt provocerade av mitt förhållningssätt.

Hände tex sist när jag fortfarande ammade men yngste killen kunde äta lite vanlig mat så han höll sig lugn om jag kunde vara hemma inom 30 min om han började bli hungrig.

Jag och några kompisar skulle äta på restaurang. Fick frågan om jag ville vara med och dela på en flaska vin. Svarade då "Nej, jag ammar fortfarande". Då fick en av dom nästan ett spel och sa att jag visst kan dricka för det får man minsan. Jag sa att jag vet det men att jag inte tycker att min amning och alkohol går bra ihop.
Då blev hon nästan aggressiv och tyckte jag förstörde för alla andra och att jag var en moralkärring. Nu började de andra i sällskapet säga att hon får ge sig.

Då tystnade hon och gav sig. Tack och lov så blev inte kvällen förstörd.

Men tydligen så var det en stundtals en väldigt intensiv debatt på Facebook dagen därpå (jag har ingen Facebook).

Jag tycker bara det är så löjligt. Jag bryr mig ju inte om varför hon dricker och hon har inget med att göra varför jag inte dricker. Det är bara så barnsligt allting.

Det blir svårare att bli gravid om man konsumerar mycket kaffe.
Antagligen så är det koffeinet som är boven.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tre-koppar-kaffe-om-dagen-minskar-chansen-att-bli-gravid/

När jag drack 7 eller flera koppar(muggar) kaffe om dagen så tog det många år att bli gravid med varje barn.
När jag skippade kaffet inför 3dje barnet så blev jag gravid direkt.
Och då var jag ändå 40 år och borde ha varit mindre fertil än de tidigare gångerna.

Just det det glömde jag. Dricker inget te med koffein i eller tex energidrycker just för att det skall vara svårare att bli gravid då. (vet inte hur mycket koffein det är i te i förhållande till kaffe (som jag alltså aldrig dricker))

Löjligt kanske men då känner jag att jag gör något för att underlätta att bli gravid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 325
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar